اهداف جامعه ایرانی چیست؟ « ما چگونه فکر می کنیم» و آنچه که در ایران مهم انگاشته می شود.

۱۳۸۶ خرداد ۲۷, یکشنبه

وبا و مالاريا سلامت 350 هزار نفر را در مناطق طوفان زده تهديد مي‌كند

رئيس مركز حوادث و فوريتهاي وزارت بهداشت در گفت و گو با فارس:

وبا و مالاريا سلامت 350 هزار نفر را در مناطق طوفان زده تهديد مي‌كند

خبرگزاري فارس: رئيس مركز حوادث و فوريتهاي پزشكي وزارت بهداشت گفت: هنوز راههاي زميني مناطق طوفان زده بسته است و حداكثر 30درصد مردم اين مناطق به آب آشاميدني سالم دسترسي دارند به همين علت خطر شيوع بيماريهاي انگلي و روده‌اي به خصوص وبا و مالاريا تشديد شده است.

فرزاد پناهي در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس،‌افزود: هنوز منطقه وسيعي از مناطق طوفان زده شامل شهرهاي كنارك، چابهار، نيكشهر در استان سيستان و بلوچستان، جاسك و بشاگرد در استان هرمزگان و جنوب استان كرمان در محاصره سيل است و راههاي زميني اين شهرها و مناطق تابعه آنها مسدود است.

وي ادامه داد: 250 هزار نفر در استان سيستان و بلوچستان، 80 هزار نفر در استان هرمزگان و حدود 25 هزار نفر در جنوب استان كرمان اكنون در معرض خطر اپيدمي بيمارهاي انگلي، روده‌اي، وبا و مالاريا هستند.

وي اضافه كرد:‌ مهمترين نياز مردم اين مناطق دسترسي به آب آشاميدني سالم است زيرا اكنون حداكثر30درصد مردم اين مناطق به آب سالم دسترسي دارند و ارسال آب با تانكر به مناطق سيل زده ضرورت فوري منطقه است در غير اين صورت با توجه به افزايش مصرف آب از بركه‌ها، شاهد شيوع بيماريهاي روده‌اي و انگلي به خصوص وبا در اين مناطق خواهيم بود.

وي گفت: كمبود سرويس بهداشتي، مشكل مهم ديگري است كه خطر بروز اين بيماريها را تشديد كرده است، براي رفع اين مشكل طي روزهاي گذشته از وزارت كشور درخواست 5 هزار سرويس بهداشتي براي سه منطقه سيل زده داشته‌ايم كه 3 هزار مورد آن براي سيستان و بلوچستان، هزار تا براي جنوب كرمان و هزار سرويس بهداشتي ديگر براي استان هرمزگان است.البته اين سرويسهاي بهداشتي براي رفع نياز فعلي است و در آينده بايد با مشاركت مردم منطقه تعداد بيشتري سرويس بهداشتي در اين مناطق ايجاد شود.

رئيس اورژانس كشور ادامه داد: علاوه بر خطر اپيدمي بيماري وبا در منطقه به علت تجمع آبهاي سطحي با مواردي از بيماري مالاريا در منطقه مواجه هستيم و انتظار مي‌رود از دو هفته آينده با ادامه اين وضع با شيوع بيشتر اين بيماري مواجه شويم به همين علت بايد هر چه سريعتر با خريد و توزيع پشه بند و بيماريابي به موقع از گسترش اين بيماري جلوگيري شود.

پناهي گفت:‌ در مورد بيماري وبا با وجودي كه برخي از مناطق سيل زده، مناطق بومي بيماري وبا هستند اما هنوز گزارش رسمي از بروز بيماري وبا نداشته‌ايم اما خطر بروز اين بيماري در منطقه و اپيدمي آن وجود دارد.

وي افزود: خوشبختانه نيروهاي بهداشتي- درماني منطقه فعال هستند و اقدامات اوليه را براي كنترل بيماريها و امداد رساني به مردم انجام مي‌دهند و با توجه به دپوي امكانات درماني كمبود خاصي به خصوص از نظر دارو وجود ندارد اما تامين آب آشاميدني و غذاي سالم و سرويسهاي بهداشتي، نياز فوري و ضروري مردم مناطق طوفان زده است و در اين موارد مشكل جدي داريم.

رئيس مركز حوادث و فوريتهاي پزشكي وزارت بهداشت كه عصر ديروز از مناطق طوفان زده بازديد كرده است، گفت: فعلا با توجه به كمبود هلي كوپتر و امدادرساني هوايي، بيشتر امداد رساني از طريق زميني انجام مي‌شود و بسته‌بودن راهها مانع جدي در ارسال كمكهاست اما بايد هر چه سريعتر تعداد زيادي تانكر ثابت و سيار آبرساني به منطقه اعزام شود.

هیچ نظری موجود نیست: