اهداف جامعه ایرانی چیست؟ « ما چگونه فکر می کنیم» و آنچه که در ایران مهم انگاشته می شود.

۱۳۸۶ دی ۵, چهارشنبه

Tony Benn's Five Powerful Questions

Ask the Powerful five Questions:


1- What power have you got?

2- Where did you get it from?

3- In whose interests do you exercise it?

4- To whom are you accountable?

5- How can we get rid of you?

Tony Benn, 2005




ابهام در سرنوشت بيست ميليارد دلار از پول نفت در سال گذشت

ابهام در سرنوشت بيست ميليارد دلار از پول نفت در سال گذشته
در سال 1385، 49 ميليارد دلار كالا وارد كشور شده كه 21 ميليارد دلار، كمتر از صادرات نفت و محصولات آن بوده است. در دولت گذشته، اخباري درباره فروش بيش از ده ميليارد دلار ارز در دبي توسط احمد توكلي طرح شد اما مسكوت ماند.
كد خبر: ۳۸۷۷ تاريخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۰۵ دي ۱۳۸۶ تعداد بازديد: ۲۰۳
با انتشار آمار عملكرد بازرگاني كشور، سرنوشت بيش از بيست ميليارد دلار از درآمدهاي نفتي كشور در سال 1385 در ابهام قرار گرفته است.

با بررسي اطلاعات مندرج در نماگرهاي اقتصادي، ميزان صادرات نفتي كشور در سال گذشته، بالغ بر 62.5 ميليارد دلار بوده و بيش از 7.5 ميليارد دلار از صادرات غيرنفتي نيز شامل محصولات نفتي است كه درآمد وزارت نفت در سال گذشته را به بيش از هفتاد ميليارد دلار رسانده است.

اين در حالي است كه در سال 1385، 49 ميليارد دلار كالا وارد كشور شده كه 21 ميليارد دلار، كمتر از صادرات نفت و محصولات آن بوده است.

در اين حال، رئيس‌جمهور نيز در گزارش اقتصادي اخير خود، برداشت دولت از درآمد نفتي در سال 1385 را تنها 31 ميليارد دلار اعلام كرد كه كمتر از نصف كل درآمد نفتي است.

با توجه به آن‌كه بانك مركزي تغييرات در حساب ذخيره ارزي و ذخاير بانك مركزي در سال 1385 را كاهش 4.6 ميليارد دلاري اعلام كرده و از محل حساب ذخيره ارزي نيز تنها يك ميليارد دلار تسهيلات اعطا شده است و در رقم بدهي‌هاي خارجي نيز تغيير چشمگيري صورت نگرفته است و بدهي‌هاي خارجي از 24 ميليارد دلار در سال 1384 به 23.5 ميليارد دلار در سال 1385 رسيده است، سرنوشت اختلاف فاحش درآمد و هزينه‌هاي ارزي كه رقم آن دست‌كم به بيست ميليارد دلار بالغ مي‌شود، در ابهام قرار گرفته است.

خارج شدن ارز از كشور بدون وارد كردن كالا يا خدمات، عدم پرداخت بدهي و عدم افزايش ذخاير خارجي، مي‌تواند به دو شكل سرمايه‌گذاري در برخي كشورهاي منطقه يا دولت‌هاي آمريكاي لاتين صورت گرفته باشد و يا بانك مركزي، اقدام به انتقال غيرقانوني ارز به خارج از كشور و فروش ارز براي تأمين ريال مورد نياز دولت كرده باشد.

گفتني است، در دولت گذشته، اخباري درباره فروش بيش از ده ميليارد دلار ارز در دبي توسط احمد توكلي طرح شد اما مسكوت ماند.