اهداف جامعه ایرانی چیست؟ « ما چگونه فکر می کنیم» و آنچه که در ایران مهم انگاشته می شود.

۱۳۸۶ مرداد ۱۷, چهارشنبه

اثر رفتار انسانها در حوادث غیر مترقبه


احمدي‌نژاد در بخش ديگري از سخنان خود، با تاكيد بر تاثير اعمال و رفتار انسان‌ها در حوادث و بلاياي طبيعي گفت: زمين نمي‌تواند بر سر جايي كه همه‌ افراد آن مومن هستند بلرزد و آن را خراب كند.

۱۷ مرداد ۱۳۸۶ - بعد از ظهر ۱۷:۲۳ تعداد بازديد: 18 كد خبر: ۷۲۹۰۵

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه " زندگي مادي، ملازم با حوادث مترقبه و غيرمترقبه است" گفت: برخورد با حوادث غيرمترقبه از آن‌جايي كه زمان، مكان، ابعاد و تبعات آن مشخص نيست، اين ضرورت را ايجاب مي‌كند كه آمادگي براي برخورد با آ‌ن‌ها وجود داشته باشد و روند اداري معمولي جوابگوي آن نيست؛ چراكه در شرايط بحراني، بنيان‌هاي مديريت سست مي‌شود و روي هيچ چيز نمي‌شود، حساب كرد
.

به گزارش ايسنا دكتر محمود احمدي‌نژاد طي سخناني در جمع مديران ستادهاي حوادث غيرمترقبه كشور هم‌چنين افزود: كشور ما حادثه‌خيز است و با وجود اين‌كه اقليم‌هاي زيادي را در آن داريم، شاهد حوادث زيادي هم هستيم.

وي‌ با اشاره به بررسي لايحه مديريت بحران در مجلس ادامه داد: اين اولين كار در ساختار اداري است، اما كافي نيست. مي‌توان هر سال در بخش‌هاي مختلف كشور مانور مقابله با حوادث ايجاد كرد.

رييس‌جمهور با اشاره به توفان گونو در چابهار نيز گفت: ما پيش از اين با اين پديده روبه‌رو نبوديم و اين حادثه در نوع خود در كشور ما اتفاق نيفتاده بود اما مركز فرماندهي مي‌تواند با تمريناتي كه انجام مي‌دهد، در چنين حوادثي به موقع كار خود را انجام دهد.

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: زلزله و سيل دو پديده‌اي است كه در كشور ما زياد اتفاق مي‌افتد. براي زلزله بايد ساختمان‌ها را مقاوم كنيم؛ چراكه تخريب ساختمان منجر به تلفات مي‌شود. براي اين منظور لازم است كه خانه‌هاي روستايي و شهري و بافت‌هاي فرسوده در آن‌ها بازسازي شود. در شهرها، شهرداري‌ها بايد ساز و كار نظارتي خود را بر ساخت و سازها تقويت كنند تا بتوان مقاوم‌سازي را انجام داد. اين كار زمان زيادي مي‌برد اما بالاخره بايد انجام شود.

وي به سيل استان گلستان نيز اشاره كرد و گفت:با توجه به اين‌كه چند سال است كه ما در گلستان شاهد سيل هستيم، به نظر من اگر سيل اخير در استان گلستان بهتر مديريت مي‌شد، اين حادثه خسارات كمتري به بار مي‌آورد.

وي با اشاره به بروز حوادث در شهرهاي بزرگ از جمله تهران گفت: در شهر تهران محلات گوناگون، بافت‌هاي فرسوده و پل‌هاي حساسي وجود دارد. اميدواريم كه در تهران اتفاقي نيفتد. اما بايد خود را براي مقابله با حوادث احتمالي آماده كنيم. پيشنهاد وزير كشور مبني بر ايجاد سوله‌هاي امدادي در محلات شهرهاي بزرگ پيشنهاد بسيار خوبي است. حتي مي‌توان در اين سوله‌ها، اطلاعات مربوط به آن محله را اعم از تعداد خانوار و ميزان تعداد افراد هر خانه را نگهداري كرد تا در شرايط اضطراري، امدادگران بدانند كه در هر قسمت آن محله بايد به دنبال چه تعداد افرادي بگردند. حتي مي‌توان تقسيم ماموريت سرزميني براي گروه‌هاي امدادي انجام داد تا آن‌ها با محلاتي كه قرار است براي آن امداد انجام دهند آشنا شوند.

