اهداف جامعه ایرانی چیست؟ « ما چگونه فکر می کنیم» و آنچه که در ایران مهم انگاشته می شود.

۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۵, چهارشنبه

دفاع احمدی نژاد از سخنانش درباره امام زمان

رئیس جمهور ایران از سخنان فروردین ماه خود در مشهد که به گفته برخی منتقدان اشاره ای ضمنی به حمایت امام زمان از دولت او بود، دفاع کرده است.

هرچند محمود احمدی نژاد در آن سخنان هرگونه ادعایی دایر بر داشتن "ارتباط مستقیم" با امام زمان را انکار کرد، اما برخی روحانیون آن اظهارات را وسیله ای برای سوءاستفاده سیاسی تعبیر کرده اند و اکنون یک روحانی خواستار استیضاح وی شده است.

آن سخنرانی که در فروردین ماه در جمع طلاب و روحانیون مشهد انجام شده بود روز دوشنبه 16 اردیبهشت از تلویزیون دولتی ایران پخش شد.

محمود احمدی نژاد که تقریبا سه سال قبل به ریاست جمهوری رسید "تسریع ظهور امام مهدی"، امام دوازدهم شیعیان، را از الگوهای سیاسی دولت خود قرار داده است.

وی در سخنرانی مشهد قسم خورد که دست امام مهدی را در همه امور می بیند و گفت هدف او نیز فراهم کردن زمینه برای ظهور امام دوازدهم شیعیان است.

او حتی از "موفقیت" سخنرانی در دانشگاه کلمبیای نیویورک، علیرغم آنچه مانع تراشی سیاستمداران آمریکایی خواند، سخن گفت و تاکید کرد که به جز با یاری امام زمان ممکن نبوده است.

وی ادعا کرد که با مدیریت امام زمان 500 میلیون نفر سخنان او را از تلویزیون دیده اند.

رئیس جمهور ایران گفت: "من در این دو سال و نیم - البته در تمام دوران انقلاب - به شما عرض کنم ما دست این مدیریت الهی را هر روز داریم می بینیم. خدا خود شاهد است که ما می بینیم. اغراق نمی گویم. ندیده را خدمتتان عرض نمی کنم. درست مثل همان چیزی که شما خدا را در عالم می بینید."

وی هسته ای شدن ایران را "بالاترین معجزه تاریخ معاصر" خواند که با کمک امام دوازدهم ممکن شده و پیروزی انقلاب اسلامی را نیز به "امام مهدی" نسبت داد.

وی همچنین گفت ایران در جنگ عراق پیروز شده که آن را نیز به امام مهدی نسبت داد.

آقای احمدی نژاد در میان سخنان خود تکرار کرد: "به خدا ما دست مدیریت امام را در این صحنه می بینیم."

رئیس جمهور ایران در تعبیری بی سابقه از حمله آمریکا به عراق گفت هدف آن جلوگیری از ظهور امام زمان بوده است.

وی گفت: "همین هایی که آمدند عراق را اشغال کردند، درست است ظاهرش این است که آمده اند نفت را ببرند و منطقه را بچاپند. اما وقتی یک لایه پشت آن می روی می بینی اینها تحلیل دارند، مطلع شده اند که بناست در این منطقه یک اتفاقی بیافتد، یک دست الهی بیرون بیاید و ریشه ظلم را از جهان بکند."

سخنان آقای احمدی نژاد با واکنش انتقادآمیز برخی روحانیون روبرو شد که همچنان ادامه دارد.

به گزارش سایت روزنامه آفتاب آیت الله الله بداشتی نماینده سابق مجلس و عضو شورای مرکزی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در تازه ترین واکنش خواستار استیضاح رئیس جمهور از سوی مجلس شده است.

وی گفت: "اینکه اصل مهدویت و اصل انتظار را دستاویز مسائل سیاسی قرار دهیم و اینگونه طرح کنیم که امام زمان با ماست، نه تنها به نفع نظام جمهوری اسلامی نیست بلکه کوچکترین همخوانی با منطق شیعی و اسلامی ما ندارد."

اما آقای احمدی نژاد در یک کنفرانس خبری در روز سه شنبه در تهران گفت که سخنانش در مشهد "شفاف" بوده و اتهام استفاده سیاسی از امام مهدی را مستقیما به منتقدان برگرداند.

به گزارش خبرگزاری فارس وی گفت "نفی حاکمیت خلیفه الهی منجر به نفی حاکمیت خداوند می شود" و افزود: "توصیه می کنم با اعتقادات بازی سیاسی نکنند. من یک بحث علمی کردم و هر کس حرف علمی دارد بگوید. نباید این بحث ها را مسخره کرد. ما در دولت تمام وقت مسئول کار و مذاکرات و پیگیری علمی کارها هستیم اما اینکه ما امدادهای امام عصر و امدادهای الهی را انکار کنیم، خیلی چیز بدی است."


هفته قبل پس از پخش سخنان وی از تلویزیون نیز چند روحانی نماینده مجلس آقای احمدی نژاد را متهم کردند که می خواسته بگوید امام دوازدهم شیعیان از دولت او حمایت می کند.

غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانيت مبارز از احزاب اصلی محافظه کار در گفتگو با روزنامه "اعتماد ملی" گفته بود: "اگر مقصود احمدی نژاد از اين سخنان اين باشد که امام زمان از رفتارهای دولت حمايت می کند، صحيح نيست."

وی افزود: "قطعا امام زمان تورم ۲۰ درصدی، گرانی ها و خيلی اشتباهات را بر ملت نمی پسندد و اگر اظهارات احمدی نژاد در مورد مديريت امور را به مديريت درست از سوی ايشان تعبير کنيم بايد بسياری از اشتباهات را پای امام زمان بگذاريم که اين لطمه جبران ناپذيری به اعتقادات جوانان می زند."

روحانیون همچنین ابراز نگرانی کردند که اظهارات رئیس جمهور در مشهد می تواند انتقاد از دولت را دشوارتر کند.

محمود مدنی یک روحانی دیگر که نماینده مجلس است به اعتماد ملی گفت: "زمانی که مسئولين عملکردشان را به مقدسات دينی منسوب می کنند، يک رابطه تقدس آميز بين افراد و مبادی غيبی ايجاد می شود که راه نقد را بر منتقدان می بندد و زبان پرخاشگران نسبت به مسائل معنوی باز می شود."

البته در این میان امام جمعه مشهد از اظهارات رئیس جمهور دفاع کرد و منتقدان را متهم کرد که به بهانه مخالفت با دولت ارکان دین را زیر سوال می برند.