اهداف جامعه ایرانی چیست؟ « ما چگونه فکر می کنیم» و آنچه که در ایران مهم انگاشته می شود.

۱۳۸۷ خرداد ۳۰, پنجشنبه

آيت الله مکارم: هرکس رساله نوشت،مرجع تقليد نيست

 

آيت الله العظمي مكارم شيرازي در افتتاحيه ششمين اجلاسيه سراسري جامعه اسلامي مدرسين حوزه علميه و علماي بلاد كشور بر استقلال و اتحاد روحانيت در سراسر كشور تاكيد كرد.

 

به گزارش رجانيوز به نقل از ايسنا، استاد درس خارج فقه حوزه بر شكوه، نورانيت و اثرگذاري اين گردهمايي تاكيد كرد و گفت:‌ علماي بلاد اولا يكديگر را مي‌بينند و تفاهم بيشتري خواهند داشت و ثانيا تجارب را با هم مبادله و برنامه‌هاي واحدي براي آينده خواهند ريخت و از مشكلات مناطق مختلف نيز آگاه و باخبر مي‌شوند.

 

اين مرجع تقليد پيامبر (ص) را هادي انسان دانست و گفت: قرآن به دنبال هدايت انسان است و توحيد و خداپرستي هم نوعي هدايت است.

 

وي با بيان اينكه قرآن داراي چهار ركن اساسي ‌ماده انرژي زا ،‌ منطقه ظهور نور، تنظيم كننده نور و محفظه نور است، گفت:‌ خداوند در آيه نور از محفظه نور تعبير به مشكات مي‌كند كه منظور از آن در درجه اول مسوولان، ‌علما، دانشمندان و حاميان تربيت مقدسه هستند.

 

وي با اشاره به سخنان برخي سياستمداران آمريكايي وايتاليايي در مورد فراگير شدن اسلام در جهان، گفت:‌ قرائن و شواهد حاكي از پيشرفت اسلام است و لذا اگر از اين فرصت استفاده نكرده و قدمي براي شتاب بخشيدن به اين پيشرفت بر نداريم سخت در اشتباهيم.

 

وي افزود: دنياي امروز به خاطر فرهنگ غني اسلام و خسته شدن از شعارهاي دروغين دنياي مادي آمادگي براي پذيرش مكتب آسماني قوي دارد. دنيا امروز به دنبال آن است كه مكتبي، روح و جانشان را سيراب كند.

 

استاد حوزه علميه قم، استقلال روحانيت را اصل مسلم در اين قشر دانست و افزود: روحانيت در كنار نظام و نگهبان و حافظ نظام است و در واقع نظام از روحانيت برخاسته است. اما در عين حال مستقل مانده و اين امر سبب شده تا به عنوان نهاد مردمي در مشكلات به ياري نظام بشتابد. روحانيت حلقه اتصال ميان مردم و حكومت اسلامي است.

 

وي اتحاد روحانيت را عامل اصلي وحدت و پيروزي دانست و افزود: اختلاف و پراكندگي در قرآن هم رديف صاعقه و زلزله‌هاي ويرانگر شمرده است هرجا از اتحاد فاصله گرفته‌ايم مشكل آفرين بوده و هركجا به سوي آن رفتيم شاهد خوشبختي بوده‌ايم.

 

وي خطاب به علماي بلاد گفت:‌ مردم هر شهر بايد بدانند علماي آن منطقه با هم متحد هستند هر چند كه سليقه‌هاي مختلف، امري طبيعي است اما علي رغم آن در اهداف مشترك هستند.

 

وي در ادامه نظام مند شدن برنامه‌هاي روحانيت را از جمله مواردي دانست كه بايد به آن توجه ويژه كرد و ادامه داد: آيا ضابطه‌اي هست كه مشخص كند چه كساني بايد لباس روحانيت را بپوشند و اگر آن را به تن كردند و مخالف با اين لباس عمل نمودند چگونه بايد با آنها برخورد كرد.

 

وي تصريح كرد: لباس روحانيت لباس پيامبر و مسووليت آفرين است و اين لباس بايد ضابطه مند باشد.

 

وي همچنين بر ضابطه مند شدن مرجعيت تاكيد كرد و گفت: نبايد اين گونه باشد كه هر كسي از هر گوشه‌اي بلند شود و رساله‌اي بنويسد و خود را مرجع تقليد معرفي كند اگر نتوانيم ضابطه‌اي براي اين مساله اساسي روحانيت تعيين كنيم شاهد مشكلات فراواني خواهيم شد.

