اهداف جامعه ایرانی چیست؟ « ما چگونه فکر می کنیم» و آنچه که در ایران مهم انگاشته می شود.

۱۳۸۷ خرداد ۲۵, شنبه

باهنر هم منتقد دولت نهم شد؟!

دو سال طول کشيد تا دولت را قانع کنيم اقتصاد کشور نياز به تئوري دارد و صرفا با ديدگاه مهندسي نمي‌شود کشور را اداره کرد. از نظر مهندسي، عبور رشته کوه البرز از سوراخ سوزن ممکن است؛ يعني بايد کوه را پودر کرد و اين پودر را از سوراخ عبور داد، اما بحث اين است که آيا اين کار توجيه اقتصادي دارد يا اصولا مفيد است يا نه؟


شب گذشته، محمدرضا باهنر كه در شب آخرين جلسه مجلس هفتم در حزب خود، جامعه اسلامي مهندسين، سخن مي‌گفت، به بيان انتقادات شديداللحني از دولت احمدي‌نژاد پرداخت.


باهنر كه به دليل عملكرد خود در سه سال گذشته و نيز برخي روابط ويژه با دولت نهم، از نگاه افكار عمومي عامل كنترل‌كننده مجلس هفتم از نظارت مؤثر بر دولت به شمار مي‌رود، اين بار خود دولت را به سر باز زدن از هرگونه تئوري اقتصادي متهم كرد.


نايب رئيس مجلس هفتم، با به كار بردن تعبيري جالب از مشي رئيس‌جمهور، با بيان اين‌که دو سال طول کشيد تا دولت را قانع کنيم که اقتصاد کشور نياز به تئوري دارد و صرفا با ديدگاه مهندسي نمي‌شود کشور را اداره کرد، خاطرنشان کرد: از نظر مهندسي، عبور رشته کوه البرز از سوراخ سوزن ممکن است؛ يعني بايد کوه را پودر کرد و اين پودر را از سوراخ عبور داد، اما بحث اين است که آيا اين کار توجيه اقتصادي دارد يا اصولا مفيد است يا نه؟


وي گفت: در ارتباط با تورم بحث ما اين بود که بالاخره بايد يک تئوري اقتصادي را پذيرفت، اما مقامات اجرايي مي‌گفتند اين تئوري‌ها فقط کار را کند مي‌کند و مي‌توان بدون آنها هم کار کرد.


باهنر تصريح کرد: بدون تئوري اقتصادي پول نفت داشتن خيلي بدتر از نداشتن پول نفت است.


دبير کل جامعه اسلامي مهندسين با بيان اين‌که توجيه وضعيت بد اقتصادي با وجود افزايش قيمت نفت دشوار است، گفت: قيمت نفت بالاتر مي‌رود، ولي وضع مردم بدتر مي‌شود. البته خوشبختانه امروز همه قبول کرده‌اند که تورم وجود دارد تا دو سه ماه قبل مي‌گفتند تورم کار فلان بانک خصوصي و چند بنگاه معاملاتي است، ولي امروز ديگر اين حرف‌ها خريداري ندارد.


باهنر با اشاره به اين‌که نبايد سهم تورم جهاني را در اقتصاد ناديده گرفت، گفت: کار مبرم مجلس هشتم مهار تورم است.
دبير کل جامعه اسلامي مهندسين گفت: اگر همه ما سر خط بياييم و حرف‌هاي علمي همديگر را قبول کنيم، اين تورم را مي‌شود در سه، چهار ماه مهار کرد؛ البته جبران آن سه ـ چهار سالي طول مي‌کشد.


نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌که با تزريق‌هاي غير طبيعي نمي‌توان اشتغال ايجاد و آن را حفظ کرد، گفت: ما در چند سال گذشته درباره سند چشم انداز حرکت جامع و معادلي نيز نداشتيم و حتي مي‌توانم بگويم چشم‌انداز مغفول واقع شده بود.


باهنر با تأکيد بر اين‌که سياست خارجي کشور هم بايدبهتر مديريت شود گفت: مهمترين موضوع سياست خارجي ما در سه، چهار سال اخير، موضوع هسته‌اي است. ما در رابطه با سياست هسته‌اي با خارجي‌ها دو جمله بيشتر نداريم. دسترسي به فناوري هسته‌اي حق مسلم ماست و ما اين فناوري را براي اهداف نظامي نمي‌خواهيم.
وي افزود: مردم پذيرفته‌اند براي الحاق حق هسته‌اي، بايد هزينه بدهند البته اين هزينه را نبايد با ندانم کاري‌هاي خود افزايش بدهيم. اشتباه است اگر کسي فکر مي‌کند با افزايش هزينه موفقيت هم بيشتر مي‌شود؛ ما بايد حداقل هزينه را بپردازيم.


نماينده مجلس هفتم در ادامه سخنان خود به لزوم تثبيت مديريت‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: هرچند ترميم و تغيير کابينه حق دولت است، ولي اگر درست انجام نشود مي‌تواند تهديد باشد. اين‌که هميشه وزرا احساس کنند در حال رفتن هستند اين فرصت براي دولت نيست و ايجاد احساس تزلزل خسارت عظيمي را وارد مي‌کند.
وي گفت: نوع ترميم‌ها بايد اصلاح شود و الان از يک سال و نيمي که از دوران خدمت آقاي احمدي‌نژاد باقي مانده، هر ترميمي که قرار است اتفاق بيفتد، بايد زودتر انجام شود تا مسئولان فعلي دولت، وزرا و فرمانداران احساس کنند ديگر تا آخر دولت تغييري ايجاد نمي‌شود.


باهنر با بيان اين که ترميم کابينه نبايد يک روش باشد، گفت: مقامات بايد احساس امنيت شغلي کنند.
وي در پاسخ به پرسشي در مورد مهار تورم گفت: تورم فعلي 22 درصد شده که اگر دولت و مجلس هماهنگ بودند اين تورم در حد 13- 14 درصد باقي مي‌ماند.


وی افزود: در جلسه قبلی فراکسیون اصولگرایان ما رئیس جمهور را دعوت کردیم و صحبت‌های خوبی کردند اما واژه‌ای بکار بردند که ما دنبال انهدام مدیریت جهان هستیم، حالا شما این را داشته باشید و از آن طرف فیلم هالیوود را داشته باشید.


باهنر همچنین در پاسخ به پرسش دیگری گفت: بعضی از تبلیغات دولت مصرف داخلی دارد و مصرف خارجی ندارد و بالعکس، در تمام دنیا وقتی آژانس انرژی اتمی تخلفی از کشورها را می‌بیند آن‌ها می‌گویند ما اصلا سانتریفیوژی نداریم در حالی که در کشور ما اعلام می‌کنند ما دو هزار سانتریفیوژ داریم و این خیلی عجیب است و من نمی‌خواهم قضاوت بکنم.


اين اظهارات باهنر، در حالي كه در آخرين ساعات مجلس نيز او با دست آويختن به انواع روش‌ها، مانع استيضاح وزير بازرگاني شد، از نگاه برخي، به معناي تغيير رويكرد باهنر و چه بسا، نمايندگان نزديك به او در مجلس هشتم به شمار مي‌رود.


همچنين اين امر در كنار تغييراتي در تركيب مجلس هشتم، از جمله افزايش كرسي‌هاي فراكسيون اصلاح‌طلبان و نيز تقويت طيف اصولگرايان منتقد دولت، رويكرد مجلس جديد نسبت به دولت را دستخوش تغييراتي نشان مي‌دهد