اهداف جامعه ایرانی چیست؟ « ما چگونه فکر می کنیم» و آنچه که در ایران مهم انگاشته می شود.

۱۳۸۶ خرداد ۲۷, یکشنبه

PGCC: no base for US attack on Iran

Sun, 17 Jun 2007

Saudi Arabia's Interior Minister Prince Nayef bin Abdul-Aziz
Saudi Arabia's interior minister has vowed that the Persian Gulf states would never be used as a launch pad for any military attack on Iran.

Prince Nayef bin Abdul-Aziz made the remarks on Sunday according to SPA news agency.

"I think the brothers in Iran are totally aware that ... Iran will not be a source of harm for their neighbors and brothers ... These countries will not be a source of harm for Iran," he added.

"Respect and consideration are mutual. I speak for the Kingdom of Saudi Arabia … and the Persian Gulf Cooperation Council [PGCC]," he said.

وبا و مالاريا سلامت 350 هزار نفر را در مناطق طوفان زده تهديد مي‌كند

رئيس مركز حوادث و فوريتهاي وزارت بهداشت در گفت و گو با فارس:

وبا و مالاريا سلامت 350 هزار نفر را در مناطق طوفان زده تهديد مي‌كند

خبرگزاري فارس: رئيس مركز حوادث و فوريتهاي پزشكي وزارت بهداشت گفت: هنوز راههاي زميني مناطق طوفان زده بسته است و حداكثر 30درصد مردم اين مناطق به آب آشاميدني سالم دسترسي دارند به همين علت خطر شيوع بيماريهاي انگلي و روده‌اي به خصوص وبا و مالاريا تشديد شده است.

فرزاد پناهي در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس،‌افزود: هنوز منطقه وسيعي از مناطق طوفان زده شامل شهرهاي كنارك، چابهار، نيكشهر در استان سيستان و بلوچستان، جاسك و بشاگرد در استان هرمزگان و جنوب استان كرمان در محاصره سيل است و راههاي زميني اين شهرها و مناطق تابعه آنها مسدود است.

وي ادامه داد: 250 هزار نفر در استان سيستان و بلوچستان، 80 هزار نفر در استان هرمزگان و حدود 25 هزار نفر در جنوب استان كرمان اكنون در معرض خطر اپيدمي بيمارهاي انگلي، روده‌اي، وبا و مالاريا هستند.

وي اضافه كرد:‌ مهمترين نياز مردم اين مناطق دسترسي به آب آشاميدني سالم است زيرا اكنون حداكثر30درصد مردم اين مناطق به آب سالم دسترسي دارند و ارسال آب با تانكر به مناطق سيل زده ضرورت فوري منطقه است در غير اين صورت با توجه به افزايش مصرف آب از بركه‌ها، شاهد شيوع بيماريهاي روده‌اي و انگلي به خصوص وبا در اين مناطق خواهيم بود.

وي گفت: كمبود سرويس بهداشتي، مشكل مهم ديگري است كه خطر بروز اين بيماريها را تشديد كرده است، براي رفع اين مشكل طي روزهاي گذشته از وزارت كشور درخواست 5 هزار سرويس بهداشتي براي سه منطقه سيل زده داشته‌ايم كه 3 هزار مورد آن براي سيستان و بلوچستان، هزار تا براي جنوب كرمان و هزار سرويس بهداشتي ديگر براي استان هرمزگان است.البته اين سرويسهاي بهداشتي براي رفع نياز فعلي است و در آينده بايد با مشاركت مردم منطقه تعداد بيشتري سرويس بهداشتي در اين مناطق ايجاد شود.

رئيس اورژانس كشور ادامه داد: علاوه بر خطر اپيدمي بيماري وبا در منطقه به علت تجمع آبهاي سطحي با مواردي از بيماري مالاريا در منطقه مواجه هستيم و انتظار مي‌رود از دو هفته آينده با ادامه اين وضع با شيوع بيشتر اين بيماري مواجه شويم به همين علت بايد هر چه سريعتر با خريد و توزيع پشه بند و بيماريابي به موقع از گسترش اين بيماري جلوگيري شود.

پناهي گفت:‌ در مورد بيماري وبا با وجودي كه برخي از مناطق سيل زده، مناطق بومي بيماري وبا هستند اما هنوز گزارش رسمي از بروز بيماري وبا نداشته‌ايم اما خطر بروز اين بيماري در منطقه و اپيدمي آن وجود دارد.

وي افزود: خوشبختانه نيروهاي بهداشتي- درماني منطقه فعال هستند و اقدامات اوليه را براي كنترل بيماريها و امداد رساني به مردم انجام مي‌دهند و با توجه به دپوي امكانات درماني كمبود خاصي به خصوص از نظر دارو وجود ندارد اما تامين آب آشاميدني و غذاي سالم و سرويسهاي بهداشتي، نياز فوري و ضروري مردم مناطق طوفان زده است و در اين موارد مشكل جدي داريم.

رئيس مركز حوادث و فوريتهاي پزشكي وزارت بهداشت كه عصر ديروز از مناطق طوفان زده بازديد كرده است، گفت: فعلا با توجه به كمبود هلي كوپتر و امدادرساني هوايي، بيشتر امداد رساني از طريق زميني انجام مي‌شود و بسته‌بودن راهها مانع جدي در ارسال كمكهاست اما بايد هر چه سريعتر تعداد زيادي تانكر ثابت و سيار آبرساني به منطقه اعزام شود.

ایران اعطای لقب شوالیه از سوی ملکه بریتانیا برای سلمان رشدی را محکوم کرد

ایران: تقدیر از رشدی، مقابله با اسلام است
سلمان رشدی
ایران، تقدیر از سلمان رشدی را نوعی رویارویی با اسلام می داند
ایران اعطای لقب شوالیه از سوی ملکه بریتانیا برای سلمان رشدی را محکوم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت جمهوری اسلامی، اقدام دولت بریتانیا در دادن لقب شوالیه به نویسنده کتاب "آیه های شیطانی" را محکوم می کند.

سلمان رشدی نویسنده بریتانیایی روز گذشته از سوی ملکه الیزابت لقب شوالیه دریافت کرد.

کتاب "آیه های شیطانی" آقای رشدی احساسات بسیاری از مسلمانان در اطراف جهان را برانگیخت.

در سال 1989، آیت الله خمینی رهبر وقت ایران، فتوایی علیه سلمان رشدی صادر کرد. بدنبال این فتوا جایزه ای برای کشتن او از سوی برخی از نهادهای ایرانی تعین شد.

آقای رشدی، در پی فتوای قتل آیت الله خمینی برای سالیان دراز در اختفا زندگی می کرد.

'مرتد'

آیت الله خمینی
بدنبال فتوای آیت الله خمینی علیه سلمان رشدی، جایزه ای برای کشتن او تعیین شد

محمد علی حسینی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت تصمیم به ستایش از یک "مرتد"، بریتانیا را رودر روی مردم دیگر قرار می دهد.

آقای حسینی، تقدیر از سلمان رشدی را، نوعی جنگ با اسلام توصیف کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در یک کنفرانس خبری در تهران گفت: "مدال دادن یکی از منفورترین چهره ها در جهان اسلام، نمونه بارزی از ضدیت با اسلام در میان مقامات ارشد بریتانیاست".

این مقام ایرانی گفت مدال دادن به سلمان رشد، نشان داد که روند توهین به اسلام، تصادفی نبوده، بلکه با حمایت کشورهای غربی انجام شده است.

سلمان رشدی پنجاه و نه ساله، در یک فهرست تقریبا نهصد و پنجاه نفری قرار داشت که روز شنبه 16 ژوئن، برای دریافت مدال از سوی ملکه بریتانیا معرفی شدند.

آقای رشدی که یک سکولار سفت و سخت است از سخنان جک استرا وزیر خارجه سابق بریتانیا، در مورد حجاب زنان مسلمان پشتیبانی کرد و علیه آنچه استبداد گرایی اسلامی خواند هشدار داد.

سلمان رشدی که فرزند یک بازرگان هندی است در سال 1947 در خانواده ای مسلمان در شهر بمبئی (مومبئی) هند به دنیا آمد.

وی که در دانشگاه کمبریج انگلستان تحصیل کرده است، نخستین رمان او "گریموس"، در سال 1975 چاپ شد که عمدتا مورد بی توجهی خریداران کتاب و محافل ادبی قرار گرفت.

اما دومین تلاش او در داستان نویسی - بچه های نیمه شب - او را یکشبه به شهرت ادبی رساند.

این کتاب جایزه بوکر سال 1981 را برد و در سال 1993 پس از آنکه بهترین رمان در میان برندگان بوکر در 25 سال نخست اعطای جایزه شناخته شد "بوکر بوکرها" را برد.

وی در روز 19 ژوئن پا به 60 سالگی می گذارد.

فتوای مرگ

سلمان رشدی با قوه خارق العاده تخیل تاریخ را به زبان داستان به تصویر می کشد و اکثر آثارش در هند و پاکستان می گذرد.

کتاب چهارم او - آیه های شیطانی چاپ 1988 - نبردی کیهانی میان خیر و شر را ترسیم می کند و عالم خیال، فلسفه و طنز را در هم می آمیزد.

سلمان رشد و همسرش پامدا لاکشمی که هنرپیشه است
سلمان رشد و همسرش پامدا لاکشمی که هنرپیشه است

اما این کتاب بلافاصله پس از چاپ به خاطر آنچه مسلمانان ارائه تصویری کفرآمیز از پیامبر اسلام دانستند محکوم شد.

کتاب در بسیاری کشورهای اسلامی ممنوع شد و در سال 1989، آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی، با صدور فتوایی خواستار قتل سلمان رشدی شد. این فتوا رسما تا سال 1998 به قوت خود باقی بود.

سلمان رشدی که پس از آن فتوا عملا مثل زندانی و تحت محافظت پلیس زندگی می کرد به نگارش رمان و چندین رساله ادامه داد.

آقای رشدی پس از ظهور مجدد در انظار عمومی از جنجال پرهیز نکرده است.

وی در حمایت از سخنان جک استرا درباره زنان مسلمانی که روبنده می پوشند حجاب را "زننده" توصیف کرده است زیرا آن را مظهر "محدودیت برای زنان" می داند.

وی همچنین در پی جنجالی که در جهان اسلامی بر سر کاریکتاتورهای پیامبر اسلام که در یک روزنامه دانمارکی چاپ شده بود به راه افتاد، نسبت به "استبداد گرایی" اسلامی هشدار داد.

وی در مورد دریافت لقب شوالیه به پاس خدماتش به عالم ادبیات، گفت: "من از دریافت این افتخار بزرگ احساس هیجان و کوچکی می کنم، و عمیقا سپاسگذارم که کارم به این شکل مورد توجه قرار گرفته است."

نرخ جدید سود بانکی تعیین شد

هدف کاهش نرخ سود، تقویت تولید و کاهش نرخ تورم اعلام شده است

شورای پول و اعتبار در ایران نرخ تازه ای برای سود تسهیلات بانکی تعیین کرده و بر اساس آن نرخ سود بانک های دولتی 12 درصد و بانک های خصوصی 13 درصد خواهد بود.نرخ سود بانک های دولتی قطعی است اما نرخ سود بانک های خصوصی در حد پیشنهاد است و هنوز قطعی نشده است.این دومین باری است که شورای پول و اعتبار در سال جاری خورشیدی در باره نرخ سود بانکی تصمیم می گیرد.

در حال حاضر نرخ سود تسهیلات بانکی برای بانک های خصوصی ۱۷ درصد و برای بانک های دولتی ۱۴ درصد است.حدود یک ماه پیش شورای پول و اعتبار تصمیم گرفته بود که نرخ سود بانکی در سال جاری ثابت بماند اما این تصمیم با مخالفت محمود احمدی نژاد رئیس جمهور مواجه شد.آقای احمدی نژاد از امضای مصوبه شورای پول و اعتبار خودداری کرد و راسا تصمیم گرفت که نرخ سود بانکهای دولتی و خصوصی به 12 درصد کاهش پیدا کند.

بنابر نظر آقای احمدی نژاد، باید نرخ سود بانک های دولتی دو درصد و نرخ سود بانک های خصوصی پنج درصد کاهش پیدا می کرد.بر اساس نرخ جدیدی که شورای پول و اعتبار برای سود بانکی تعیین کرده، نرخ سود بانک های خصوصی چهار درصد و بانک های دولتی دو درصد کاهش خواهد یافت. حدود یک ماه پیش شورای پول و اعتبار تصمیم گرفته بود که نرخ سود بانکی در سال جاری ثابت بماند اما این تصمیم با مخالفت محمود احمدی نژاد مواجه شد

به این ترتیب، شورای پول و اعتبار رای سابق خود را نادیده گرفته و به نظر آقای احمدی نژاد در کاهش سود بانکی رای داده است.در مصوبه جدید شورای پول و اعتبار فقط بانک های خصوصی یک درصد بیشتر از خواست آقای احمدی نژاد سود دریافت خواهند کرد.سود سپرده هانرخ جدید سود بانکی مربوط به تسهیلات و وام هایی است که بانک ها در اختیار مشتریان خود قرار می دهند و ارتباطی به نرخ سود سپرده ها نخواهد داشت.

داود دانش جعفری وزیر اقتصاد و دارایی در باره نرخ سود سپرده ها گفته است: "نرخ سود سپرده ها ابتکاری است و بستگی به سیاست بانک ها دارد."به نظر می رسد در شرایطی که بانک ها سود کمتری از محل پرداخت وام دریافت می کنند، ناچارند سود سپرده ها را نیز کاهش دهند.بانک های خصوصی از طرح کاهش نرخ سود بانکی انتقاد کرده و با ارسال نامه ای به شورای پول و اعتبار نسبت به پیامدهای زیانبار آن بر بانک های خصوصی هشدار داده بودندبر اساس گزارش ها رسمی، سپرده های جاری و قرض الحسنه مردم حدود نيمی از منابع بانک های دولتی را تشکيل می دهد.

از میزان سپرده های بانک های خصوصی آماری در دست نیست اما برخی گزارش ها نشان می دهد که میزان آن قابل مقایسه با بانک های دولتی نیست.نرخ سود سپرده ها در ایران بستگی به نوع سپرده و مدت سپرده گذاری دارد و از یک ماه تا پنج سال متغیر است.

حداقل نرخ سود سپرده های یک ماهه حدود هفت درصد و حداقل نرخ سود سپرده پنج ساله 17 درصد است. به گفته برخی کارشناسان، از آنجا که نرخ سود تسهیلات بانکی کمتر از نرخ تورم است، بانک ها باید نرخ سود سپردها را نیز کاهش دهند و گرنه زیان خواهند کرد.پیامدهای نرخ جدید سوداين تصميم می تواند بر تعداد متقاضيان تسهیلات بانک ها که هم اکنون سه برابر بيش از توان بانک هاست، بیفزاید.نگرانی دیگر این است که اجرای اين تصميم صف متقاضيان وام و تسهيلات ارزان را بيشتر کرده و به گسترش پارتی بازی و فساد منجر شود. زیرا با توجه به محدود بودن منابع بانکی برای پرداخت تسهيلات، کسانی در اولويت قرار خواهند گرفت که دارای شرايط ويژه ای باشند. نرخ سود سپرده ها ابتکاری است و بستگی به سیاست بانک ها دارد

داود دانش جعفری، وزیر اقتصاد و دارایی برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با کاهش نرخ سود سپرده ها، مشتریان پول های خود را از بانک ها بیرون کشیده و در جاهایی سرمایه گذاری کنند که سود بیشتری دارد یا دست کم قدرت خرید پول هایشان حفظ می شود.

به نظر می رسد مصوبه شورای پول و اعتبار به جنجال تعیین نرخ سود بانکی پایان بدهد. در یک ماه اخیر بحث های گسترده ای در زمینه مصوبه اول شورای پول واعتبار برای ثابت ماندن نرخ سود و مخالفت آقای احمدی نژاد صورت گرفت. بانک های خصوصی با انتقاد از دستور احمدی نژاد برای کاهش نرخ سود در نامه ای به شورای پول و اعتبار نسبت به پیامدهای زیانبار این تصمیم بر بانک های خصوصی هشدار داده بودند.در این دوره حتی پای شورای نگهبان نیز به این ماجرا باز شد و ابراهیم شیبانی رئیس کل بانک مرکزی از این شورا خواست تا در باره نحوه محاسبه نرخ سود بانک ها نظر بدهد اما شورای نگهبان یک روز پیش از نظر تازه شورای پول و اعتبار اعلام کرد که مسئولیتی در این زمینه ندارد.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت که نامه آقای شیبانی مصوبه دولت، مصوبه مجلس و سئوال شرعی نیست و شورای نگهبان وظیفه ای برای پاسخ به این نامه ندارد.رای تازه شورای پول واعتبار اگر چه نظر بانک ها را تامین نکرده اما کارشناسان می گویند این مصوبه، دستکم می تواند به بلاتکلیفی و آشفتگی موجود در نظام بانکی پایان دهد.

سناتور دموکرات جوزف بايدن ايران را در حال جنگ عليه ایالات متحده آمريکا دانست

سناتور بایدن
سناتور بایدن یکی از منتقدان اصلی سیاست خارجی جورج بوش است
سناتور دموکرات جوزف بايدن، رئيس کميته روابط امور خارجه مجلس سنای آمريکا، ايران را در حال جنگ عليه ایالات متحده آمريکا دانست.

سناتور بايدن يکی از نامزدهای رياست جمهوری آمريکا از حزب دموکرات است.

او روز يکشنبه، ۱۷ ماه ژوئيه، در مصاحبه ای با شبکه تلويزيونی "ای بی سی" حمايت ايران از گروه های حزب الله لبنان و جنبش حماس را دليل ادعای خود عنوان کرد.

اين سناتور دموکرات گفت: "ايران مانند دوران جنگ سرد که شوروی عليه منافع آمريکا و متحدانش در آفريقا و آمريکای لاتين جنگ افروزی می کرد، عمل می کند."

مقام های ایرانی همواره یک چنین ادعاهایی را بی اساس دانسته اند.

سناتور بايدن يکی از منتقدان سرسخت سياست خارجی کاخ سفيد است. او در گذشته نسبت به هرگونه حمله نظامی عليه ايران هشدار داده است.



سناتور لیبرمن
سناتور لیبرمن گفته است آمریکا باید برای بمباران تأسیسات هسته ای ایران آماده باشد

به گفته آقای بايدن، آمريکا بايد در برابر ايران طوری عمل کند که خود را در سطح بين المللی منزوی نکند و به همکاری کشورهای ديگر در اين زمينه لطمه نزند.

به گفته وی: "دربرابر ايران نبايد طوری عمل کنيم که اگر زمانی نياز به اقدام سياسی يا نظامی عليه اين کشور بود، مجبور شويم به تنهايی عمل کنيم. بايد اروپايی ها را همراهی کنيم و از اقدام نظامی عليه ايران در وضع کنونی پرهيز کنيم و به تشديد تحريم های ايران ادامه دهيم."

سناتور بايدن همچنين از سخنان سناتور دموکرات جو ليبرمن که خواستار آمادگی کشورش برای بمباران تاسيسات اتمی ايران شده است انتقاد کرد.

وی گفت: "وقتی آمريکا نمی تواند مشکلاتش را در عراق ۲۷ ميليونی حل کند، چطور می تواند به يک کشور ۷۲ ميليون نفری حمله کند و شاهد افزايش مشکلاتش در خاورميانه نباشد؟"

به گفته جوزف بايدن آمريکا بهتر است به جای حمله به ايران و متحد کردن مردمان آن با عراقی ها در برابر آمريکا، به اختلاف های مردم اين کشور و حکومت آن توجه و در جهت جلب حمايت مردم ايران تلاش کند.

مفتي‌هاي سعودي انهدام حرمين سامرا ‌را تبريك گفتند

۲۶ خرداد ۱۳۸۶ - بعد از ظهر ۱۷:۴۸


شيخ "عبدالله بن جبرين"، شيخ "الحربي" و شيخ "العمر" از مفتي‌هاي برجسته عربستان سعودي، انهدام گلدسته‌هاي حرم امامين عسگريين(ع) را به يكديگر تبريك گفتند.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري "النهرين‌نت"، اين افراد كه سال گذشته به همراه ده‌ها تن ديگر از مفتيان سعودي، بيانيه‌اي را در تكفير شيعيان صادر كرده بودند در پي وقوع فاجعه چهارشنبه گذشته در سامرا، تبريكات شفاهي و كتبي براي يكديگر ارسال كردند.
به گفته منابع مطلع در منطقه "العواميه" اين سه مفتي سعودي از تخريب بقاياي حرمين عسگريين(ع) ابراز خشنودي كرده و اين جنايت را تبريك و شادباش گفتند.
بر اساس اين گزارش، شيخ بن‌جبرين به‌تازگي با صدور فتوايي، از پيروان وهابي خود خواسته بود بقاياي حرم عسگريين(ع) را كه از انفجار سال گذشته برجاي مانده بود نيز با خاك يكسان كنند.
از سوي ديگر، يك كارمند شركت ارتباطات همراه سعودي اعلام كرد: حجم ارسال پيام‌هاي تبريك بر روي تلفن‌هاي همراه مشتركان سعودي، طي پيش از ظهر تا عصر چهارشنبه گذشته بالغ بر 70 درصد كل پيام‌هاي كوتاه اين كشور بود كه نسبت به ديگر روزهاي عادي، رقمي بي‌سابقه است.

وي افزود: بيشتر اين پيام‌هاي كوتاه شامل تبريك انفجار اين مرقد شيعي بود و ارسال‌كنندگان اين پيام‌ها نيز بيشتر بر روي "جهادي‌بودن"، "توحيدي‌بودن" و "ضد شرك بودن" اين اقدام تأكيد داشتند

بودجه دولت آمریکا برای گسترش دمکراسی در ایران

دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه دولت آمریکا روز گذشته (۴ ژوئن) در گزارشی که در اختیار خبرنگاران قرار داد، اقلام مخارج مربوط به پروژه‌های گسترش دمکراسی در دو کشور ایران و سوریه را در سال مالی ۲۰۰۶ به اطلاع عموم رسانید.

طبق این اطلاعیه، در سال مالی گذشته، کنگره آمریکا در وهله اول مبلغ شش میلیون و پانصدهزار دلار را به عنوان «صندوق دمکراسی» (Democracy Funds) برای ایران و سوریه اختصاص داد. سپس در مرحله بعد تقاضاکرد که مبلغ ده میلیون دلار دیگر توسط وزارت امور خارجه صرف برنامه‌های مربوط به دمکراسی و حقوق بشر در ایران گردد.

جدا از این دو مورد، خانم کاندولیزا رایس وزیر امورخارجه آمریکا از کنگره مبلغ ۷۵ ملیون دلار به عنوان «متمم اضطراری» (Emergency Supplement) برای ایران تقاضا کرد. در پاسخ، کنگره آمریکا تنها مبلغ ۶۶ میلیون و صدهزار دلار را برای این منظور تصویب کرد. این مبلغ شامل اقلام زیر می شود:

  • ۳۶ میلیون و صدهزار دلار برای هیأت کارفرمایان پخش [رادیو تلویزیونی] (Broadcasting Board of Governors) یا BBG . این بودجه شامل هزینه‌های صدای آمریکا به فارسی، رادیو فردا و رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی (PFE/RL) می گردد.
  • ۲۰ میلیون دلار برای برنامه‌های دمکراسی در ایران از طریق برنامه «اقدام برای همکاری در خاور میانه» (Middle East Partnership Initiative) در «دفتر امور خاورنزدیک».

این مبلغ شامل تلاش در پشتیبانی از فعالانی است که در ایران خواهان آزادی‌های ابتدایی مدنی نظیر حق بیشتر بیان و حقوق بیشتر برای زنان هستند:

  • ۵ میلیون دلار برای فعالیت های اینترنتی و نظایر آنها.
  • ۵ میلیون دلار برای اقدامات آموزشی و مراودات فرهنگی، از طریق «دفتر امور آموزشی و فرهنگی».