رييس‌جمهور با اشاره به نقش مردم در مقابله با حوادث گفت: در همه‌ مسايل، نقش مردم، نقش اوليه و تعيين‌كننده است. اگر مردم در پيشگيري و امداد و نجات حضور داشته باشند، همه‌ اين كارها با هزينه كمتر و سرعت بيشتري انجام مي‌شود. بايد در بين مردم، آمادگي مقابله با حوادث را ايجاد كنيم. مثلا در حوادثي مثل سيل مي‌توان مردم را آموزش داد تا طبيعت را به نوعي حفظ كنند كه سيل جاري نشود. مثلا جنگل‌ها به دست خود مردم حفظ شود. به هر حال نقش مردم در امداد و نجات بي‌بديل است و آن‌ها مي‌توانند اولين كساني باشند كه به آسيب‌ديدگان امداد دهند.

احمدي‌نژاد گفت: برنامه‌هاي آموزش ملي براي امداد و نجات را مي‌توان در محلات برپا كرد و خانم‌ها نيز در اين جلسات شركت كنند؛ چراكه خانم‌ها نقش مهمي در آموزش خانواده براي امداد و نجات دارند.

وي با تاكيد بر تلاش نيروهاي امدادي براي نجات تك تك افراد جامعه گفت: اگر تمام ساختار اداري بسيج شوند كه يك نفر را هم نجات دهيم ارزش اين كار را دارد.

رييس‌جمهور با خوب توصيف كردن بازسازي در استان لرستان، از دستگاه‌هاي اجرايي خواست كه بازسازي در اين استان را به عنوان يك الگو و تجربه در نظر داشته باشند.

احمدي‌نژاد در بخش ديگري از سخنان خود، با تاكيد بر تاثير اعمال و رفتار انسان‌ها در حوادث و بلاياي طبيعي گفت: زمين نمي‌تواند بر سر جايي كه همه‌ افراد آن مومن هستند بلرزد و آن را خراب كند. نمي‌خواهم بگويم ساير مسايل تاثير ندارد. ما بايد از تمام علوم تجربي مانند زمين‌شناسي براي بررسي حركت‌هاي زمين و پيش‌بيني حوادث غيرمترقبه استفاده كنيم اما بايد آن سوي قضيه را هم در نظر بگيريم. اگر هر لقمه‌اي پاك باشد و هر نگاه و دست و قلمي پاك باشد، طبيعت نمي‌تواند با اين دل‌هاي پاك همراهي نكند؛ چرا كه مسخر اين دل‌هاست و برخي از حوادث با رفتار انسان‌ها ارتباط دارد.

رييس‌جمهور از متخصصان علوم مرتبط با حوادث غيرمترقبه خواست كه در نوشتن جزوات مانند سكولارها عمل نكنند؛ چراكه خدا و پيغمبر و معنويت در زندگي انسان‌ها تاثير دارد.

احمدي‌نژاد در پايان سخنان خود با ابراز تاسف از ايجاد خسارات و تلفات جاني در حوادث غيرمترقبه در سطح جهان گفت: ما در هر كجاي دنيا كه اين حوادث اتفاق بيافتد متاسف مي‌شويم و به‌خصوص در كشور ما و اميدوارم كه چنين حوادثي با تدبير با كاهش خسارت و تلفات مواجه شود.

مجلس درباره سفرهاي استاني تحقيق ‌و تفحص كند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

نماينده مردم بهبهان در مجلس گفت:‌ ترويج فرهنگ بي‌برنامگي پس از گذشت نزديك به سي سال از انقلاب و ارائه سند چشم‌انداز 20 ساله و 4 سند توسعه به نفع چه كساني است و چه جرياني را دنبال مي‌كند؟

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ولي‌الله شجاع‌پوريان روز سه‌شنبه در نطق پيش از دستورش با گراميداشت سالگرد انقلاب مشروطيت و تبريك روز خبرنگار به جامعه خبرنگاران از افزايش محدوديت رسانه‌ها از جمله فيلترينگ غيرقانوني خبرگزاري كار (ايلنا) و سايت بازتاب و نيز تعطيلي روزنامه‌هاي هم‌ميهن و اخيرا روزنامه‌ي شرق و برخوردهاي دو گانه در اين عرصه اظهار تاسف كرد.

وي افزود: ‌اين اقدامات در حالي انجام مي‌شود كه سايت‌هاي وابسته به دولت از مصونيت فولادين برخودارند و متاسفانه دست آن‌ها براي ناسزاگويي به زمين و زمان و تخريب شخصيت‌هاي نظام بازگذاشته شده است.

اين عضو فراكسيون اقليت مجلس با بيان اين كه مهم‌ترين ابداع دولت نهم كه در تاريخ كشور بي‌سابقه قلمداد شده، سفرهاي استاني و ديدار نزديك رييس‌جمهوري با مردمي است كه تا كنون هيچ رييس‌جمهوري را از نزديك نديده‌اند، گفت:‌ اين رويكرد به تصريح مقام معظم رهبري امتياز دولت نهم بوده و قابل تقدير است؛ اين جانب نيز به نوبه خود از زحماتي كه دولتمردان در اين سفرها متحمل شدند، تشكر مي‌كنم.

شجاع‌پوريان در ادامه بيان كرد:‌ اما به نظر مي‌رسد اين شيوه‌هاي ابداعي در كنار نقاط قوت داراي تبعات منفي اقتصادي، اجتماعي و مديريتي متعدد و جدي براي كشور است كه در اين مجال به پاره‌اي از آنها اشاره مي‌شود.

نماينده مردم بهبهان در مجلس با بيان اين كه وعده‌هاي دست نيافتني در اين سفرها به حدي بوده كه مهم‌ترين ركن و سرمايه نظام يعني اعتقاد مردم به حكومت را در مسير آسيب جدي قرار داده است، اظهار كرد: آيا عاقلانه‌ است كه بالاترين مقام اجرايي كشور در سفر به يكي از محروم‌ترين استان‌ها كه از لحاظ درآمد سرانه، رده توسعه و ... در آخرين رتبه قرار دارد، اعلام كند كه در يك سال آينده آن منطقه از محروميت خارج خواهد شد؟

او افزود: مردمي كه با اعتماد به پاي سخن‌هاي رييس‌جمهور خود گرد آمده‌اند، وقتي پس از گذشت 2 سال از آن وعده‌ها فقط گراني و استيصال خود را مشاهده مي‌كنند چه ديدگاهي درباره نظام سياسي خود پيدا خواهند كرد و آيا مهم‌ترين سرمايه ملك و ملت كه همان اعتماد است تهديد نمي‌شود؟

شجاع‌پوريان با بيان اين كه اعلام بيش از 6 هزار مصوبه در طول اين سفرها چه مفهومي مي‌تواند داشته باشد، تصريح كرد: آيا مصوبات حجمي از قبيل ضرورت تشكيل 16 تعاوني توسط مردم در استان كردستان يا اعلام خريد دستگاه آمبولانس و ماشين حمل زباله در ساير استان‌ها نيازمند گسيل هيات وزيران، دبيران كميسيون‌هاي دولت، معاونان وزيران، بسيج نيروهاي نظامي و انتظامي و ناوگان حداقل 10 بالگرد و صدها خودرو و پوشش مستقيم و لحظه به لحظه آن توسط صدا و سيما است؟ با كدام منطق چنين هزينه‌هايي به كشور تحميل مي‌شود.

