اهداف جامعه ایرانی چیست؟ « ما چگونه فکر می کنیم» و آنچه که در ایران مهم انگاشته می شود.

۱۳۸۷ مرداد ۱۱, جمعه

بازگشت 550 ميليارد ريال از اعتبارات ملي آذربايجان شرقي به خزانه دولت

رئيس مجمع نمايندگان استان آذربايجان شرقي خبر داد:

بازگشت 550 ميليارد ريال از اعتبارات ملي آذربايجان شرقي به خزانه دولت

خبرگزاري فارس: رئيس مجمع نمايندگان استان آذربايجان شرقي در مجلس شوراي اسلامي گفت: 550 ميليارد ريال از اعتبارات ملي استان به دليل عدم استفاده به خزانه دولت برمي‌گردد.

به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز مسعود پزشكيان امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در جلسه‌اي كه با حضور تعدادي از نمايندگان مردم استان در مجلس شوراي اسلامي، استاندار و برخي مديران اجرايي استان آذربايجان شرقي در كليبر برگزار شد، اعلام شد كه تا تير ماه امسال 550 ميليارد ريال از اعتبارات اختصاصي دولت به دليل عدم استفاده بازگشت مي‌خورد.
وي ادامه داد: بر اساس مذاكره‌هايي كه با مسئولان زيربط صورت گرفت، مقرر شد تا در نخستين گام، از بازگشت اين اعتبار بزرگ جلوگيري شود و در مرحله بعد در خصوص عدم استفاده چنين اعتباراتي در استان بحث و بررسي صورت گيرد.
نماينده مردم تبريز، اسكو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به جلسه‌هاي متعدد برگزار شده ميان نمايندگان استان گفت: در 5/1 ماه گذشته نمايندگان استان آذربايجان شرقي در مجلس شوراي اسلامي به ميزان چهار سال گذشته تشكيل جلسه داده و مسائل و مشكلات منطقه را بررسي كرده‌اند.
وي به برگزاري دو جلسه با صاحبان صنايع و معادن دستگاه‌هاي صنعتي دولتي اشاره كرد و افزود: در اين جلسه‌ها كه 9 نفر از نمايندگان استان حضور داشتند، مقرر شد تا در سه هفته آينده، مسائل و مشكلات حوزه صنعت استان تدوين شده و براي بررسي و بحث در جلسه آتي آماده شود.
پزشكيان با بيان اينكه سال 1364، استان آذربايجان شرقي دومين استان صنعتي كشور بود و هم اكنون به رتبه ششم سقوط كرده است، افزود: پنج استان پيش از آذربايجان شرقي نيز 80 درصد سهم صنعت كشور را در خود جاي داده‌اند و با اين حساب بايد گفت، وضعيت صنعت استان بسيار نگران كننده است.
وي توليد را زيربناي تحول و توسعه در هر منطقه‌اي خواند و اضافه كرد: اگر رونق اقتصادي بازگردد، ديگر شاهد رشد مهاجرت و بيكاري نيستيم.
نماينده مردم تبريز، اسكو و آذرشهر به اعتبار 45 هزار ميليارد ريالي مصوب دولت براي جبران خسارت‌هاي خشكسالي و سرمازدگي اشاره كرد و افزود: از مديران اجرايي حوزه كشاورزي خواسته‌ايم تا آمار و ارقام مربوط به ميزان خسارت‌هاي وارده به استان را اعلام كنند تا با اتكا به اين آمار سهم عادلانه استان را جذب كنيم.
وي همچنين با انتقاد از خاموشي‌هاي مكرر برق در استان آذربايجان شرقي گفت: در جلسه‌اي كه پيرامون خاموشي‌هاي برق با حضور مسئولان و مديران اجرايي صنعت برق استان انجام شد، دلايلي كه مطرح شد قانع كننده نبود و به همين دليل خواستار دلايل قانع كننده شديم.
وي با ناعادلانه خواندن ميزان اين خاموشي‌ها در استان تأكيد كرد: قرار نيست در كشوري كه شعار عدالت و اعتقاد داده مي‌شود، ناعادلانه عمل شود.
پزشكيان افزود: اگر بتوانيم با دلايل علمي و منطقي سهم خود را جويا شويم به حتم سهم عادلانه خود را جذب مي‌كنيم.
رئيس مجمع نمايندگان استان آذربايجان شرقي در ادامه به تغيير مديريت‌ها با نظر نمايندگان مجلس اشاره كرد و گفت: نمايندگان تلاش دارند تا در عزل و نصب مديران اجرايي استان دخالتي نداشته باشند و تاكنون مديران در استان بر اساس سلايق روي كار آمده‌اند كه وضعيت كنوني براي استان حاصل شده است.
وي اظهار داشت: هر مديري شاخص‌هاي ويژه‌اي دارد كه بايد بر اساس آن شاخص‌ها انتخاب شود و وظيفه نماينده همكاري با اين مديران در راستاي حل مشكلات مردم است.
پزشكيان تأكيد كرد: اشخاص در مديريت مطرح نيستند بلكه بايد رونق اقتصادي، توسعه و اشتغال را به استان بازگردد.
وي با اشاره به جلسه‌هاي مجمع نمايندگان استان آذربايجان شرقي گفت: بر اساس اطلاعاتي كه از مديران دستگاه‌هاي مختلف اجرايي مي‌گيريم، اقدامات و نيازهاي ضروري بين نمايندگان تقسيم بندي مي‌شود تا مسئول پيگيري آن مسائل مشخص باشد نه اينكه هر نماينده‌اي مسئول رسيدگي به تمام امور و مشكلات باشد.
وي ادامه داد: بر اساس مصوبه‌اي كه به زودي از سوي استاندار به دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ مي‌شود، مديران اجرايي آذربايجان شرقي موظفند برنامه، استراتژي‌ها و چارچوب خود را در قالب يك برنامه و چشم انداز با اهداف مشخص تدوين و ارائه كنند.
نماينده مردم تبريز، اسكو و آذرشهر افزود: با ارائه اين برنامه، وظيفه نظارتي نمايندگان نيز اصولي و مبتني بر برنامه و چارچوب مي‌شود.
وي در خصوص گزارش سازمان بازرسي استان آذربايجان شرقي پيرامون تخلف برخي مديران اجرايي استان گفت: پيدا كردن مقصر هنر نيست بلكه بايد گره كار را پيدا و چاره انديشي كرد.
نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسكو ادامه داد: زماني كه رئيس دانشگاه علوم پزشكي تبريز بودم، بيش از صد بار به ديوان محاسبات احضار شدم كه در همه موارد نيز هدفم خدمت به مردم و دانشگاه بوده است.
وي اظهار داشت: اين مايه تأسف است كه آبروي مديران فعال كه شايد در بين ده‌ها فعاليت مثبت، دو اشتباه نيز داشته باشند، برده شود.
پزشكيان در خصوص سفر رياست جمهوري به استان آذربايجان شرقي نيز گفت: پس از برگزاري جلسه با احمدي نژاد، مقرر شد كه جلسه‌اي مشترك با وزراي نيرو، كشور، كشاورزي، صنايع و معادن و بهداشت و درمان با نمايندگان استان در مجلس برگزار شود تا نيازها و مشكلات موجود جمع‌بندي شود و در سفر رياست جمهوري به استان مطرح و مورد تصويب قرار گيرد.
وي در خصوص تغيير يا ابقاي استاندار فعلي آذربايجان شرقي نيز تصريح كرد: نمايندگان قصد دخالت در امور اجرايي را ندارند اما از آنجا كه از سوي وزارت كشور درخواست شد، مجمع نمايندگان استان نيز پيشنهاد خود را اعلام كرد.
پزشكيان ادامه داد: پيشنهاد اول با توجه به فرصت كوتاه باقيمانده از دولت فعلي و همچنين عدم وجود شاخص‌هاي برجسته در كانديداهاي معرفي شده، ابقاي استاندار فعلي بود و در صورت تغيير، پنج كانديداي ديگر نيز مطرح كرديم.
وي با بيان اينكه انتظار داريم وزارت كشور به نظر نمايندگان احترام بگذارد، افزود: با توجه به اينكه وزارت كشور از نمايندگان پيشنهاد خواسته بود، بنابراين عدم اعمال نظر نمايندگان بي‌احترامي شمرده مي‌شود

فعاليت‌هاي اوليه گداخت هسته‌اي را آغاز كرده‌ايم


خبرگزاري فارس: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در حال حاضر فعاليت‌هاي اوليه مربوط به گداخت هسته‌اي كه روشي بسيار بهتر نسبت به شكافت هسته‌اي است را آغاز كرده‌ايم.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، ‌اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام صبح امروز (جمعه) طي سخناني در مراسم ديدار دانشجويان فعال سياسي سراسر كشور از حسينيه جماران گفت: تصميمات اساسي كشور از سوي امام در حسينيه جماران اتخاذ مي‌شد و من نقش اساسي و اصلي در پايگاه جماران داشتم. 
وي در ادامه به دوران جنگ تحميلي اشاره كرد و با بيان اينكه توسعه كشور بعد از جنگ آغاز شد، گفت:‌ سال‌هاي ابتدايي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، شاهد شورش‌هاي منافقين و ضد انقلاب بوديم و مجال چنداني براي برنامه‌ريزي توسعه وجود نداشت. 
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه اگر نيروي انساني در كشوري سازمان نيابد، كارها به جايي نمي‌رسد، افزود: تمدن‌ها در كشورها تا زماني باقي مي‌ماند كه نيروي اصلح در آن جا حضور داشته باشد. 
هاشمي رفسنجاني همچنين به تأسيس دانشگاه آزاد اشاره كرد و گفت: هنگامي كه كار را در دانشگاه آزاد آغاز كرديم، تنها 100 هزار دانشجو در كشور وجود داشت، در صورتي كه در حال حاضر بيش از 5/3 ميليون دانشجو در كشور مشغول تحصيل هستند. 
وي شرايط را از هر جهت براي جهش علمي در كشور مهيا توصيف كرد و اظهار داشت: توسعه تحصيلات، تربيت نيروها و ديگر شرايط لازم براي جهش علمي مهيا است و هيچ مشكلي از اين بابت نداريم. 
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه نبايد محور حركت ما همواره بر نفت و منابع طبيعي باشد، افزود: مساله بهره‌وري بسيار مهم است كه اين از نيروي انساني سرچشمه مي‌گيرد و بايستي به آن توجه شود. 
هاشمي رفسنجاني در بخش ديگري از سخنان خود به بندهايي از سند چشم‌انداز 20 ساله اشاره كرد و گفت: طبق اين سند بايستي تا پايان برنامه پنجم توسعه، ارتقاء سطح تحقيق در كشور به 3 درصد برسد، در حالي كه هم اكنون اين رقم تنها نيم درصد است، اما قرار بود اين رقم در برنامه چهارم 5/2 درصد باشد، لذا در اين 4 سال تقريباً در جا زده و حتي پائين‌تر از قبل هستيم. 
وي با بيان اينكه طبق بند دوم سند چشم‌انداز 20 ساله بايستي حداقل 20 درصد از فارغ‌التحصيلان كارشناسي به مقاطع عالي كارشناسي ارشد و دكترا بروند، گفت: اين درصد در حال حاضر بسيار پايين است و در عين حال در اين مورد در چند سال اخير به پيش رفته‌ايم و وضع‌مان بسيار بهتر از گذشته است. 
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به تأكيد اين سند بر تلاش براي كسب مقام اول در توليد علم و فن افزود: در حال حاضر وضع‌مان در اين مورد چندان بد نيست، ولي مقام اول را در منطقه نداريم؛ چرا كه به عنوان مثال تركيه، مصر و تا حدودي عربستان از ما پيش هستند و احتمالا در برنامه پنجم به مقام اول نخواهيم رسيد، ولي مقام دوم را بايستي حفظ كرده و براي مقام اول تلاش كنيم. 
هاشمي رفسنجاني با بيان اينكه يكي ديگر از موارد تاكيد شده در سند چشم‌انداز افزايش سهم توليد ثروت از علم و فنآوري است، افزود: اين شاخص بسيار مهمي است؛ چرا كه شاخص اصلي تحقق سند چشم‌انداز و بالارفتن از توليد ناخالص ملي همين افزايش سهم توليد ثروت از علم و فنآوري است. 
وي با اشاره به اينكه ما در استفاده از منابع به طور افراطي عمل مي‌كنيم، خاطرنشان كرد: از لحاظ بهره‌وري نيروي انساني در وضعيت خوبي قرار نداريم، حال آنكه بهره‌وري نيروي انساني عامل اصلي توسعه است. 
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزايش سهم ثبت اختراعات را از ديگر موارد ذكر شده در سند چشم‌انداز 20 ساله عنوان كرد و گفت: در حال حاضر بسيار كمتر از حد كافي ثبت اختراعات بين‌المللي داريم در حالي كه استعداد مردم و جوانان كشورمان بسيار بيشتر از اينها است. لذا بايستي سهم اختراعات ما افزايش بالايي داشته باشد. همچنين مقالات علمي محققان بيشتر در نمايه‌هاي معتبر جهاني چاپ شود. 
هاشمي رفسنجاني همچنين به افزايش سرانه خدمات الكترونيكي به عنوان يكي از موارد تاكيد شده در سند چشم‌انداز اشاره كرد و گفت: طبق سند چشم‌انداز بايستي حداقل 35 درصد از خدمات كشورمان به صورت الكترونيكي عرضه شود؛ چرا كه يكي از ابزار بسيار خوب پيشرفت استفاده از خدمات الكترونيكي است. 
وي با اشاره به تاكيد بر استفاده از فنآوري‌هاي پيشرفته و HIGH TECK (تكنولوژي برتر) در سند چشم‌انداز 20 ساله گفت: در حال حاضر كشورهاي پيشرفته مانند آمريكا، روسيه، چين و ژاپن به خوبي از تكنولوژي‌هاي برتر استفاده مي‌كنند و به خوبي مي‌دانند كه اگر تكنولوژي‌هاي درجه پايين حتي در اختيار جهان سوم هم باشد فاصله آنها با كشورهاي داراي تكنولوژي برتر نه تنها كاهش نمي‌يابد، بلكه روز به روز اين فاصله افزايش خواهد يافت. 
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه اين كشورها همه تلاش خود را به كار مي‌گيرند تا تكنولوژي‌هاي برتر را به صورت انحصاري در اختيار داشته باشند، اظهار داشت: آنها به هيچ وجه نمي‌خواهند كشورهاي جهان سوم و بخصوص ايران كه داراي مكتب بالنده و اهداف خاص بشري است به اين تكنولوژي‌ها دست پيدا كند. 
هاشمي رفسنجاني مساله انرژي را بسيار جدي و آينده‌ساز براي بشريت توصيف كرد و گفت: بحران قيمت نفت در حال حاضر به اين دليل است كه آمريكايي‌ها سالها حفاري در سواحل خود و بهره‌گيري از منابع نفتي آلاسكا را ممنوع كرده بودند تا در سال‌هاي آتي و در شرايطي كه بحران انرژي وجود دارد از آنها استفاده كرده و از اين نظر برتري خاصي نسبت به جهان داشته باشند، در حالي كه هم اكنون بحران قيمت نفت موجب شده بوش اجازه حفاري درسواحل و بخش‌هايي از آلاسكا را از نهادهاي قانونگذار آمريكايي دريافت كنند. 
وي بحران انرژي را بسيار جدي دانست و افزود: در حال حاضر تا حدودي ارزاني نفت به دليل ارزان‌ تمام شدن استخراج اين انرژي در جاهايي مانند خليج فارس و ... است. 
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام راه حل وضع انرژي موجود را استفاده از تكنولوژي هسته‌اي عنوان كرد و خاطرنشان ساخت: در حال حاضر در موضوع هسته‌اي با غرب درگير هستيم، در حالي كه آنها به خوبي مي‌دانند ما به دنبال بمب‌سازي نيستيم و در جنگ تحميلي نيز ثابت كرديم كه اهل استفاده از سلاح‌هاي غيرمتعارف نيستيم و اين را همه مي‌دانند؛ حال آنكه براي ايران مقدور بود كه به سرعت سلاح شيميايي توليد كند، اما هيچ وقت دست به اين كارهاي ضد بشري نزديم. 
هاشمي رفسنجاني در ادامه سخنان خود به تكنولوژي گداخت و جوش هسته‌اي اشاره كرد و گفت: گداخت و يا جوش هسته‌اي بسيار مهم‌تر و سالم‌تر از شكافت هسته‌اي است كه در حال حاضر از آن استفاده مي‌شود؛ چرا كه منابع جوش هسته‌اي آب است و بسيار آسان، پرحرارت و مدل كار آن شبيه مدل كار خورشيد است. 
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه ما كارهاي مربوط به گداخت هسته‌اي را شروع كرديم، اظهار داشت:‌ در اين مساله نيز غرب با ما مواجه خواهد شد، ولي در حال حاضر چون در اوايل كار هستيم، كاري ندارند. 
وي با اشاره به اينكه ما مي‌توانيم انحصار تكنولوژي‌هاي برتر را بشكنيم و اين رخنه‌اي است كه در مقابل سد سكندري كشورهاي داراي تكنولوژي‌هاي برتر ايجاد كرده‌ايم، افزود: من از اول دولت خودم با فشارهاي آژانش مواجه بودم اما هميشه با تدبير و مذاكره از اين فشارها عبور مي‌كرديم. 
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه در حال حاضر به دليل نزديك شدن ايران به بهره‌گيري درست از انرژي هسته‌اي فشارها بر ايران مضاعف شده است، گفت: بايد در عين حال كه مقاومت خود را افزايش مي‌دهيم؛ تدبير را به كار گيريم، چرا كه اينجا ميدان زورآزمايي نظامي و اقتصادي نيست بلكه جنگ مغزها است و بايستي با تدبير ميدان را مديريت كنيم و اين شدني است. 
هاشمي رفسنجاني با اشاره به اينكه 25سال پيش از انقلاب كشورهاي غربي به خاطر اعتماد به شاه قصد داشتند ايران را به كشوري هسته‌اي تبديل كنند، اظهار داشت: اما بعد از رفتن شاه از ايران اين كشورها كارهاي خود متوقف كردند و ما از صفر كارهاي خود را شروع كرده و به اين مرحله از پيشرفت رسيديم. 
وي در ادامه با اشاره به فشارهاي بين‌المللي بر ايران، تأكيد كرد: ما مقاومت را از اسلام، قرآن، ائمه، پيامبران و رفتارهاي عملي امام راحل(ره) آموخته‌ايم و در برابر فشارها مقاومت خواهيم كرد. 
هاشمي رفسنجاني در پايان سخنان خود تأكيد بر مشخص شدن نقشه جامعه علمي كشور را يكي ديگر از موارد ذكر شده در سند چشم‌انداز 20 ساله عنوان كرد و افزود: با بندهاي ياد شده در سند چشم انداز 20 ساله مي‌توانيم هدف دانايي محوري را كه در اين سند بدان تأكيد شده است، تحقق بخشيم.