تقاضای رئیس جمهور از کنگره برای سال مالی ۲۰۰۸ مبلغ ۱۰۸ میلیون و بیست و یک هزار دلار است. این بودجه دربرگیرنده ۷۵ میلیون دلار کمک اقتصادی (Economic Support Funds) است که قرار است صرف گسترش برنامه‌های دمکراسی در ایران بشود.

۲۸ میلیون و بیست و یکهزار دلار به برنامه‌های رادیو تلویزیونی (BBG) یعنی صدای آمریکا به فارسی و رادیو فردا اختصاص دارد. پنج میلیون دلار باقیمانده برای «برنامه دیپلوماتیک و سفارتخانه ای» (Diplomatic and Consular Program) صرف خواهد شد. کنگره آمریکا تا این تاریخ هنوز این بودجه را تصویب نکرده است.

عبدی کلانتری، گزارشگر صدای آلمان در نیویورک

Military mental health disorders spike.

Military mental health disorders spike

“Mental health disorders are snowballing as more and more soldiers and Marines are sent back for repeat tours in Iraq and Afghanistan,” CBS News reports.

According to the Pentagon’s latest mental health survey, 31 percent of Marines, 38 percent of soldiers and 49 percent of the National Guard reported psychological symptoms such as anger, depression or alcohol abuse after returning home. As the director of the survey said, combat stress is not something you just get over.

آيت‌الله قمي نظام جمهوري اسلامي را مشروع مي‌دانست

به بهانه درگذشت آيت الله طباطبايي قمي؛

آيت‌الله قمي نظام جمهوري اسلامي را مشروع مي‌دانست

خبرگزاري فارس: به گفته يكي از ياران و دوستان قديمي آيت‌‌الله طباطبايي قمي، اين مرجع جهان تشيع نظام جمهوري اسلامي را مشروع مي‌دانست و ارائه برخي از نقطه نظرات از سوي او به منظور اصلاح‌گري بوده است.