وي افزود: هزينه‌هاي ساخت و تزيين مجلل محل‌هاي سخنراني، جابه‌جايي جمعيت‌هايي كه با اتوبوس از دور و نزديك روستاها و بخش‌هاي محل سخنراني آورده مي‌شود، اقلام گسترده تبليغاتي، حق‌الزحمه عوامل مختلف و تامين خوراك آن‌ها از كجا تامين مي‌شود و با كدام مجوز قانوني ادارات و مدارس براي حضور در چنين مراسمي تعطيل مي‌شوند.

اين عضو فراكسيون اقليت مجلس با بيان اين كه آيا تا به حال هزينه‌هاي اتلاف وقت شهروندان و مديران براي اين مراسم محاسبه شده است، تصريح كرد: ‌اعلام في‌الفور 2 برابر شدن بودجه‌هاي شهرستاني، الحاق منطقه‌اي به منطقه‌اي ديگر آن هم در يك سخنراني و با تاييد گرفتن از حاضران، با مردم منطق حكومت‌گري هم‌خواني دارد؟ آيا حضور 45 دقيقه‌اي يا حداكثر يك ساعته در مصلا يا استاديوم يك شهرستان و سخنراني عمومي به معني آشنايي با مشكلات آن شهرستان است، امكان رويت كدام يك از معضلات شهرستان‌ها از نزديك توسط رييس‌جمهوري فراهم شده است كه اعلام شد وي تاكنون از نزديك مشكلات سيصد شهرستان را ديده است؟ آيا چنين رفتارهايي شائبه سياسي بودن سفرها را تقويت نمي‌كند؟

نماينده مردم بهبهان در مجلس با بيان اين كه ترويج اعمال نكردن به قانون توسط مديران يكي از نكات در خور توجه اين سفرهاست گفت: بلوكه كردن تخصيص بودجه مناطق تا هنگام سفر رييس‌جمهور در حالي كه ميان نخستين و آخرين سفرها حدود 2 سال طول كشيده است، اعلام اقدامات اجرايي در حال اجرا به عنوان مصوبات سفرها، جابه‌جايي مصوبات قانوني، ‌تصويب اجراي پروژه‌هاي بزرگ از جمله راه‌آهن، فرودگاه، پالايشگاه، پتروشيمي و غيره كه به مطالعات گسترده نياز دارد، جانشين كردن دولت به جاي شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان‌ها به عنوان مقام تصميم‌گيرنده براي بودجه‌هاي استاني، و يا تجميع اقدامات متعارف از جمله جاده‌سازي ،گازكشي در طول چهارسال و معرفي آن‌ها به عنوان مصوبات استاني با تكيه بر كدام منطق و قانون صورت مي‌گيرد؟ آيا اين رويكرد مفهومي را القا نمي‌كند كه قرار است هر فعاليت ريز و درشتي كه در كشور انجام مي‌شود به نام و كام يك فرد تمام شود؟ و گرنه كيست كه با فرآيند تخصيص اعتبارات ملي و استاني بر اساس رديف‌هاي خاص، نخست در دولت و سپس در مجلس آشنا نباشد.

اين عضو فراكسيون اقليت مجلس با بيان اين كه به هم ريختن نظام بانكي كشور و اعلام مصوبه‌هاي محيرالعقول به عنوان سهميه اشتغال‌زايي و ارقام كلان يكصد و دويست ميليارد توماني و حتي بالاتر براساس كدام موازين انجام مي‌شود؟ اظهار كرد: آيا تكليف قانون برنامه چهارم، كاهش بدهي دولت به بانك‌ها نبوده؟ از جمله دستاوردهاي سفرهاي استاني، افزايش معوقه‌هاي بانكي از 4300 ميليارد تومان به 15 هزار ميليارد تومان بوده است. به واقع تا كنون چه ثمره‌اي از طرح‌هاي اشتغال‌زايي موسوم به طرح‌هاي زود بازده به دست آمده است، جز تبديل بيكاران به پيكاران بدهكار، تزريق نقدينگي به جامعه، افزايش انفجاري تورم و قيمت مسكن و در يك كلام، وضعيت اقتصادي نگران كننده امروز جامعه؟

اين عضو كميسيون انرژي مجلس تعداد نامه‌هاي ارسالي به رييس‌جمهور در اين سفرها را بالغ بر 6 ميليون نامه دانست و بيان كرد:‌ بديهي است موضوع نامه‌ها ماهيتا متفاوت است و از جمله، برخي از مظالمي نوشته‌اند كه بر آن‌ها رفته كه براساس اصل تفكيك قوا اصولا دولت صلاحيت رسيدگي به آن‌ها را ندارد و بايد در محاكم صالحه، مورد رسيدگي قرار گيرند. اگر چه اجابت تمام درخواست‌هاي كمك و اعانه، مقدور نيست اما به هر حال، روشن است اين نوع پاسخگويي به مطالبات شهروندان، نه با ساز و كار دولت‌داري سازگاري دارد و نه با حرمت و شان انساني و نه با اصل عدالت‌ورزي كه دولت حاضر، داعيه آن را بيش از ديگران دارد.

وي افزود: به راستي تكليف كساني كه حاضر به اظهار عجز و التماس نبوده‌اند چيست؟ اگر دولت به فكر حل اصولي فقر است، چرا لايحه‌ي فقرزدايي را براي حل محروميت آحاد نيازمندان ارائه نمي‌كنند؟ آيا توزيع يكصد ميليارد تومان پول نقد از بيت‌المال، شائبه تبليغاتي بودن سفرها را به وجود نمي‌آورد؟ آيا جاي دولت با كميته امداد (ره) و بنگاه خيريه عوض نشده است؟ آيا با اين روش‌ها كه صدقه‌دادن را تداعي مي‌كند كرامت شهروندان جمهوري اسلامي را مخدوش نكرده‌ايم؟

شجاع‌پوريان ادامه داد: اعلام گرديده كه بيش از هفتاد درصد مصوبات سفرهاي استاني اجرا شده و يا در حال اجراست؛ اگر منظور اجراي مصوباتي است كه شان استاني و محلي دارند، از جمله ساخت و به‌سازي جاده‌ها، آبرساني به شهرها و روستاها، ايجاد مراكز درماني و بهداشتي... كه اين اقدامات پس از گذشت ربع قرن از پيروزي انقلاب و استقرار نظام در كشور، جزء امور عادي و حاكميتي هستند و مستلزم سفر هيات دولت به استان‌ها نيستند، ولي اگر مقصود، اجراي مصوبات است كه مستقلا در سفرها تصويب واعلام شده، اين آمار كاملا بي‌اساس و مخدوش است و بايد دولت در منابع خبري خود تجديد نظر جدي كند.

او با بيان اين كه چرا كه غالب اين مصوبات هنوز در مرحله مطالعاتي باقي مانده‌اند گفت:‌ اين جانب رسما اعلام مي‌كنم هيچ‌كدام از وعده‌هاي رييس‌جمهور در جمع موكلانم در شهرستان باستاني و انقلابي بهبهان، از جمله آغاز عمليات اجرايي پالايشگاه بيدبلند 2، ساخت سد، بيمارستان، ورزشگاه، ‌فاز دوم شهرك صنعتي و فرودگاه هنوز كليد نخورده‌اند و مطمئنم ساير همكاران نيز در حوزه‌هاي انتخابيه خود با وضعيتي مشابه مواجه هستند.

نماينده مردم بهبهان در مجلس گفت:‌ دولت محترم مكرر از دو يا سه برابر شدن توسعه عمراني كشور سخن مي‌گويد طبيعي است وقتي اعتبارات عمراني از 6000 هزار ميليارد تومان به 17 هزار ميليارد تومان افزايش يابد و برداشت از حساب ذخيره ارزي در سال 85 به بيش از 45 ميليارد دلار برسد، قهرا تحرك و رونق بيش‌تري حاصل مي‌شود؛ اما آيا تزريق نقدينگي بيش از ظرفيت‌هاي كشور، صرف نظر از افزايش اعتبارات جاري، حاصلي جز افزايش تورم و گراني لجام‌گسيخته داشته است؟

وي در ادامه بيان كرد:‌ خوب است دولت اعلام كند سفرهاي استاني منجر به كدام جهش علمي و تكنولوژيك در كشور و استان‌هاي كشور شده؟ چه ميزان فعاليت زيربنايي و توليدي ايجاد شده؟ چه كمكي به اشتغال پايدار شده؟ و در يك كلام، كشور با دو سال گذشته چه تفاوتي كرده است؟

شجاع‌پوريان ادامه داد: گفته شده كه دولت، بار ديگر راهي سفر خواهد شد. خوب است رييس‌جمهور در پايان سفرهاي دوره نخست كه نيمي از زمان رياست جمهوري او را گرفته، اجازه دهد يك ارزيابي دقيق‌تر و البته با دريافت اطلاعات درست از منابع غيردولتي و نمايندگان مجلس به عمل آيد و براي شروع دوره دوم شتاب نورزد؛ زيرا زمان تكرار وعده‌هاي گذشته به پايان رسيده و اكنون نوبت عمل و اجراست.

وي تاكيد كرد:‌ به يقين در سفرهاي آتي، ايشان با انبوه سوالات مردم در باب وعده‌هاي عملي نشده مواجه خواهد شد و چه بسا واكنش‌هاي منطقي را نيز مشاهده كند؛ اگر در حساب ذخيره ارزي چيزي باقي مانده، بهتر است دولت بقيه عمر خود را با تكيه بر اطلاعات دقيق، صرف انجام و تكميل پروژه‌هاي نيمه‌كاره و ناتمام كند و از فرصت باقي مانده حداكثر استفاده را كرده و به سرمايه اعتماد ملي كه در آغاز سخن به آن اشارت رفت، بيش از اين آسيب نرساند.

اين عضو فراكسيون اقليت مجلس بيان كرد:‌ در پايان بايد پرسيد اكنون و در حالي كه دولت فارغ از همه انتقادات به راه خود مي‌رود، وظيفه دستگاه‌هاي نظارتي چيست؟ آيا ديوان محاسبات و سازمان بازرسي در برابر انصراف و عدول از قوانين موضوعه كشور در اين سفرها و ريخت و پاش‌ها و هزينه‌هاي سرسام آور آن‌ها، به وظيفه نظارتي خود عمل كرده‌اند؟ وظيفه مجلس كه تنظيم و تصويب لوايح بودجه سنواتي را به عهده دارد در برابر به هم ريختن نظم و نسق اداره كشور چيست؟

او تصريح كرد: آيا اداره تطبيق قوانين مجلس، عدول اين مصوبات را از قوانين موضوعه مجلس احصا كرده است؟ در برابر اعلام برداشت از حساب ذخيره ارزي‌، آن هم قبل از تصويب مجلس و پيش‌خور كردن اعتبارات كشور، چه موضعي گرفته‌ايم؟ و ده‌ها سوال ديگر.

اين عضو كميسيون انرژي مجلس افزود: از اين روي پيشنهاد مي‌كنم فارغ از هر پيش داوري، مجلس به تحقيق و تفحص درباره اين سفرها بپردازد و نتيجه را به سمع و نظر ملت شريف ايران برساند و اگر دولت قانوني عمل كرده او را تشويق نمايد و گرنه از بروز انحرافات و بدعت‌ها در نظام برنامه‌ريزي كشور و عدول از سند چشم‌انداز جلوگيري كند. فراموش نكنيم كه تاريخ درباره سكوت ما قضاوت خواهد كرد.

در پايان نطق شجاع‌پوريان نمايندگان با دو دو گفتن اعتراض خود را نشان دادند كه حدادعادل بيان كرد، اعتراض خود را با نطق پيش از دستور مطرح كنيد.

انتهاي پيام