 

وي بر ضابطه‌مند شدن خطبا و مداحان نيز تاكيد كرد و گفت: ‌مقصود از ضابطه، ضابطه‌ي درون گروهي است و جوشيده از درون روحانيت است.

 

مكارم شيرازي اضافه كرد: عده‌اي در مداحي قائل بر اين هستند كه سبك مداحي بايد به سبك ترانه‌هاي غربي باشد و اگر اين گونه نباشد جذابيتي بين جوانان نخواهد بود.

 

وي همچنين با اشاره به تاليف و چاپ 200 جلد كتاب در هفته در شهري مانند قم، گفت: به تازگي مسوولان ارشاد اظهار داشته‌اند كه سالانه 16 هزار كتاب چاپ مي‌شود اما سوال در اينجاست كه چگونه به اينها رسيدگي و بر چاپ آنها نظارت مي‌شود. كتب ديني بايد زير نظر خبرگان ديني تاليف شود.

 

وي به عنوان مثال به چاپ كتابي در رابطه با عدم تحريف قرآن اشاره كرد و گفت: عجيب در اين كتاب آن بود كه متن خود اين كتاب نوعي تحريف قرآن بود و عجيب‌تر آنكه جلوي نام نويسنده‌ي آن از كلمه‌ي آيت الله العظمي استفاده كرده بودند.

 

وي تصريح كرد: گفته مي‌شود روحانيت زير نظر قم و حوزه علميه قم، ‌مراجع تقليد و جامعه مدرسين ضابطه مند شود براي آن است كه شاهد اين مشكلات و ضايعات نباشيم.

 

وي، همچنين خطاب به علماي بلاد اظهار داشت: علماي شهرستان‌ها بايد طلاب خود را براي پاسخگويي به شبهات آماده كنند.

 

وي با اشاره به فعاليت چهار هزار سايت اينترنتي عليه اسلام و تشيع، گفت:‌ ما بايد جوانان را در برابر اين مسائل بيمه كنيم پاسخ به شبهات خود علم و دانش است كه بايد در حوزه‌ها به صورت رشته‌اي جدا تدريس شود و طلاب به آن مجهز شوند.

 

اين مرجع تقليد در ادامه بر تقويت حوزه‌هاي علميه‌ي شهرستان‌ها تاكيد كرد و گفت:‌ هر كجا كه حوزه‌ي علميه تاسيس شده مايه‌ي خير و بركت است ائمه جمعه بعد از مساله نماز جمعه بايد به تقويت حوزه علميه بپردازند و امتيازاتي را در نظر بگيرند تا جواناني كه وارد دانشگاه مي‌شوند به طرف تحصيل در حوزه تشويق شوند.

 

وي در ادامه خواستار تقويت نظام جمهوري اسلامي ايران شد و گفت: براي تقويت اين نظام بايد از مردم براي حضور در صحنه‌هاي مختلف همچون انتخابات، راهپيمايي‌ها دعوت كنيم و در واقع ضمن تقويت رابطه مردم با نظام به حل مشكلات آنان نيز كمك كنيم.

 

مكارم شيرازي تصريح كرد:‌ رسيدگي به مشكلات مردم به نوعي تقويت نظام و روحانيت را به دنبال خواهد داشت.

 

وي همچنين خواستار دوري گزيدن از جناح بازي‌هاي سياسي شد و گفت: وظيفه ديگر روحانيت بايد تلاش در جهت حفظ وحدت همه جناح‌ها باشد.

 

استاد درس خارج فقه حوزه با اشاره به اظهار نظر سروش در مورد قرآن كريم، گفت: روحانيت بايد در برابر مسائل خلافي كه واقع مي‌شود، حساسيت نشان دهد. اگر فتاوايي بر ضد اجماع علما گفته شد روحانيت وظيفه دارد كه به آن اعتراض كند نه آنكه با سكوت خود اجازه دهد دو نفر بيايند و به روحانيت فحاشي كنند.

 

وي در پايان سخنان خود اظهار داشت: سكوت روحانيت در برابر چنين مسائلي هزينه‌هاي سنگيني به دنبال خواهد داشت و جامعه مدرسين حوزه علميه بايد بيش از اين در برابر اين مسائل فعال بوده و نقش آفرين باشد.