آيت الله طباطبايي قمي، در سال 1329 ه.ق در نجف اشرف به دنيا آمد و دوران كودكي را در عتبات عاليات گذراند.
بعد از مدتي به همراه پدر مرحومش آيت‌الله حسين قمي به مشهد آمد و سطوح معقول و منقول را در اين شهر مقدس در محضر علما و مدرسين بزرگ فرا گرفت. در سال 1347 قمري به مكه مشرف شد و در بازگشت از اين سفر در پي كسالتي كه به او دست داد، در شهر اصفهان اقامت گزيد. اقامت قمي در اين شهر شش ماه طول كشيد و در اين مدت از محضر بزرگان حوزه اصفهان نيز بهره برد.
در سال 1350 قمري به اتفاق پدرش به عراق و نجف عزيمت كرد و از محضر آيت‌الله نائيني بهره برد. بعد از مدتي دوباره به مشهد مقدس مراجعت كرد و در واقعه مسجد گوهرشاد و اعتراض مردم عليه بي‌حجابي نقش فعال داشت. بعد از سركوب قيام مردم، آيت‌الله حسن طباطبايي قمي به همراه پدر توسط حكومت رضا‌خاني به عراق تبعيد شد. وي در دوران تبعيد نيز دست از تحصيل و پژوهش علوم ديني بر نداشت و از محضر علماي بزرگ كسب فيض كرد و در عين حال به تدريس مكاسب و كفايه پرداخت. در سال 1368 هجري قمري پس از فوت پدر به مشهد مراجعت كرد و در مسجد گوهرشاد به اقامه نماز جماعت و تدريس خارج فقه و اصول پرداخت.(1)
زماني كه بحث لايحه انجمن ايالتي و ولايتي پيش آمد علماي قم و در راس آنها امام خميني مخالفت شديد خود با اين مسئله را عنوان كردند.
در كنار حوزه قم، حوزه علميه مشهد به رهبري آيت‌الله ميلاني و آيت‌الله سيد حسن طباطبايي قمي به ابراز مخالفت با اين امر پرداختند. البته بايد خاطرنشان كرد كه بعد از انتشار خبر تصويب لايحه حوزه مشهد بلافاصله موضع خود را اعلام نكرد و علت اين امر شايد ناشي از تجربه تلخي بود كه در دوره رضا خان اتفاق افتاد و حوزه مشهد بدون همراهي ساير حوزه‌هاي علميه به مخالفت با سياست‌هاي ضد اسلامي پهلوي اول پرداخت و مجبور شد كه به تنهايي مصائب ناشي از بدرفتاري‌هاي رضا خان را تحمل كند. اما اين وضعيت دوام چندان پيدا نكرد و به واسطه جنب و جوش طلاب جواني كه در خانه برخي از علماي مشهد از جمله آيات عظام ميلاني و قمي تجمع كرده بودند و از حمايت اين علما برخوردار شدند موج مخالفت با اين مصوبه مجلس شوراي ملي بالا گرفت.
علماي مشهد از جمله آيات عظام فقيه سبزواري، حسن قمي، ميرزا احمد كفايي براي بحث و بررسي پيرامون ادامه مخالفت‌ها در منزل آيت الله ميلاني تشكيل جلسه دادند و سيد جلال‌الدين تهراني استاندار خراسان را احضار كردند. در اين جلسه آيت‌الله قمي استاندار را تهديد كرد كه كه مردم را براي تحصن در مسجد گوهر شاد دعوت مي‌كند. سيد جلال متعهد شد كه نارضايتي علماي مشهد را به شاه ابلاغ كند.
علماي مشهد به منظور دستيابي به يك روش مشخص براي برخورد با دولت، مجمعي مركب از آيت‌الله ميلاني، آقا شيخ هاشمي قزويني، آيت‌الله دامغاني، آقاي مرواريد، ميرزا جواد تهراني و آيت‌الله سيد حسن قمي تشكيل دادند كه به تناوب هر دفعه در منزل يكي از علما جمع مي‌‌شدند و به بحث و تبادل نظر پيرامون اين مصوبه مي‌پرداختند.
آيت الله قمي هم در همين ايام در منزل به منبر مي‌رفت و به تفسير قرآن مي‌پرداخت و به طور غير مستقيم به بيان نقطه نظرات انجمن مذكور و مواضع علما در اين خصوص مي‌پرداخت.
با توجه به تشديد فعاليت‌هاي قمي، منزل او توسط برخي از ماموران حكومتي محاصره شد كه به مجرد اطلاع از اين وضعيت، علما به بهرامي رييس سازمان اطلاعات و امنيت خراسان اعتراض كردند و به خاطر موضعگيري علما، محاصره منزل آيت‌الله قمي متوقف شد.(2)
اقدام ديگر علماي مشهد ارسال نامه براي اسدالله علم نخست وزير وقت بود. آيت‌الله قمي در پيام خود خطاب به نخست وزير خواستار صرف نظر وي از تصميمات خلاف دين شد.
همزمان با فرارسيدن محرم سال 42 مبارزات مذهبيون ايران عليه هيئت حاكمه به اوج خود رسيد و طبعاً در مشهد با توجه به همجواري بارگاه حضرت ثامن الحجج (ع) عزاداري‌هاي آن سال رنگ سياسي بيشتري به خود گرفت. يكي از پايگاه‌هاي مبارزه در آن زمان بيوت علما و مراجع بود. آيت‌الله قمي از شب هشتم محرم خود در منزل به منبر مي‌رفت و رژيم را به باد انتقاد مي‌گرفت. وي رسماً اعلام كرد هيئت حاكمه با نظر اجنبي‌ها است كه احكام را پايمال و دستور اسلام را لغو مي‌كنند.
روز عاشورا بيش از 10 هزار نفر از طبقات مختلف در منزل آيت‌الله قمي اجتماع كردند و چند نفر از روحانيون به سخنراني پرداختند و از دولت انتقاد كردند.
زماني كه حوادث 15 خرداد پيش آمد علاوه بر امام آيات عظام قمي و محلاتي را در مشهد و شيراز دستگير كردند. دستگيري آيت‌الله قمي بعد از نماز ظهر و عصر 15 خرداد اتفاق افتاد و ماموران وي را در مسير بازگشت از مسجد گوهرشاد به منزل دستگير كردند. عده‌اي از مردم كه پشت سر آيت‌الله بودند و تلاش مي‌كردند از دستگيري وي جلوگيري كنند، مورد ضرب و شتم و سپس تيراندازي قرار گرفتند و عده‌اي مجروح شدند. آيت‌الله قمي پس از دستگيري توسط آمبولانس به تهران منتقل شد.
وي در تهران هشت ماه در حصر بود و سپس به مشهد بازگردانده شد. يكي از اتفاقاتي كه در اين دوره افتاد، ترور انقلابي حسنعلي منصور بود. فداييان اسلامي در اين مورد به منظور شرعي اعلام كردن اين اعدام انقلابي به برخي از مراجع به گفتگو نشستند و در نهايت آيات عظام ميلاني و طباطبايي‌قمي حكم اعدام را تاييد كردند.(3)
زماني كه امام خميني توسط ماموران رژيم شاهنشاهي به تركيه و سپس عراق تبعيد شدند، آيت‌الله قمي از جمله كساني بود كه از مردم خواستار هوشياري بيشتر در اين زمينه شد.
وي با انتشار اعلاميه‌اي تصريح كرد كه تشرف امام به عراق به منزله پايان تبعيد نيست و مبارزه همچنان ادامه داد.(4)
بعد از اين موضعگيري‌ها تنگناهاي فراواني براي آيت‌الله قمي از سوي رژيم شاهنشاهي فراهم و وي دستگير و به خاش تبعيد شد و 12 ماه در اين منطقه بسر برد و بعد به كرج تبعيد شد. مدت تبعيد او در كرج 12 سال طول كشيد و اين زمان تا پيروزي انقلاب اسلامي به طول انجاميد.(5)
بعد از پيروزي انقلاب، قمي از نهضت اسلامي و مردمي ملت ايران حمايت كرد، اما به مرور زمان به تدريج با برخي سياست‌ها مخالفت كرد. از جمله اين مخالفت‌ها، اعتراض به عملكرد برخي دادگاه‌هاي انقلاب بود.
وي در نامه‌اي به شوراي انقلاب نوشت نسبت به نحوه كار برخي دادگاه‌هاي انقلاب و دستگيري افراد و مجازات‌ تذكراتي داد و توصيه كرد كه دولت موقت با ايجاد آرامش باعث توجه مردم نسبت به حكومت عدل الهي شود.(6)
يكي از نزديكان و منسوبان آيت‌الله طباطبايي قمي در گفتگو با فارس علت اصلي برخي كدورت‌هاي اين مرجع را وجود برخي شكايت‌هاي مردمي نسبت به عملكرد برخي از مسئولان عنوان كرد.
محمد رضا رئيسي با بيان اينكه آيت‌الله قمي چون نسبت به فعاليت‌هاي ضد انقلاب و توطئه دشمنان نگران بود به همين خاطر وقايع و حوادث انقلاب را با حساسيت دنبال مي‌كرد.
بگفته رئيسي در اوايل انقلاب، سرعت رسيدگي در محاكم زياد بود و برخي از قضات نيز هنگام صدور حكم، مجازات سنگين‌تري را براي محكومين صادر مي‌كردند و افرادي كه از نظر خودشان مورد تعدي قرار گرفتند چون منزل مراجع پناهگاهي براي مردم بود به بيت آيت‌الله قمي مراجعه و از تندي برخي از احكام ابراز شكايت مي‌كردند. آيت‌الله قمي بعد از نگارش نامه به شوراي انقلاب و قوه قضائيه، اقدام به انتشار نامه‌اي سرگشاده در اين مورد كرد.
رئيسي خاطرنشان كرد: مسئله دوم اصل مشروعيت مصادره اموال در دادگاه‌هاي انقلاب بود. در مورد اموال طاغوتي‌ها، رباخواران و ملاكين بعضاً حكم به مصادره مي‌دادند. آيت‌الله قمي به اين مسئله اعتراض كرد و معتقد بود كه اموال اين افراد اولاً بايد مشخص شود از منابع نامشروع كسب شده و دوم اينكه صرفاٌ در مواجهه با رباخواران بايستي اموال آنها با افرادي كه ضرر كردند پرداخت شود و حكومت حق ندارد به حساب دولت اين اموال را واريز كند.
رئيسي عامل سوم و مهمترين عامل در ايجاد ناراحتي ميان آيت‌الله قمي و مسئولان جمهوري اسلامي را قضيه جنگ ايران و عراق عنوان كرد.
بگفته وي بعد از پذيرش قطعنامه سازمان ملل متحد توسط عراق، آيت‌الله قمي اعلام كرد كه از اين پس ادامه جنگ مورد تامل است. چون در ميان سربازان عراقي‌، نيروهاي شيعي هستند و دو گروه شيعي نبايد با يكديگر بجنگند اما بايد دانست كه در آن زمان برخي از افرادي كه در جنگ مسئوليت مستقيم داشتند، با مسايل به صورت نزديك آشنايي داشتند و نسبت به بسياري از وقايع و اتفاقات، بيشتر از افراد ديگر نظير آيت‌الله طباطبايي قمي كه در حاشيه بودند متوجه مصالح بودند. آيت‌الله طباطبايي قمي به مجرد عدم توجه به اين درخواستشان، اقدام به انتشار اعلاميه و تحريم جنگ كردند. اين موضوع براي سياسيون قابل تحمل نبود، چون ايران هنوز در وضعيت جنگي قرار داشت و بسياري از نيروها در جنگ فعال بودند و انتشار اين اعلاميه مي‌توانست به دلسردي آنها در جنگ بينجامد به همين خاطر محدوديت‌هايي براي آيت‌الله طباطبايي قمي بوجود آمد.
رئيسي اضافه كرد: البته شايد يكي از دلايل اين امر حفظ جان ايشان نيز بود چون برخي از نيروهاي تندرو بودند كه در چنين شرايطي مي‌توانستند از فرصت استفاده كنند و به ايشان صدمه برسانند و ايجاد محدوديت براي ايشان مي‌توانست جلوي اين تندروي‌ها را بگيرد.
اين دوست قديمي آيت‌الله طباطبايي در ادامه اين گفتگو با اشاره به ارتحال امام(ره) و آغاز رهبري حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تصريح كرد: با توجه به روابط قديمي مقام معظم رهبري و اين مرجع تقليد محدوديت‌هاي موجود رفع و حتي با لطف رهبر انقلاب، شرايط براي سفر عمره براي آيت‌الله طباطبايي فراهم شد. برخي‌ها فكر مي‌كردند كه مرحوم قمي به مجرد سفر به يك كشور ديگر، امكان ابراز مخالفت با نظام جمهوري اسلامي را پيدا خواهد كرد اما به محض رسيدن آيت‌الله قمي به خاك عربستان، ايشان نسبت به ماشين تشريفاتي دولت سعودي كه براي مراسم استقبال از ايشان آمده بود بي اعتنايي و عنوان كرد كه من ترجيج مي‌دهم در كنار برادران شيعي خود باشم تا در كنار كساني كه از مذهب اهل بيت پيروي نمي‌كنند. بعد از مراجعت از عمره، شرايط سفر به عتبات عاليات براي آيت‌الله قمي فراهم شد و ايشان بدون محدوديت به همراه جمعي از افراد به زيارت بارگاه ائمه معصومين در عراق رفتند.
رئيسي با رد شايعاتي پيرامون ايجاد تنگناها و محدوديت‌هايي براي آيت‌الله قمي، تصريح كرد: ايشان چند سال پيش به خاطر بيماري پروستات به تهران منتقل و در يكي از بيمارستان‌ها بستري شد. از سوي دفتر مقام معظم رهبري، آيت‌الله محي‌‌الدين انواري به عيادت ايشان آمد و هنگام ملاقات از ايشان خواست اگر مطلبي دارند مي‌توانند به اطلاع مقام معظم رهبري برسانند. آيت‌الله قمي هم در اين ديدار خواستار رفع محدوديت براي پسرشان آقاي محمود طباطبايي قمي شد. محمود طباطبايي سال‌ها پيش، زماني كه در خارج بسر مي‌برد در جريان ايجاد محدوديت براي آيت‌الله قمي قرار گرفت و به همين واسطه اقدام به انتشار برخي مطالب كرد و امكان اين بود كه به محض مراجعت به خاك وطن به لحاظ قضايي مشكلاتي براي او فراهم شود اما با توجه به درخواست آيت‌الله قمي، اطمينان لازم به محمود طباطبايي قمي داده شد و وي دو سال بعد در جريان مسافرت بعدي پدر براي انجام مناسك عمره به عربستان رفت و به همراه آيت‌الله طباطبايي قمي به كشور مراجعت كرد.
اين عضو نزديك به دفتر آيت‌الله قمي در پايان خاطرنشان كرد: اين مرجع در وصيت‌نامه‌اي كه نگاشته بود با توجه به توافقات قبلي ميان مرحوم والدشان آيت‌الله حسين قمي و توليت وقت آستان قدس رضوي در حرم مطهر جايگاهي را براي آرمگاه ابدي خود در نظر گرفتند كه با تاييد مقام معظم رهبري بعد از فوتشان در همان محل مقرر به خاك سپرده شد.

*پي نوشته‌ها
1- گنجينه دانشمندان، محمد شريف رازي، جلد 7،قم، 1354، ص 141تا 143
2- مجله 15 خرداد، نهضت انقلاب اسلامي در مشهد، سال سوم، بهار 1372، ص 124
3- ناگفته‌ها، شهيد مهدي عراقي، موسسه خدمات فرهنگي رسا، چاپ اول، تهران، 1370، ص 247
4- تاريخ سياسي معاصر ايران،‌ سيد جلال مدني، دفتر انتشارات اسلامي، 1362، ص 97
5- روزنامه كيهان، 12 شهريور، 1357
6- طلوع و غروب دولت موقت، احمد سميعي، نشر شباويز، تهران، چاپ دوم، 1372، ص 124
انتهاي پيام/2

Iran Strategy Stirs Debate at White House

Published: June 16, 2007

WASHINGTON, June 15 — A year after President Bush and Secretary of State Condoleezza Rice announced a new strategy toward Iran, a behind-the-scenes debate has broken out within the administration over whether the approach has any hope of reining in Iran’s nuclear program, according to senior administration officials.

The debate has pitted Ms. Rice and her deputies, who appear to be winning so far, against the few remaining hawks inside the administration, especially those in Vice President Dick Cheney’s office who, according to some people familiar with the discussions, are pressing for greater consideration of military strikes against Iranian nuclear facilities.

In the year since Ms. Rice announced the new strategy for the United States to join forces with Europe, Russia and China to press Iran to suspend its uranium enrichment activities, Iran has installed more than a thousand centrifuges to enrich uranium. The International Atomic Energy Agency predicts that 8,000 or so could be spinning by the end of the year, if Iran surmounts its technical problems.

Those hard numbers are at the core of the debate within the administration over whether Mr. Bush should warn Iran’s leaders that he will not allow them to get beyond some yet-undefined milestones, leaving the implication that a military strike on the country’s facilities is still an option.

Even beyond its nuclear program, Iran is emerging as an increasing source of trouble for the Bush administration by inflaming the insurgencies in Iraq, Afghanistan, Lebanon and in Gaza, where it has provided military and financial support to the militant Islamic group Hamas, which now controls the Gaza Strip.

Even so, friends and associates of Ms. Rice who have talked with her recently say she has increasingly moved toward the European position that the diplomatic path she has laid out is the only real option for Mr. Bush, even though it has so far failed to deter Iran from enriching uranium, and that a military strike would be disastrous.

The accounts were provided by officials at the State Department, White House and the Pentagon who are on both sides of the debate, as well as people who have spoken with members of Mr. Cheney’s staff and with Ms. Rice. The officials said they were willing to explain the thinking behind their positions, but would do so only on condition of anonymity.

Mr. Bush has publicly vowed that he would never “tolerate” a nuclear Iran, and the question at the core of the debate within the administration is when and whether it makes sense to shift course.

The issue was raised at a closed-door White House meeting recently when the departing deputy national security adviser, J. D. Crouch, told senior officials that President Bush needed an assessment of how the stalemate over Iran’s nuclear program was likely to play out over the next 18 months, said officials briefed on the meeting.

In response, R. Nicholas Burns, an under secretary of state who is the chief American strategist on Iran, told the group that negotiations with Tehran could still be going on when Mr. Bush leaves office in January 2009. The hawks in the room reported later that they were deeply unhappy — but not surprised — by Mr. Burns’s assessment, which they interpreted as a tacit acknowledgment that the Bush administration had no “red line” beyond which Iran would not be permitted to step.

But conservatives inside the administration have continued in private to press for a tougher line, making arguments that their allies outside government are voicing publicly. “Regime change or the use of force are the only available options to prevent Iran from getting a nuclear weapons capability, if they want it,” said John R. Bolton, the former United States ambassador to the United Nations.

Only a few weeks ago, one of Mr. Cheney’s top aides, David Wurmser, told conservative research groups and consulting firms in Washington that Mr. Cheney believed that Ms. Rice’s diplomatic strategy was failing, and that by next spring Mr. Bush might have to decide whether to take military action.

The vice president’s office has declined to talk about Mr. Wurmser’s statements, and says Mr. Cheney is fully on board with the president’s strategy. In a June 1 article for Commentary magazine, the neoconservative editor Norman Podhoretz laid out what a headline described as “The Case for Bombing Iran.”

“In short, the plain and brutal truth is that if Iran is to be prevented from developing a nuclear arsenal, there is no alternative to the actual use of military force — any more than there was an alternative to force if Hitler was to be stopped in 1938,” Mr. Podhoretz wrote.

Mr. Burns and officials from the Treasury Department have been trying to use the mounting conservative calls for a military strike to press Europe and Russia to expand economic sanctions against Iran. Just last week, Israel’s transportation minister and former defense minister, Shaul Mofaz, visited Washington and told Ms. Rice that sanctions must be strong enough to get the Iranians to stop enriching uranium by the end of 2007.

While Mr. Mofaz did not threaten a military strike, Israeli officials said he told Ms. Rice that by the end of the year, Israel “would have to reassess where we are.”

The State Department and Treasury officials are pushing for a stronger set of United Nations Security Council sanctions against members of Iran’s government, including an extensive travel ban and further moves to restrict the ability of Iran’s financial institutions to do business outside of Iran. Beyond that, American officials have been trying to get European and Asian banks to take additional steps, outside of the Security Council, against Iran.

“We’re saying to them, ‘Look, you need to help us make the diplomacy succeed, and you guys need to stop business as usual with Iran,’ ” an administration official said. “We’re not just sitting here ignoring reality.”

But the fallout from the Iraq war has severely limited the Bush administration’s ability to maneuver on the Iran nuclear issue and has left many in the administration, and certainly America’s allies and critics in Europe, firmly against military strikes on Iran. On Thursday, Mohamed ElBaradei, the head of the international nuclear watchdog agency, warned anew that military action against Iran would “be an act of madness.”

The debate over “red lines” is a familiar one inside the Bush White House that last arose in 2002 over North Korea. When the North Koreans threw out international inspectors on the last day of that year and soon declared that they planned to reprocess 8,000 rods of spent fuel into weapons-grade plutonium, President Bush had to decide whether to declare that if North Korea moved toward weapons, it could face a military strike on its facilities.

The Pentagon had drawn up an extensive plan for taking out those facilities, though with little enthusiasm, because it feared it could not control North Korea’s response, and the administration chose not to delivery any ultimatum. North Korea tested a nuclear weapon last October, and American intelligence officials estimate it now has the fuel for eight or more weapons.

Iran is far behind the North Koreans; it is believed to be three to eight years away from its first weapon, American intelligence officials have told Congress. Conservatives argue that if the administration fails to establish a line over which Iran must not step, the enrichment of uranium will go ahead, eventually giving the Iranians fuel that, with additional enrichment out of the sight of inspectors, it could use for weapons.

To date, however, the administration has been hesitant about saying that it will not permit Iran to produce more than a given amount of fuel, out of concern that Iran’s hard-liners would simply see that figure as a goal.

In the year since the United States made its last offer to Iran, the Iranians have gone from having a few dozen centrifuges in operation to building a facility that at last count, a month ago, had more than 1,300. “The pace of negotiations have lagged behind the pace of the Iranian nuclear program,” said Robert Joseph, the former under secretary of state for international security, who left his post partly over his opposition to the administration’s recent deal with North Korea.