اهداف جامعه ایرانی چیست؟ « ما چگونه فکر می کنیم» و آنچه که در ایران مهم انگاشته می شود.

۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۱, چهارشنبه

تحلیل آیت آلله خامنه ای از گرانی در ایران و جهان و ارتباط آنها

سخنان رهبر انقلاب در جمع مردم شيراز

آيتالله خامنه اي با اشاره به بحران اقتصادي بي سابقه در 60 سال اخير كه از آمريكا شروع و به اروپا و ديگر مناطق سرايت كرده است افزودند: اين بحران باعث شده كه سازمان ملل نيز در جهان بحران غذايي اعلام كند اما راديوهاي بيگانه، با تمركز بر ايران، به گونهاي تبليغ مي كنند كه گراني در ايران، به خاطر بي وجهي "مسئولان دولت و ديگر بخشها" است در حاليكه مسئولان كاملاً به اين موضوع توجه دارند.

آيتالله خامنه اي اظهار كردند: رسانه هاي بيگانه در تلاشند هر مسئلهاي حتي حوادث طبيعي نظير خشكسالي و مسائلي همچون گراني را كه در دنيا نيز عموميت دارد به عاملي براي فشار بر ملت و مسئولان ايران تبديل كنند و مردم بايد در اين زمينه هوشيار باشند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر رهبري، رهبر انقلاب اسلامي پس از استقبال پرشور مردمي در جمع دهها هزار نفر از مردم شيراز كه از ساعتها قبل در ورزشگاه حافظيه و خيابانهاي اطراف در انتظار ايشان بودند حضور يافتند و با تأكيد بر ضرورت نگاه كلان و فراگير به عوامل، زمينه ها و هزينه هاي انقلاب خاطرنشان كردند: ملت ايران همچون گذشته در مقابل هر تهديد و تحريمي مي ايستد و تهديدهاي دشمنان را به فرصتهايي براي ادامه پيشرفت و سرافرازي تبديل مي كند.

آيت الله خامنه اي، با تشكر صميمانه از ميهمان نوازي گرم مردم مهربان و خوش ذوق شيراز، انقلاب اسلامي را در تاريخ سرزمين كهن ايران، پديده اي بينظير خواندند و با اشاره به بي اعتنايي و كنار بودن مردم از روند جابجايي قدرتها و حكومتها در تاريخ ايران افزودند: در حادثه عظيم انقلاب اسلامي، مردم اولين بار، ميداندار جابجايي قدرت شدند و با همت و ايمان خود تحولي بسيار عميق را رقم زدند كه اين حادثه تاريخي و پيامدهاي آن را بايد با نگاه كلان و فراگير مورد توجه و بررسي قرار داد.


ايشان در تبيين عناصر و عوامل شناخت يك تحول و حادثه، توجه به زمينه هاي تاريخي و جغرافيايي، انگيزه ها، اهداف، عناصر ميداندار و هزينه ها را ضروري خواندند و با انتقاد از كساني كه گرايشها و جهتگيريهاي مردم را پوپوليستي و عوام گرايي مي خوانند افزودند: ملت ايران با ايمان، غرور ملي و تكيه بر "افتخارات تاريخي و مواريث فرهنگي"، انقلاب اسلامي را به وجود آورد تا در سايه اسلام به استقلال و آزادي، عزت ملي، سعادت و رفاه دنيوي و سربلندي اخروي دست يابد.

ايشان "عوامل معارض و مزاحم و هزينه ها" را از جمله عناصر هر حادثه تاريخي دانستند و خاطرنشان كردند: هر ملت براي تحقق اهداف خود بايد هزينههايي بپردازد و ملت بزرگ و شجاع ايران نيز 8 سال جنگ تحميلي، تقديم شهيدان بزرگ در مقابله با تروريسم كور دهه 60، و ايستادگي در برابر تهديدها و تحريمهاي اقتصادي را به عنوان هزينه هاي پيروزي انقلاب پرداخته و اكنون نيز در اين ميدان مهم، همچنان مقتدر و مصمم ايستاده است.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به تهديدهاي مكرر دو سال اخير استكبار مبني بر تحريم و محاصره اقتصادي ملت ايران خاطرنشان كردند: ملت ايران از اوايل انقلاب در محاصره و تحريم دشمنان بوده اما با تكيه بر استعدادهاي دروني خود، اين تهديد را به فرصت پيشرفت و استقلال و خودباوري تبديل كرده است بنابراين اين ملت بزرگ را از محاصره اقتصادي نترسانيد.

ايشان، هدف تلاشهاي گسترده سياسي - تبليغاتي اردوگاه سرمايهداري را عقبنشيني ملت ايران از كليه حقوق خود از جمله حق هسته اي، حق عزت، حق استقلال، حق تصميمگيري و حق پيشرفت علمي برشمردند و افزودند: دشمنان ملت ايران از روند پيشرفت اين كشور دستپاچه شده و بر فشارهاي خود افزودهاند اما ملت ايران هر تحريم و محاصره را به زمينهاي براي پيشرفت مضاعف تبديل خواهد كرد.

ايشان نگاه كلان به عوامل و عناصر انقلاب را موجب پرهيز از جزيي نگري و داشتن افق ديد وسيع برشمردند و افزودند: رسانه هاي بيگانه در تلاش اند هر مسئله اي حتي حوادث طبيعي نظير خشكسالي و مسائلي همچون گراني را كه در دنيا نيز عموميت دارد به عاملي براي فشار بر ملت و مسئولان ايران تبديل كنند و مردم بايد در اين زمينه هوشيار باشند.

آيتالله خامنه اي با اشاره به بحران اقتصادي بي سابقه در 60 سال اخير كه از آمريكا شروع و به اروپا و ديگر مناطق سرايت كرده است افزودند: اين بحران باعث شده كه سازمان ملل نيز در جهان بحران غذايي اعلام كند اما راديوهاي بيگانه، با تمركز بر ايران، به گونهاي تبليغ مي كنند كه گراني در ايران، به خاطر بي توجهي "مسئولان دولت و ديگر بخشها" است در حاليكه مسئولان كاملاً به اين موضوع توجه دارند.

ايشان در همين زمينه افزودند: به فضل پروردگار مشكلات كشور از مشكلات بسياري از كشورها كمتر است اما همين مسائل نيز بايد با همت قواي سه گانه و احساس مسئوليت همگاني مردم برطرف شود تا ملت بزرگ ايران راهي را كه با ايمان و قدرت و حكمت آغاز كرده با سرافرازي به پايان برساند و جامعه نمونه اسلامي را تشكيل دهد.

ايشان همچنين با يادآوري نامگذاري سال جديد به سال نوآوري خاطرنشان كردند: هر آزمايشگاه - دانشگاه - حوزه علميه - محيط اداري - كارخانه صنعتي و مزرعه كشاورزي - امسال به عرصه ظهور ابتكارات انسانهاي نوآور تبديل شود تا مجموعه اين گامهاي مبتكرانه، كشور را از گذرگاههاي مهم به پيش ببرد.

رهبر انقلاب اسلامي، حساسيت دشمن به مسائل اقتصادي ايران را خاطرنشان كردند و افزودند: سال گذشته نيز دشمن درصدد ايجاد اختلال در اقتصاد كشور و بزرگنمايي مشكلات بود كه راه اساسي مقابله با مشكلات اقتصادي موجود، انضباط مالي، صرفه جويي، و پرهيز از اسراف است.

آيت الله خامنه اي با اشاره به مشكل خشكسالي و كم آبي، اسراف در مصرف آب شرب و نيز آب كشاورزي را از جمله مسائلي خواندند كه بايد با توجه مردم و مسئولان حل شود.

ايشان در بخش ديگري از سخنانشان با تشكر از مردم مؤمن، با وفا، و مهمان دوست شيراز، اين شهر و استان فارس را ديار علم و هنر و فرزانگي برشمردند و با اشاره به مفاخر و مشاهير ملي و جهاني فارس در عرصه هاي ادبي - فرهنگي - هنري و علمي افزودند: سعدي و حافظ دو گوهر درخشان بر پيشاني زبان و ادبيات فارس هستند و اينگونه مفاخر، شيراز را از معرفي، بي نياز كرده است.

آيت الله خامنه اي با اشاره به مرقد مطهر احمد بن موسي بن جعفر و برادران بزرگوار ايشان در شيراز، ايستادگي علماي جليل القدر اين منطقه در برابر استعمارگران و همراهي مردم با علما را نشانه هايي از عمق اعتقادات ديني مردم اين منطقه خواندند و افزودند: رژيم پهلوي و حزب كمونيست توده تلاش فراواني داشتند ايمان و اعتقادات جوانان اين منطقه را سلب و هويت غربزده يا شرق زده را بر انان تحميل كنند اما حضور قوي مردم و روحانيت اين استان در مبارزه با رژيم شاهنشاهي نشان داده كه اين توطئه ها راه به جايي نبرده است.

ايشان تأكيد كردند: شركت جوانان پرافتخار فارس و شيراز در دفاع مقدس و ديگر مراحل انقلاب نشان مي دهد كه اعتقادات عميق ديني اين مردم تغيير ناپذير است و استان فارس به علت مجموعه اين عوامل، از جمله مناطق ممتاز و پرافتخار كشور در عرصه پيشرفت علمي و ديگر عرصه ها به شمار مي رود و اين مسير بايد با ايمان و همت و هوشياري مردم و علماي بزرگ منطقه ادامه يابد.

در ابتداي اين ديدار آيت الله حائري شيرازي نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه شيراز به رهبر انقلاب خيرمقدم گفت.

****
گفتني است، براساس اعلام قبلي مسئولان شيراز، قرار بود مراسم استقبال از آيت الله خامنه اي از چهار راه زند آغاز شود اما شيرازيهاي ميهمان نواز بويژه نوجوانان و جوانان اين شهر، از اوايل بامداد، از چندين كيلومتر قبل از چهاراه زند، به استقبال ايشان رفته بودند و بيصبرانه ورود رهبر انقلاب اسلامي را انتظار مي كشيدند.

اتومبيل حامل آيت الله خامنه اي ساعت حدود 10:15 دقيقه در ميان غريو فريادهاي الله اكبر و گل افشاني مردم وارد مسير استقبال شد و شعارهاي پرشور اسلامي، انقلابي، فضا را معطر كرد.

ازدحام مردم خونگرم شيراز، در طول مسير استقبال، از چهارراه زند خيابان سعدي- خيابان فردوسي- بلوار هجرت- ميدان قائم و بلوار آزادي تا ورزشگاه حافظيه بگونه اي بود كه اتومبيل حامل آيت الله خامنه اي در چندين نقطه در حلقه مهر و محبت مردم از حركت ايستاد و به علت شور و هيجان وصف ناپذير مردم ورود اتومبيل حامل ايشان به ورزشگاه نيز دقايقي طولاني امكانپذير نبود