اهداف جامعه ایرانی چیست؟ « ما چگونه فکر می کنیم» و آنچه که در ایران مهم انگاشته می شود.

۱۳۸۶ خرداد ۷, دوشنبه

متن كامل سخنان كاظمي‌قمي در ديدار با كروكر

نماينده ايران در گفت‌وگوهاي بغداد مواضع جمهوري اسلامي را درباره عراق براي حل مشكلات اين كشور تشريح كرد.

به گزارش فارس، دور اول گفت‌وگوي ميان سفير جمهوري اسلامي ايران و سفير آمريكا در عراق صبح امروز دوشنبه با حضور مقامات عاليرتبه عراقي برگزار شد.

درجلسه افتتاحيه امروز علاوه بر اعضاي 2 هيات ايراني و آمريكايي، رئيس پارلمان عراق، معاونين نخست وزير و وزير امور خارجه عراق حضورداشتند كه روساي 2 هيات ايراني و آمريكايي و مقامات عراقي به سخنراني پرداختند.
متن كامل سخنراني حسن كاظمي قمي سفير جمهوري اسلامي ايران و رئيس هيات ايراني در اين گفت‌وگوها به اين شرح است:

«در آغاز سخن فرصت را مغتنم شمرده و مراتب قدرداني خود را از ميزباني دولت عراق و جناب آقاي مالكي كه در نظر دارد با ديدگاهي واقع بينانه و در چهارچوب همكاري مشترك راهكارهاي مناسب برون رفت از چالش‌هاي فراروي عراق را بيابد، ابراز مي‌دارم و حمايت قاطع و پشتيباني كامل جمهوري اسلامي ايران را از دولت و ملت عراق در همه زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي و امنيتي مورد تاكيد قرار مي‌دهم
جمهوري اسلامي ايران به عنوان همسايه عراق با برخورداري از روابط ديرينه فرهنگي، مذهبي و تاريخي ميان دو ملت و طولاني‌ترين مرزهاي آبي و خاكي، اوضاع و تحولات اين كشور را همواره با دقت پيگيري نموده و بر احترام به تماميت ارضي، حفظ وحدت داخلي و ارتقاي ثبات و امنيت در اين كشور تاكيد مي‌نمايد.

جمهوري اسلامي ايران عليرغم متحمل شدن خسارات فراوان مادي و معنوي در اثر تجاوز رژيم صدام، همواره در كنار مردم و معارضين بوده و از هيچ گونه همكاري در راستاي احقاق حقوق مردم عراق دريغ نورزيده است. ضمن اينكه بدليل سياست‌هاي غير انساني رژيم صدام، بيش از سه دهه ميزبان حدود دو ميليون پناه جوي عراقي بود. علاوه بر خدمات انساني، بدنبال تجاوزات رژيم صدام، جمهوري اسلامي ايران در پي درخواست مبارزان عراقي از مبارزات حق طلبانه ملت عراق عليه رژيم فاشيست ضد بشري صدام حمايت نمود.

بدون ترديد حمايت گسترده و بي‌دريغ جمهوري اسلامي ايران از احزاب و گروه‌هاي مبارز كرد، سني و شيعه عراقي موجب ادامه حيات سياسي و استمرار مبارزه آنان عليه رژيم صدام گرديد. ضمن اينكه رژيم صدام همواره تلاش مي‌نمود تا ضمن سركوب مبارزين عراقي از گروهك تروريستي شناخته شده منافقين عليه مردم عراق و جمهوري اسلامي ايران بهره برداري نمايد.

كشف گورستان‌هاي دسته جمعي مملو از اجساد مردم مظلوم عراقي كه بخش عمده آن متعلق به اكراد و شيعيان بود از جمله جنايات رژيم صدام به شمار مي‌رود كه در راستاي قيام مردمي انتفاضه در سال 1991 م به وقوع پيوست. حركت و قيام مردمي كه در پي تهاجم صدام به كويت و شروع حملات آمريكا و متحدين آن عليه تجاوز صدام آغاز گرديد و به سرعت گسترش يافت، ليكن متاسفانه توقف اين عمليات توسط آمريكا و متحدين موجب كشتار وسيع مردم عراق اعم از كرد و شيعه (و حتي بخشي از جامعه سني) گرديد.
همچنين عمليات انفال در كردستان عراق توسط رژيم كه بيانگر نمونه‌هايي از ددمنشي‌هاي رژيم صدام است و در اين دو مقطع جمهوري اسلامي ايران همانند مقاطع ديگر به كمك مبارزين و مردم عراق شتافته و بخش عظيمي از آوارگان (حدود 5/1 ميليون نفر) را در خود جاي داد و از آنان حمايت و ياري نمود.

جامعه جهاني به خوبي واقف است كه طي جنگ تحميلي رژيم بعث عليه جمهوري اسلامي ايران و هشت سال دفاع مقدس جمهوري اسلامي ايران، رژيم صدام به كرات از سلاح‌هاي ممنوعه‌اي همچون سلاح‌هاي ميكروبي و شيميايي عليه ملت ايران استفاده نمود. اما جمهوري اسلامي ايران بر مبناي وظيفه ديني و انساني خود حتي براي يك بار از حق مقابله به مثل استفاده نكرد چرا كه آن را مغاير با احكام شرع اسلام و همچنين مصالح و منافع مردم مظلوم عراق مي‌دانست.
همانگونه كه اشاره شد جمهوري اسلامي ايران قبل از سقوط رژيم صدام، از مبارزه رهايي بخش و معارضين عراقي، اعم از كرد، شيعه و سني حمايت نمود و آنان را در جهت ايجاد وحدت و كمك به ساقط كردن صدام پشتيباني كرد. در اين راستا نشست‌ها و اجلاس‌هاي مهمي متشكل از رهبران عراقي درتهران، ديانا و صلاح الدين، بر پايه سه محور اساسي وحدت عراق، وحدت رهبران عراقي و ايجاد يك راهكار منطقي كه همه طيف‌ها و رهبران را براي اداره امور عراق در بر گيرد، شكل داد.

به همين دليل پس از سقوط صدام، تشكيل شوراي حكومتي (مجلس حكم) از مهمترين دستاوردهايي بود كه به شدت مورد حمايت جمهوري اسلامي ايران قرار گرفت. تشكيل اين شورا از توصيه‌هاي اكيد جمهوري اسلامي ايران به دوستان عراقي بود به همين منظور جمهوري اسلامي ايران با اعزام هيئت و حضور در صلاح الدين ضمن كمك به شكل دهي اجلاس رهبران، نسبت به تشكيل مجلس حكم به گونه‌اي كه همه رهبران موثر كرد، سني و شيعه و حتي مسيحي را در برگيرد كمك شاياني نمود. با تشكيل شوراي حكومتي، جمهوري اسلامي ايران بلافاصله هيئت بلند پايه‌اي را با هدف تاييد و حمايت از فرآيند سياسي به عراق اعزام نمود و اين اعزام در شرايطي صورت پذيرفت كه مخالفت بسياري از كشورها از فرايند سياسي و شوراي حكومتي را به همراه داشت.

جمهوري اسلامي ايران همانند دوران مبارزه ملت عراق، تاييد و حمايت همه جانبه خود را از تلاش رهبران، مراجع ديني و مردم، اعم از كرد، شيعه و سني و مسيحي در فرايند سياسي در عراق جديد، يعني شكل گيري شوراي حكومتي، حكومت موقت، دولت انتقالي، انتخابات مجلس ملي، رفراندوم قانون اساسي، تاسيس مجلس نيابي و تشكيل دولت، ادامه و كمك به دولت منتخب دائمي در ايفاي وظايف اساسي خود در سه پروسه سياسي، امنيتي، بازسازي و خدمات رساني را در سرلوحه خود قرار داد، كه به اختصار بخشي از آن مورد اشاره قرار مي‌گيرد:

- اعزام هيأت‌هاي بلند پايه از جمله دو وزير امور خارجه و دبير شورايعالي امنيت ملي كشور به عراق
-دعوت از رهبران و شخصيت‌هاي سياسي، احزاب و گروهها و تشويق آنان براي مشاركت در فرايند سياسي و دولت سازي
-ارتقاء سطح روابط به سفارت

-افتتاح سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران در شهرهاي مختلف عراق (عليرغم وجود فضاي ناامن حاكم بر عراق، به شهادت رسيدن دبير اول سفارت ج.ا. ايران در بغداد و دستگيري ديپلمات‌هاي ايراني)
-حمايت بي‌دريغ دولت در كمك به ارائه خدمات به مردم عراق، از جمله انتقال برق كه به زودي به ميزان 500 مگاوات افزايش خواهد يافت و تا 1620 مگاوات قابل ارتقاء خواهد بود

- تامين نيازمندي‌ها در زمينه سوخت از جمله نفت سفيد، بنزين و گازوئيل
- كمك‌هاي انسان دوستانه به ميزان شش هزار تن در زمان سقوط رژيم صدام
-اعطاي وام يك ميليارد دلاري

- انتقال داوطلبانه بخش اعظم آوارگان و ادامه زندگي مناسب بيش از 350 هزار اتباع عراقي در ايران
- راه‌اندازي خطوط پروازي تهران ـ بغداد
- كنترل مرزها و عهده دار شدن نقش نيابتي در كنترل، حفظ و حراست از مرزها
- ايجاد بازارچه‌هاي مرزي مورد نياز عراق

- كمك‌هاي توسعه اي، سرمايه گذاري، تجارت و گردشگري
- بازسازي عتبات عاليات
- احياي صنعت توريسم عراق
- كمك به اجراي پروژه‌هاي بازسازي در كردستان عراق و ساير مناطق

بنابراين با مروري بر عملكرد خدماتي وارتباطات جمهوري اسلامي ايران در دو مقطع قبل و پس از سقوط رژيم صدام به خوبي مشهود است كه نقش جمهوري اسلامي ايران در حمايت از مردم و دولت عراق، نقشي بي‌بديل و مهم بوده است.
جمهوري اسلامي ايران معتقد است، امروز هم، متاسفانه مردم عراق همچنان مواجه با رنج‌ها و مشقات فراواني بوده و كمتر ملتي را مي‌توان يافت كه همانند مردم عراق دچار چنين رنج ومحنتي باشند و اين در حالي است كه عراق كشوري ثروتمند، داراي تاريخ و تمدني كهن و برخوردار از شخصيت‌هاي كم نظيري مي‌باشد كه تاثيرگذاري آن در جهان عرب، اسلام و منطقه بسيار مشهود مي‌باشد.

هم اكنون اين ملت فرهيخته با داشتن سرزميني غني و بهره‌مند از مواهب خدادادي، به دليل عملكرد نادرست و طولاني مدت آمريكا در تداوم وضعيت فعلي اشغال عراق، با مشكلات فراواني مواجه گرديده است. استمرار فضاي ناامني، كشتار بي‌گناهان، تخريب كليه زيربناهاي اقتصادي، برق، صنايع و نفت، بدليل فقدان يك ساختار دفاعي و امنيتي قوي در برابر تجاوزات و اقدامات تخريبي و تروريستي و عدم اختيارات كافي دولت در بكارگيري قواي مسلح و عدم شناخت نيروهاي عمل كننده بيگانه از فرهنگ و حساسيت‌هاي ديني و برخي شيوه‌هاي عملكرد ناصحيح موجب گرديده است تا ضمن ايجاد بد بيني‌هاي قومي - مذهبي، تاثير طرح‌هاي امنيتي را در برقراري امنيت تضعيف نمايد.

ما متعجب هستيم كه چرا مي‌بايست تجهيزات ارتش و پليس عراق ضعيف‌تر از گروه‌هاي تروريستي باشد و ارتش و پليس سلاح‌هاي لازم براي دفاع از خود و ملت را نداشته باشند ؟ چگونه ممكن است نيروهاي مسلح عراق بتوانند در چنين شرايطي بر گروههاي تروريستي كه مجهزترشده‌اند فائق آيند ؟ انگيزه عدم تجهيز ارتش و پليس عراق چيست ؟ از سوي ديگر وجود شركت‌هاي شخصي امنيتي متعدد كه همچون پيمانكاران ساختماني عمل مي‌كنند، وضع امنيتي در عراق را پيچيده و اين كشور را در لبه پرتگاه سقوط قرار داده است. اين امر موجب شده است تروريست‌ها با خيال راحت مردم عراق را بصورت گروهي به قتل برسانند.
علاوه بر آن به دليل ناامني در عراق شاخص‌هاي زندگي، بشدت كاهش يافته است، كه از جمله مي‌توان به كمبود خدمات رساني در زمينه‌هاي حياتي مانند آب، برق و سوخت اشاره نمود كه اين امر شرايط سختي را بر اين ملت مظلوم تحميل نموده است.

جمهوري اسلامي ايران به عنوان يكي از كشورهاي همسايه و مسلمان عراق با داشتن مرزهاي مشترك طولاني (بيش از 1300 كيلومتر)، مشتركات ديني و فرهنگي و برخورداري از تعاملات تاريخي و مردمي، منافع مشترك با مردم عراق و تاثيرپذيري متقابل از تحولات يكديگر، خود را در رنج و غم اين مردم شريك مي‌داند و حفظ دستاوردهاي ملت مظلوم عراق را كه تجلي آن در ايجاد يك حكومت دمكراتيك متبلور گرديده است، از رسالت‌هاي اساسي خود به شمار مي‌آورد و ثبات وامنيت در عراق را عامل مهمي بر تقويت ثبات و امنيت در منطقه دانسته و بي‌ثباتي و ناامني عراق را عامل مهمي در تخريب ثبات و امنيت در سطح منطقه و گسترش تروريسم و تهديد امنيت جهاني مي‌داند.

جمهوري اسلامي ايران ضمن تاكيد بر ضرورت حفظ وحدت ملي و حفظ تماميت ارضي و حمايت از روند دموكراسي و سياست ملي عراق و اهميت همزيستي مسالمت آميز تمامي قوميت‌ها و مذاهب در عراق، بارها آمادگي خود را در كمك به دولت منتخب ملي عراق اعلام نموده است و مجددا بر اين آمادگي با توجه به شناخت از مشكلات عراق و تجربه امنيتي طولاني كشورمان تاكيد دارد.
در چنين شرايط حساسي كه عراق با اشغال طولاني و رفتار ناصحيح آنان از يك سو و ناامني تروريست‌ها از سوي ديگر و همچنين در هم شكستن زير ساخت‌ها و افول وضعيت اقتصادي ملت مواجه است، دولت جمهوري اسلامي ايران براي احقاق حقوق ملت عزيز عراق، هر گونه حمايت از دولت دموكراتيك منتخب عراق به رياست آقاي مالكي را وظيفه خود دانسته و اميدواريم اين نشست منجر به سيادت هر چه سريعتر ملت عراق و پايان دادن به ناامني‌ها و سرعت يافتن روند بازسازي كشور شود».

كروكر در پايان مذاكره با ايران: مي‌دانيم ايراني‌ها در عراق هستند!
سفير آمريكا در عراق در پايان گفت‌وگوهاي خود با سفير ايران در بغداد طي كنفرانس خبري اعلام كرد: ما در اين گفت و گو نيامده بوديم كه دلايل اثبات‌ كننده‌اي براي فعاليت‌ ايراني‌ها در عراق ارايه بدهيم، بلكه ما خود مي‌دانيم كه ايراني‌ها در عراق هستند و فعاليت مي‌كنند.

به گزارش ايسنا به نقل از شبكه‌ تلويزيوني الجزيره، رايان كروكر، سفير آمريكا در عراق طي كنفرانس كوتاهي پس از پايان نشست چهار ساعته‌ي ايران و آمريكا به پرسش برخي از خبرنگاران خارجي پاسخ گفت.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر آن كه آيا در اين ديدار پيامي نسبت به تمايل آمريكا يا خواست آمريكا براي برقراري و عادي‌سازي روابط با ايران ارايه شد و هم‌چنين از ايران به آمريكا، گفت: همان طور كه مي‌دانيد از مهمترين نقاط توافق دو جانبه براي برگزاري اين گفت و گو آن بود كه محور اصلي اين گفت وگو بر مسايل داخلي عراق متمركز باشد. بنابراين هيچ گونه گفت و گويي در اين زمينه كه بتواند گوياي ارايه‌ يك پيام باشد انجام نگرفت.

كروكر همچنين در پاسخ به سوال ديگري مبني بر آن كه شما پيش از اين گفت و گو اعلام كرده‌ بوديد كه درباره‌ فعاليت‌هاي ايراني‌ها در عراق و ورود اسلحه از ايران به عراق گفت و گو خواهيد كرد، گفت: هدف اصلي ما آن بود كه در اين زمينه تلاش بيشتري داشته باشيم ودر اين ارتباط سخن بگوييم اما طرف ايراني آمادگي اين موضوع را نداشت همچنين ما آمده‌ بوديم كه بگوييم اين گونه فعاليت‌ها در عراق از سوي ايران نه تنها براي عراق بلكه براي تمامي منطقه خطرناك است.

سفير آمريكا در بغداد همچنين گفت: به هر حال ما نيامده بوديم كه در اين گفت‌وگو مدارك و اسناد جهت اثبات فعاليت ايراني‌ها در عراق ارايه بدهيم؛ زيرا كه ما مي‌دانيم ايراني‌ها درعراق هستند و فعال مي‌باشند.

كروكر تاكيد كرد: همان طوري كه همه مي‌دانند اين شايسته نيست كه ديپلمات‌ها بخواهند درباره‌ موضوعي به صورت عميق و گسترده توضيح بدهند و من نيز مبادرت به چنين كاري نمي‌كنم.

وي همچنين گفت: دولت عراق در اين گفت و گوي دو جانبه حضور داشت و اين دولت اين گفت‌وگوها را رهبري مي‌كرد.

سفير آمريكا همچنين تاكيد كرد: موضوع اصلي اين گفت و گوها بيشتر در ارتباط با مسائل داخلي عراق و نحوه‌ حل و فصل كردن اين موضوع متمركز بود.

وي همچنين عنوان داست: اين ديدار چهار ساعته ديدار كاري بوده و توافق گسترده‌اي بر سر سياست‌گذاري در عراق صورت گرفت. ايران بايد رفتارش را تغيير داده و كمك به شبه‌نظاميان، آموزش و تامين بودجه آنها را متوقف كند.

هیچ نظری موجود نیست: