اهداف جامعه ایرانی چیست؟ « ما چگونه فکر می کنیم» و آنچه که در ایران مهم انگاشته می شود.

۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۰, سه‌شنبه

اعتصاب غذای دانشجویان در دانشگاه صنعتی سهند تبریز

دانشگاه صنعتی سهند
دانشجویان خواستار استعفای معاون دانشجویی و رئیس حراست دانشگاه صنعتی سنهندند
دانشجویانی که در دانشگاه صنعتی سهند تبریز دست به تحصن و اعتصاب غذا زده اند اعلام کردند که نوزده تن از آنان بر اثر اعتصاب غذای ممتد به بیمارستان منتقل شده اند، دو تن از ایشان دچار تشنج شده اند و یکی از دانشجویان دختر تا پای مرگ پیش رفته است.

در اطلاعیه این دانشجویان آمده که شمار اعتصاب کنندگان و همچنین کسانی که بر اثر اعتصاب دچار مشکلات حاد جسمی می شوند در حال افزایش است و امروز (سه شنبه) یکی از دانشجویان دستها و پا‌ها و دهان خود را بسته تا علاوه بر اعتصاب غذا، روزه سکوت نیز بگیرد.

این دانشجویان همچنین طی نامه ای سرگشاده به وزیرعلوم از آنچه بی اعتنایی رئیس دانشگاه به خواسته ها و اعتراضاتشان خوانده اند شکایت کرده اند.

فعالان دانشجویی از شماری از دیگر دانشگاههای ایران نیز با دانشجویان اعتصاب کننده در تبریز اعلام همبستگی کرده اند.

تحصن و اعتصاب غذای دانشجویان در دانشگاه صنعتی سهند از پنجشنبه هفته گذشته در اعتراض به اعمال برخی محدودیتها بر دانشجویان و نحوه برخورد مسئولان دانشگاه، بخصوص مسئولان حراست با دانشجویان آغاز شده است.

این دانشجویان خواستار استعفای حسین زاهد، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه صنعتی سهند و آقای حسینی، رئیس حراست دانشگاه، عذرخواهی رسمی فرزان قالیچی، معاون آموزشی دانشگاه، بررسی عملکرد کمیته های انضباطی دانشگاه، عدم تفکیک جنسیتی و عدم تبعیض میان فعالیتهای تشکلها و کانونهای دانشجویی اند.

گزارشها حاکی از این است که اعتصاب غذاکنندگان بازوبندهایی با عبارات اتحاد، مبارزه و پیروزی به بازوی خود بسته اند و آن دسته از دانشجویان متحصن هم که دست به اعتصاب غذا نزده اند در حمایت از اعتصاب کنندگان، ظروف غذا را از محل سرو غذا در سلف سرویس دانشگاه تا محل تحصن در ساختمانهای اصلی، روی زمین قرار داده و شعارهایی از این قبیل سرداده اند: "ای عاملان سرکوب، از ظلمتان به خشمیم، ما زن و مرد جنگیم، بجنگ تا بجنگیم"، "می ایستیم، می خوانیم، تا پای جان می مانیم"، "دانشجو می میرد، ذلت نمی پذیرد"، "زاهد، حسینی، استعفا، استعفا"، "گر تیر و فتنه بارد، جنبش ادامه دارد" و "مسئولین بی عفت، تا کجا هتک حرمت؟".

دانشجویان معترض می گویند کارمندان دانشگاه به چند دانشجوی دختر "هتک حرمت" کرده اند اما حراست دانشگاه به جای برخورد با این کارمندان به "لاپوشانی" ماجرا پرداخته و هنگامی که دانشجویان دختری که به آنان "هتک حرمت" شده بود به وی مراجعه کردند، آنها را تهدید کرده است

محمدرضا چناقلو، رئیس دانشگاه تاکنون دست کم دو بار در جمع دانشجویان متحصن و اعتصاب کننده حضور یافته و با آنان مذاکره کرده اما دانشجویان هنوز می گویند که تنها برخی خواسته هایشان برآورده شده و تا زمان برآورده شدن همه خواسته هایشان به تحصن و اعتصاب غذا ادامه خواهند داد.

از جمله خواسته های دانشجویان که رئیس دانشگاه با آن موافقت کرده این است که کمیته انضباطی دیگر نباید اسامی دانشجویان دختری که بدحجاب تشخیص می دهد را در تابلو اعلانات دانشگاه نصب کند.

دانشجویان معترض می گویند که معاون دانشجویی دانشگاه محدودیتهایی فراتر از آنچه در آیین نامه دانشگاه آمده بر دانشجویان اعمال می کند و از سوی دیگر، کارمندان دانشگاه به چند دانشجوی دختر "هتک حرمت" کرده اند اما حراست دانشگاه به جای برخورد با این کارمندان به "لاپوشانی" ماجرا پرداخته و هنگامی که دانشجویان دختری که به آنان "هتک حرمت" شده بود به وی مراجعه کردند، آنها را تهدید کرده است.

در مورد رفع تبعیض جنسی که مورد اعتراض دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند قرارگرفته نیز معترضان می گویند که در اجرای برنامه های فرهنگی، از جمله موسیقی، محدودیتهای فراوانی بر دانشجویان دختر اعمال می شود، مسئول خوابگاه دختران بدون اجازه به اتاقهای دانشجویان دختر سرکشی و نوع پوشش آنان را در اتاقهایشان کنترل می کنند.

معترضان می گویند که از زمانی که حسین زاهد معاونت دانشجویی دانشگاه را به عهده گرفت، بر شمار و شدت حکمهایی که کمیته های انضباطی تحت نظارت او علیه دانشجویان صادر می کنند به میزان زیادی افزوده شده و دانشجویان به واهی ترین دلایل همچون شعر و آواز خواندن به کمیته های انضباطی احضار می شوند.

عذرخواهی رسمی و علنی فرزان قالیچی، معاون آموزشی دانشگاه که از جمله خواسته های دانشجویان معترض است جشن فارغ التحصیلی این دانشگاه مربوط می شود.

به گفته معترضان، شب پیش از شروع جشن، آقای قالیچی پرده نویسیهای مربوط به دانشجویان دختران را که قرار بود در محل جشن نصب شود حذف کرد و دستور داد که به جای مجری زنی که برای جشن درنظر گرفته شده بود، فرد دیگری مجری شود که با وی و دیگر مسئولان دانشگاه هماهنگی بیشتری داشت.

دانشجویان متحصن می گویند هنگامی که دانشجویان به اقدام آقای قالیچی اعتراض کردند، وی آنان را با لحنی تند و توهین آمیز تهدید به احضار به کمیته انضباطی کرد.

گزارش شده که طی دوران تحصن، مواردی از جدال لفظی میان دانشجویان معترض و دانشجویان بسیجی رخ داده و معترضان با نوشتن شکایتنامه ای رسمی، خواستار بررسی آنچه اخلال بسیج در روند تحصن دانشجویان می دانند شده اند.

انصار حزب الله به آیت آلله صانعی درس قران می دهد

چند آيه قرآن براي آقاي صانعي !

صانعي: اولا‌ تفاوت ميان ديه زن و مرد بر خلا‌ف اصول و قواعد اسلا‌مي است كه بر برابري همه انسان‌ها اعم از زن و مرد و سياه و سفيد، عرب و عجم در تمامي حقوق و امتيازات دلا‌لت دارد...در مقابل آن اسرائيلياتي است كه زن را در منشأ خلقت و سرشت متمايز از مرد مي‌داند و معتقد است كه زن پس مانده و اضافي است و يا براي خدمت به مرد آفريده شده كه بر خلا‌ف قرآن كريم و باطل است كه با كمال تأسف گاهي در كلمات بزرگان ما نيز اين نگرش و يا آثار آن يافت مي‌شود. ‌

خبرنگار: شما مي‌فرماييد زن و مرد در دين اسلا‌م برابرند و جايگاه زن در قرآن جايگاه والا‌يي است ولي در عمل، من به عنوان يك زن مدام با تضييع حقوقم در قوانين نوشته شده بر اساس اسلا‌م روبه‌رو مي‌شوم... ‌

صانعي: شما بفرماييد كه در كجا مشكل وجود دارد تا ما حل كنيم. به هر حال اين مشكل، مشكل شماست و شما بهتر مي‌دانيد.

خبرنگار: عرض كردم خدمتتان قبلا‌.... ‌

صانعي: ما در بسياري از مسائل مانند ديه گفته‌ايم حتي بالا‌تر از آن ما مي‌گوييم زن مي‌تواند امام جمعه و امام جماعت و ولي فقيه بشود. شما ديگر چه مي‌خواهيد؟ اما اين وظيفه قانونگذار است كه بر اين اساس قانون وضع كند و اگر قانونگذار دلش نخواست كه اين قوانين را وضع كند، در آن صورت مقصر ما نيستيم.

خبرنگار: به نظر شما اگر امام خميني امروز در قيد حيات بودند با تغيير در قوانين مربوط به زنان موافقت مي‌كردند؟ ‌

صانعي: به نظر من اگر امام (سلا‌م‌الله عليه) بود با توجه به هوش سرشار و دانش عميق و عشق و دلسوزي وافري كه نسبت به اسلا‌م داشتند كه براي آن از همه‌چيز گذشتند و حاضر به تبعيد و تحمل زندان شدند، بي‌ترديد با هر آنچه كه در خصوص تغيير قوانين در جهت حل معضل و رفع مشكل مردم و بيشتركردن علا‌قه مردم به اسلا‌م و كارآمد نشان‌دادن احكام اسلا‌مي نوشته مي‌شد، ولو با نظر فقهي شخص ايشان موافق نبود، مخالفتي نداشت چرا كه ايشان اسلا‌م خواه واقعي بود و بارها در زمان خود ايشان اتفاق افتاد كه جهت خروج از بن‌بست و حل مشكل، نظرات فقهي ديگر بزرگان را در تغيير قوانين پذيرا بود و اينجانب هم در برخي مواقع كه مشكلا‌تي پيش مي‌آمد و به ايشان نامه مي‌نوشتم با توجه به عنايت و لطف ويژه‌اي كه به بنده داشت مي‌پذيرفتند و دستور عمل مي‌دادند و اين معني را در تعريف‌هايي كه فرموده‌اند مي‌توانيد ببينيد. امام همه چيزش را براي اسلا‌م داد. ايشان به غيراز كساني هست كه اسلام برايشان تماما منفعت بوده است.

خبرنگار: پس بالا‌خره چكمه پوشيدن مصداق خودنمايي هست يا نه؟ ‌

صانعي: چكمه چه ربطي دارد به اين حرف‌ها؟ چكمه تبرج نيست. چكمه را مي‌پوشند چون برف مي‌بارد.

قرآن كريم

او شما را از يک نفس آفريد، و همسرش را از (باقيمانده گِل) او خلق کرد؛ و براى شما هشت زوج از چهارپايان ايجاد کرد؛ او شما را در شکم مادرانتان آفرينشى بعد از آفرينش ديگر، در ميان تاريکي‌هاى سه گانه، مى‏بخشد! اين است خداوند، پروردگار شما که حکومت (عالم هستى) از آن اوست؛ هيچ معبودى جز او نيست؛ پس چگونه از راه حق منحرف مى‏شويد؟ (زمر/ 6)

خداوند در باره فرزندانتان به شما سفارش مى‏کند که سهم (ميراث) پسر، به اندازه سهم دو دختر باشد؛ و اگر فرزندان شما، (دو دختر و) بيش از دو دختر باشند، دو سوم ميراث از آن آنهاست؛ و اگر يکى باشد، نيمى (از ميراث،) از آن اوست. و براى هر يک از پدر و مادر او، يک ششم ميراث است، اگر (ميت) فرزندى داشته باشد؛ و اگر فرزندى نداشته باشد، و (تنها) پدر و مادر از او ارث برند، براى مادر او يک سوم است (و بقيه از آن پدر است)؛ و اگر او برادرانى داشته باشد، مادرش يک ششم مى‏برد (و پنج ششم باقيمانده، براى پدر است). (همه اينها،) بعد از انجام وصيتى است که او کرده، و بعد از اداى دين است -شما نمى‏دانيد پدران و مادران و فرزندانتان، کداميک براى شما سودمندترند!- اين فريضه الهى است؛ و خداوند، دانا و حکيم است. (نساء/11)

نهج البلاغه

بيان تفاوت‌هاي زنان و مردان اي مردم! همانا زنان در مقايسه با مردان، در ايمان، و بهره‏وري از اموال، و عقل متفاوتند، اما تفاوت ايمان بانوان، برکنار بودن از نماز و روزه در ايام عادت حيض آنان است، و اما تفاوت عقلشان با مردان بدان جهت که شهادت دو زن برابر شهادت يک مرد است، و علت تفاوت در بهره‏وري از اموال، آنکه ارث بانوان نصف ارث مردان است. مديريت خانوادگي پس، از زنان بد، بپرهيزيد و مراقب نيکانشان باشيد، در خواسته‏هاي نيکو، همواره فرمانبردارشان نباشيد تا در انجام منکرات طمع ورزند.(نهج البلاغه/ خطبه 79)

جايگاه زن و فرهنگ پرهيز در امور سياسي کشور از مشورت با زنان بپرهيز، که راي آنان زود سست مي‏شود، و تصميم آنان ناپايدار است، در پرده حجاب نگاهشان دار، تا نامحرمان را ننگرند، زيرا که سخت‏گيري در پوشش، عامل سلامت و استواري آنان است، بيرون رفتن زنان بدتر از آن نيست که افراد غير صالح را در ميانشان آوري، و اگر بتواني بگونه‏اي زندگي کني که غير تو را نشناسند چنين کن، کاري که برتر از توانايي زن است به او وامگذار، که زن گل بهاري است، نه پهلواني سخت‏کوش، مبادا در گرامي داشتن زن زياده‏روي کني که او را به طمع‏ورزي کشانده براي ديگران شفاعت نمايد. بپرهيز از غيرت نشان دادن بيجا که درستکار را به بيماردلي، و پاکدامن را به بدگماني رساند (نهج البلاغه / نامه 31)

و درود خدا بر او، فرمود: برخى از نيکوترين خلق و خوى زنان، زشت‏ترين اخلاق مردان است، مانند، تکبّر، ترس، بخل، هر گاه زنى متکبّر باشد، بيگانه را به حريم خود راه نمى‏دهد، و اگر بخيل باشد اموال خود و شوهرش را حفظ مى‏کند، و چون ترسان باشد از هر چيزى که به آبروى او زيان رساند فاصله مى‏گيرد. (نهج‌البلاغه / حکمت 234 )

خطرات عروسک آمریکایی باربی برای کشور از دیدگاه آیت الله دری نجف آبادی

دادستان کل جمهوری اسلامی می گوید که بازار اسباب بازی ایران از عروسک های باربی، بتمن یا خفاش، اسپایدرمن یا مرد عنکبوتی و هری پاتر اشباع شده است و کودکان باید از تاثیرات زیانبار فرهنگی آنها حفظ شوند.

قربانعلی دری نجف آبادی، ترویج کالاهایی چون باربی، بتمن، اسپایدرمن و هری پاتر و واردات کنترل نشده سی دی های بازی های ویدیویی و فیلم های سینمایی را زنگ خطری برای تمامی مقامات کشور دانسته است.

وی افزوده است: ما باید جایگزین هایی را برای دفع این حمله که کودکان و جوانان را هدف گرفته است پیدا کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اظهارات دری نجف آبادی در نامه ای به پرویز داوودی، معاون رییس جمهوری اسلامی ایران بازگو شده و در آن خواسته شده است تدابیری برای حفظ فرهنگ اسلامی و ارزش های انقلابی به عمل آید.

اسباب بازی های خارجی همچنان در ایران پرطرفدار و پرفروش هستند و تلاش جمهوری اسلامی در طول سه دهه گذشته برای مقابله با فرهنگ استفاده از عروسک های خارجی بدون نتیجه بوده است.

دری نجف آبادی در نامه خود به معاون رییس جمهوری نوشته است: این اسباب بازی ها که معیارهای لازم را محترم نمی شمارند برای سلامتی کودکان خطراتی دارند و بقای کارخانه های اسباب بازی در ایران را تحت تاثیر قرار می دهند.

جمهوری اسلامی در سال ۱۹۹۶ میلادی، در اقدامی برای مقابله با عروسک های پرطرفدار باربی، عروسک هایی را با نام سارا و دارا تولید کرد.

این عروسک به سفارش جمهوری اسلامی در چین تولید شده اند اما نتوانسته اند محبوبیت چندانی میان کودکان ایرانی کسب کنند.

شرکت های سازنده اسباب بازی در ایران همچنان در امر طراحی، نوآوری و رقابت با همتایان خارجی خود با مشکلات و مسائل عدیده مواجه هستند و بیشتر به ناچار به وارد کردن تولیدات خارجی و یا نمونه برداری از اسباب بازی های خارجی به منظور تولید در داخل روی می آورند.