اهداف جامعه ایرانی چیست؟ « ما چگونه فکر می کنیم» و آنچه که در ایران مهم انگاشته می شود.

۱۳۸۶ اردیبهشت ۵, چهارشنبه

Prof. Reza Mansouri's talk at the University of Toronto

Prof. Reza Mansouri's talk at the University of Toronto (1)

Prof. Reza Mansouri's talk at the University of Toronto (2)

دکتر منصوری در گفتگو با مهر : کشور آمادگی هزینه کردن برای علم را ندارد

دکتر منصوری در گفتگو با مهر : کشور آمادگی هزینه کردن برای علم را ندارد / مراودات علمی در ساختار کشور تعریف نشده است
دکتر رضا منصوری با انتقاد از وضعیت بودجه پژوهشی کشور گفت : با روند فعلی، علیرغم تأکیدات مقام معظم رهبری و قولهای وزیر علوم مبنی بر گذشتن از مرز بحرانی پژوهش در کشور و تحقق یک درصد از تولید ناخالص ملی به تحقیقات، دستیابی به 2/1 درصد GDP طی 2 سال آینده بعید به نظر می رسد.

مراودات علمی در ساختار کشور تعریف نشده است

دکتر رضا منصوری استاد دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ارتباطات علمی در کشور گفت : علم در کشور ما تنها به چاپ مقالات، شرکت در کنفرانس و نگارش کتاب محدود شده ، این در حالی است که ارتباطات علمی و انجام پروژه های مشترک با سایر کشورها پیشرفت علمی در سطح بین المللی را افزایش می دهد. میانگین مراودات بین المللی در دانشگاههای دنیا بیش از تعداد اعضای هیات علمی هر دانشگاه است اما این موضوع در ساختار کشور ما تعریف نشده است.

وی ادامه داد : در وزارت علوم علمی با ایجاد دفتر روابط بین الملل بحث مراودات بین المللی و حمایت از دانشگاهها برای این منظور آغاز شد. این دفتر با ساختاری جدید و علاقمند به فعالتر شدن در دولت نهم به فعالیت خود ادامه می دهد اما تا کنون کار اجرایی جدی دراین زمینه آغاز نشده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم دولت هشتم اضافه کرد : تنها کاری که در وزارت علوم به شدت دنبال شده و اکنون نیز افزایش داشته است، اعزام دانشجوی دکتری به بورسهای مطالعاتی کوتاه مدت است.

منصوری با اشاره به وضعیت بودجه های پژوهشی کشور گفت : دکتر زاهدی در آغاز وزارت در دولت نهم قاطعانه در شهریور 84 اعلام کرد که یک درصد از تولید ناخالص ملی را برای پژوهش کشور محقق می کند . پس از آن مقام معظم رهبری در چند جلسه معترضانه و با گله مندی در خصوص بودجه های پژوهشی صحبت کردند. همه انتظار داشتند بودجه های پژوهشی پس از اعتراض رهبر معظم انقلاب و تعهد دولت تحقق یابد، اما چنین نشد.


وی ادامه داد : اکنون به لحاظ اختصاص درصد تولید ناخالص ملی به پژوهش در دهه 70 به سر می بریم و حتی به لحاظ مطلق بودجه پژوهش نیز هیچ افزایشی مشاهده نمی شود.


معاون پژوهشی وزارت علوم در دولت هشتم گفت : درصد رقم مصوب مجلس و تحقق آن نیز متفاوت است به طوری که سال گذشته 46 صدم درصد برای پژوهش مصوب شد، اما تحقق آن 3 دهم درصد بود.

وی با بیان این که کشور و دولت ما هیچ ارزشی برای پژوهش قائل نیست، افزود : در نوشتن اولین برنامه 5 ساله کشور مقرر شد که بودجه پژوهش 6 دهم درصد از GDP باشد، اما تا کنون پس از 4 برنامه به این رقم نرسیدیم.

منصوری تأکید کرد : باید در برنامه سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی را همان یک درصد عنوان کرد و بر تصویب کمترین حد اصرار داشت تا همان رقم مصوب شود. باید از این یک درصد که مرز بحران برای بودجه پژوهش است عبور کرد تا بتوانیم به سمت توسعه حرکت کنیم.

شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری عملا تعطیل است


وی گفت : قطعا با این روند علیرغم تمام فشارها، تحقق سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی به 2/1 درصد تا پایان دولت نهم نیز امکانپذیر نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد : شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری نیز عملا تعطیل است و واقعیت این است که کشور آماده هزینه کردن برای علم نیست. وی ادامه داد : 150هزار دانشجو در سال 1357 به 3 میلیون دانشجو در حال حاضر رسیده است، تعداد دانشگاه ها نیز به 100 دانشگاه افزایش یافته اما از سوی دیگر تعداد دانشگاه هایی که تنها یک ساختمان ابتدایی هستند و با کمترین امکانات اقدام به پذیرش دانشجوی دکتری می کنند نیز رو به فزونی است.

هرم اعضای هیات علمی به طرز وحشتناکی نزول کرده است

رئیس انجمن علمی فیزیک ایران با اشاره به رشد اعضای هیات در دانشگاه های کشور افزود: اعضای هیات علمی نیز از نظر کمی افزایش داشته و اکنون به 30 هزار نفر رسیده اما هرم اعضای هیات علمی به طرز وحشتناکی نزول کرده است.

وی با بیان این که قطعا کیفیت آموزش عالی کشور پس از انقلاب اسلامی بهتر شده است، گفت : اکنون ما شاهد وقایعی در نظام آموزش عالی هستیم که پیش از این مشاهده نمی شد. وجود شرکتهایی که تز تحصیلات تکمیلی عرضه می کنند و به دانشجویان می فروشند از جمله این وقایع به شمار می آید