اهداف جامعه ایرانی چیست؟ « ما چگونه فکر می کنیم» و آنچه که در ایران مهم انگاشته می شود.

۱۳۸۶ مرداد ۷, یکشنبه

کمک نظامي ۳۰ ميليارد دلاري آمريکا به اسرائيل

اين تحليلگر مي‌گويد: معامله‌اي که آمريکا براساس آن، ده‌ها فروند جنگنده جديد، ناوچه‌هاي سريع السير و بمب‌هاي هدايت شونده با ماهواره به عربستان خواهد فروخت، موجب ايجاد يک سپر دفاعي نظامي ميان بنيادگرايان با ميانه‌روهاي منطقه خواهد شد

دولت اسرائيل روز يکشنبه اعلام کرد که از آمريکا تضمين‌هاي امنيتي لازم را براي حفظ برتري نظامي اسرائيل در خاورميانه دريافت کرده و ايالات متحده کمک‌هاي نظامي به اسرائيل را در ده سال آينده ۲۵ درصد افزايش خواهد داد.

اين اعلام دولت اسرائيل پس از آن صورت گرفت که روزنامه آمريکايي نيويورک تايمز از معاملات جديد تسليحاتي ۲۰ ميليارد دلاري ميان آمريکا با عربستان سعودي و ساير اميرنشين‌هاي خليج فارس، براي مقابله با «خطرات احتمالي ناشي ازجمهوري اسلامي ايران» خبرداد.

انتشار گزارش مشروح معاملات تازه تسليحاتي ميان آمريکا با عربستان سعودي و ديگر شيخ نشين‌هاي خليج فارس مانند هميشه حساسيت‌هاي دولت اسرائيل را نسبت به معاملات تسليحاتي ميان کشورهاي غربي با ارتش‌هاي عربي در پي آورده است.

توافق‌هاي اسرائيل و آمريکا به تل آويو اين اطمينان خاطر را مي‌دهد که حتي در پي فروش مدرنترين جنگ افزارها به عربستان و ساير اميرنشين ها، در هر حال، اسرائيل همچنان قدرت برتر نظامي منطقه بماند و اين برتري را با فاصله زياد از ساير کشورهاي عربي حفظ کند.

اسرائيل که تا چندي پيش با فروش هواپيماهاي جنگي و راداري مدرن آمريکا به عربستان سعودي مخالفت مي‌کرد و در اين رابطه نيز هياتي را به واشينگتن اعزام کرده بود، اين بار اعلام کرد که با قصد آمريکا براي تقويت نظامي عربستان و ساير اميرنشين‌ها مخالفت نخواهد کرد، زيرا سخن از معاملاتي است که قرار است حکومت‌هاي ميانه رو عربي را در برابر آنچه که آمريکا و اسرائيل «کشورهاي عضو محور شرارت» مي‌نامند، تقويت کند.

اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل روز يکشنبه در نشست هفتگي دولت گفت: تل آويو درک مي‌کند که حکومت‌هاي ميانه روي عربي که هم پيمان آمريکا هستند به تقويت نظامي خود نياز دارند.

اولمرت افزود: «اين کشورها با قرارگرفتن در کنار آمريکا، در مقابله با رژيم ايران عملا دوشادوش اسرائيل ايستاده‌اند.»

نخست وزير اسرائيل همچنين گفت: در آخرين ديدار با جورج بوش، رييس جمهوري آمريکا متعهد شد که برتري نظامي اسرائيل در خاورميانه نسبت به ساير کشورهاي منطقه ادامه يابد، و در اين راستا، آمريکا ۲۵ درصد بر سطح کمک‌هاي نظامي ساليانه خود به اسرائيل در طول ده سال آينده خواهد افزود و در مجموع اين دهه، سي ميليارد دلار کمک تسليحاتي و نظامي در اختيار تل آويو قرارخواهد گرفت.

روزنامه آمريکايي «واشينگتن پست» نيز روز شنبه نوشته بود: هدف رييس جمهوري آمريکا از اعزام وزيران امور خارجه و دفاع دولت خود به منطقه، براي تقويت ديواره حائل ميان افراطيون خاورميانه با ميانه روهاست و طبق اين طرح، بايد تلاش شود تا در آستانه بيرون رفتن نيروهاي آمريکا از عراق، آن کشور نيز به بخشي از سپر دفاعي ميانه روها در برابر عوامل و حکومت‌هاي افراطي مانند جمهوري اسلامي ايران تبديل شده باشد.

حفظ برتري نظامي اسرائيل
اهود اولمرت درنشست کابينه اسرائيل در بيت المقدس گفت: « توافق‌هاي اسرائيل و آمريکا به تل آويو اين اطمينان خاطر را مي‌دهد که حتي در پي فروش مدرنترين جنگ افزارها به عربستان و ساير اميرنشين ها، در هر حال، اسرائيل همچنان قدرت برتر نظامي منطقه بماند و اين برتري را با فاصله زياد از ساير کشورهاي عربي حفظ کند.»

نخست وزير اسرائيل فاش ساخت، تعهداتي که وي از آن سخن مي‌گويد، در بخشي از مذاکرات اخير وي در سفرش به واشنگتن، در حالي که هيچيک از دستياران وي و جورج بوش در آن شرکت نداشته‌اند، از سوي رييس جمهوري آمريکا به شخص او داده شده است.

حساسيت‌هايي که اين کشور (اسرائيل) در مورد معاملات تسليحاتي آمريکا با کشورهاي عربي نشان مي‌دهد، اين بار به جا نيست زيرا تقويت نظامي عربستان و ساير اميرنشين‌هايي که حکومت‌هاي ميانه رو دارند، دقيقا با اهداف اسرائيل که خواهان جلوگيري از قدرت يابي جمهوري اسلامي ايران و ساير اعضاي محورشرارت است، همخواني دارد.

اولمرت افزود: در آن ديدار، که بيستم ماه ژوئن انجام شد، بوش متعهد گرديد که تضمين‌هاي امنيتي تازه‌اي نيز در اختيار اسرائيل قرار دهد.
وي گفت: مفهوم اين تعهد اين است که اسرائيل در ده سال آينده، هر سال مي‌تواند تا سه ميليارد دلار از کمک‌هاي نظامي آمريکا بهره مند شود.

کمک بلاعوض يا خريد تسليحات؟
در همين حال، وزير کشور دولت اسرائيل، که عضو حزب حاکم کاديما است، به روزنامه يديعوت آخرونوت گفت: «سخن از کمک‌هاي بلاعوض نيست بلکه اسرائيل بايد در برابر آن پول بپردازد همان گونه که عربستان سعودي و اميرنشين‌هاي خليج فارس براي برخوردارشدن از تجهيزات نظامي جديد بايد به خريد اقدام کنند.»

اين وزير اسرائيلي، اين ارزيابي‌ها را که اين تحولات، موجب شتاب سرسام آور در مسابقه تسليحاتي در خاورميانه خواهد شد را رد کرد .

حاميان اسرائيل در کنگره آمريکا که در هر دو حزب جمهوريخواه و دمکرات قدرت بزرگي محسوب مي‌شوند، معاملات تسليحاتي اخير آمريکا با اميرنشين‌هاي عربي حاشيه خليج فارس بويژه عربستان را به زيان منافع اسرائيل دانسته‌اند.

لابي اسرائيل به اين احتمال اشاره کرده‌اند که با سقوط حکومت پادشاهي عربستان و قدرت يابي احتمالي افراطيون اسلامي، يک ارتش پرقدرت دراختيار بنيادگرايان قرار گيرد در حالي که خاک عربستان با اسرائيل فاصله‌اي بسيار اندک دارد .

اما طرح صلح سران اتحاديه عرب که با پيشنهاد و فشار پادشاه عربستان سعودي اخيرا دوباره به تصويب رهبران ۲۲ کشورعربي عضو اتحاديه رسيد، اسرائيل و آمريکا را در مورد نزديک شدن عربستان به اسرائيل خوش بين کرده است.

اين طرح با شرط هايي، برقراري صلح کامل ميان دنياي عرب با اسرائيل را پيشنهاد مي‌کند.

هفته گذشته، پس از آنکه وزيران امور خارجه مصر و اردن به اسرائيل سفر کردند، رسانه‌هاي اسرائيل اعلام کردند، تماس‌هايي که تاکنون توسط يک کشور سوم ميان اسرائيل و عربستان صورت گرفته، علني خواهد شد.


هیچ نظری موجود نیست: