اهداف جامعه ایرانی چیست؟ « ما چگونه فکر می کنیم» و آنچه که در ایران مهم انگاشته می شود.

۱۳۸۶ خرداد ۷, دوشنبه

ايران مذاکره با آمريکا را مثبت ارزيابی کرد


پس از آنکه در پايان نخستين مذاکرات رسمی ايران و آمريکا در عراق، سفير ايالات متحده در بغداد مطالب مطرح شده در اين مذاکرات را با خبرنگاران در ميان گذاشت، سفير ايران نيز در جمع خبرنگاران حاضر شد و جزئيات بيشتری در اين زمينه مطرح کرد.

حسن کاظمی قمی، سفير ايران در عراق که طی 27 سال اخير نخستين مقام مذاکره کننده رسمی ايران با آمريکاييها شده است، نتيجه اين مذاکرات را مثبت ارزيابی کرد و گفت در اين مذاکرات تشکیل کمیته ای امنیتی با حضور سه طرف ايرانی، آمريکايی و عراقی به منظور تقویت بنیه نظامی و دفاعی عراق مطرح و بررسی شده و هر سه طرف بر سر حمایت از دولت عراق و "اهتمام برای کمک به بازگشت حاکمیت این کشور بر اداره امور ملی خود" توافق کرده اند.

ناکافی دانستن اقدامات آمريکا در آموزش و تجهيز ارتش عراق موضوعی است که رايان کروکر، سفير آمريکا در بغداد به مطرح شدن آن در گفتگوهايش با حسن کاظمی قمی اشاره کرده بود.

هرچند آقای کروکر افزوده بود که آقای کاظمی قمی و هیئت همراهش جزئیات بیشتری در مورد رویکرد خود نسبت به بحران امنیتی عراق مطرح نکردند.

سفير ايران در عراق گفت به همتای آمريکايی اش گفته است که ارتش عراق به دليل نداشتن تجهیزات لازم برای مقابله با تروریستها در پایان بخشیدن به مصائب عراق با مشکل روبرو شده و دولت ایران آماده کمکهای همه جانبه در جهت افزايش توان دولت عراق در اداره امور اين کشور است.

آقای کاظمی همچنين گفته در مذاکره با سفير آمريکا آنچه دولت ايران اشتباهات آمريکا در اداره امور عراق می خواند را بصراحت مطرح کرده و در مقابل به تمامی مواردی که آمريکا آنها را دخالت ايران در عراق می داند "پاسخ مقتضی" داده است.

مذاکرات رايان کروکر و حسن کاظمی قمی در سه جلسه و به مدت چهار ساعت به طول انجاميد، آن گونه که طرفين گفته اند دولت عراق خواهان ادامه اين گفتگوهاست که قرار است پاسخ دولتهای ايران و آمريکا به درخواست دولت عراق بعداً اعلام شود.

مذاکرات ايران و آمريکا در دفتر نوری مالکی، نخست وزیر عراق انجام گرفت و آقای مالکی در آغاز گفتگوها حضور داشت و پس از آن نيز هوشيار زيباری، وزيرخارجه عراق و تنی چند تن از مقامات عراقی در مذاکرات حضور داشتند.

آن گونه که هر دو طرف ايرانی و آمريکايی اعلام کردند، مسئله پنج شهروند ايرانی که در بازداشت نظاميان آمريکايی در عراق به سر می برند در گفتگوهای بغداد مطرح نشد.

سفير ايران گفته که در اين مورد، دولت ايران با دولت عراق طرف است و مسئوليت را متوجه عراقيها می داند.

هیچ نظری موجود نیست: