اهداف جامعه ایرانی چیست؟ « ما چگونه فکر می کنیم» و آنچه که در ایران مهم انگاشته می شود.

۱۳۸۶ اردیبهشت ۱۹, چهارشنبه

Global Investment in Iran: Interactive


آفتاب- رضارزمجو: بنا به یک گزارش تحلیلی که موسسه تحقیقاتی «آمریکن اینترپرایز» وابسته به نومحافظه‌کاران آمریکایی تهیه کرده است دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی در 36 کشور جهان ظرف هفت ‌سال گذشته بیش از 153 میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به عقیده تحلیلگران این موسسه فشار برای قطع این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند به یک عامل کلیدی جهت متقاعدساختن تهران به توقف برنامه هسته‌ای کنونی‌اش تبدیل شود.

مطابق گزارش آمریکن اینترپرایز که در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته تعداد قراردادهای تجاری منعقد شده با ایران از 10 مورد در سال 2000 به 18 مورد در سال 2007 تقلیل یافته است. دانیل پلتکا در توضیح این موضوع می گوید: «برداشت من این ‌است که شرکت‌های خارجی اکنون تنها در شرایطی حاضر به معامله با ایرانی ها می‌شوند که سود بزرگی در انتظارشان باشد».

بیشتر شرکت‌های طرف قرارداد با ایران در طول هفت‌سال گذشته اروپایی و آسیایی بوده‌ و سرمایه گذاری در صنایع انرژی ایران بیشترین جاذبه را برای آنان به همراه داشته‌است. در این مدت شرکت‌های فرانسوی با بیش از 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ایران مقام اول را در اختیار اشته‌اند و پس از آن چینی‌ها با 29.5 میلیارد دلار، آلمانی‌ها با 26.5 میلیارد دلار، ایتالیایی با 23.7 میلیارد دلار و ژاپنی‌ها با 18.3 میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌‌اند.

مطابق این گزارش شرکت‌های آمریکایی علیرغم قطع روابط دو کشور در 28 سال گذشته همچنان روابط تجاری خود با ایران را حفظ کرده‌اند و در دوره زمانی 2000 تا 2007 بیش از چهارمیلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری نموده‌اند. به گفته دانیل پلتکا این شرکت‌ها که کمپانی نفتی هالیبرتون در راس آنها قرار دارد در اغلب موارد از خلاءهای موجود در قوانین وضع ‌شده علیه ایران استفاده کرده و تجارت با طرف ایرانی را از طریق شرکت‌های واسطه به انجام رسانده‌‌اند.

بنا به تحلیل رویترز، به نظر می‌رسد هدف تیم رهبری آمریکن اینترپرایز از تهیه این گزارش متقاعد ساختن افکار عمومی در آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران بوده ‌است. معاون رئیس این موسسه آمریکایی می‌گوید: «هدف ما این‌است که نشان دهیم توقف سرمایه‌گذاری خارجی تا چه حد می‌تواند اقتصاد ایران کشور را تحت فشار قرار داده و مقامات آن را ناگزیر به تغییر سیاست ‌کنونی در پیگیری برنامه هسته‌ای‌شان نماید».

همزمانی انتشار این گزارش با فرارسیدن روزهای پایانی ضرب‌الاجل 60 روزه شورای امنیت به ایران از یک‌سو و تشدید تلاش‌های جمهوریخواهان در کنگره برای مجازات شرکت‌های خارجی طرف قرارداد با ایران را نیز نمی‌توان کم اهمیت تلقی کرد.



هیچ نظری موجود نیست: