اهداف جامعه ایرانی چیست؟ « ما چگونه فکر می کنیم» و آنچه که در ایران مهم انگاشته می شود.

۱۳۸۶ خرداد ۲۰, یکشنبه

سوال نماينده تبريز از وزير كشور در خصوص ضرب و شتم گروهی از مردم در آذربايجان

سوال نماينده تبريز از وزير كشور، در خصوص برقراري شرايط ويژه و ضرب و شتم و تيراندازي منتهي به جرح و قتل تعدادي از شهروندان در برخي از شهرهاي آذربايجان در صحن علني مجلس مطرح مي‌‏شود.


مصطفي پورمحمدي، وزير كشور، روز سه شنبه هفته جاري براي پاسخگويي به سوالي در مورد ضرب و شتم و تيراندازي منتهي به جرح و قتل تعدادي از شهروندان در برخي از شهرهاي آذربايجان در صحن علني مجلس حاضر و به سوال اعلمي نماينده تبريز در مورد حوادث پيش آمده در خرداد ماه سال گذشته پاسخ خواهد داد.


اكبر اعلمي، در سوال خود از وزير كشور، آورده است: ضرب و شتم و تيراندازي منتهي به جرح و قتل تعدادي از شهروندان در برخي از شهرها با كدام مبنا و مجوز قانوني صورت گرفته و صادر كننده چنين دستوراتي چه كسي است؟


عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، در تشريح سوال خود، تاكيد كرده است: جريحه‌‏دار شدن احساسات مردم بر اثر توهين به زبان، فرهنگ و هويت قومي و ملي آنان امري اجتناب ناپذير است و محركي قوي براي تظاهر اعتراضات به شمار مي‌‏آيد.


وي، ادامه‌‏داده است: از طرفي انجام راهپيمايي و تظاهرات به منظور بيان اعتراضات به موضوع مورد اعتراض به روش قانوني و مسالمت‌‏آميز، از حقوق مسلم مردم، مصرح در قانون اساسي است و چنانچه اين تظاهرات با خويشتن‌‏داري مسوولان امر و به دور از برخوردهاي تحريك‌‏زده، التهاب آور و همراه با تدبير و درايت مسوولان ذي‌‏ربط و حتي حمايت آنان صورت گرفته است، محترم شمرده شود، يقينا از پيامدهاي منفي احتمالي آن كاسته و ضمن تخليه فشارهاي روحي و رواني متراكم شده ناشي از عوامل سائق و زمينه ساز، اعتراضات با پايان خوشي همراه خواهد شد.


وي، در ادامه آورده است: متاسفانه اقدامات، اظهارات و تصميم‌‏گيري ناپخته و بعضا تحريك‌‏كننده برخي مسوولان سياسي، امنيتي و انتظامي و برخوردهاي خشن و فيزيكي موهن برخي از عوامل مسلح و نيروهاي انتظامي، يكي از عوامل اصلي تبديل شدن اعتراضات مسالمت‌‏آميز به اختشاش و بروز واكنش‌‏هاي سريع و افراطي برخي تظاهركنندگان شده و در نتيجه به جرح و قتل تعدادي از شهروندان و تخريب اموال عمومي در برخي شهرهاي كشورمان نظير تبريز، اروميه، مشگين‌‏شهر و نقده منجر شد.


اعلمي، در ادامه سوال خود خطاب به پورمحمدي، آورده است: نظر به اين كه تخريب‌‏كنندگان اموال عمومي از مردم فهيم آذربايجان نبوده و مورد انزجار آنها هستند، چه اقداماتي در شناسايي و معرفي آنها به ملت صورت گرفته است. همچنين، مسووليت ضرب و شتم مردم و تيراندازي به سوي آنها كه به جرح و قتل تعدادي از شهروندان منتهي شده، به عهده كيست و با كدام مجوز و مبناي قانوني چنين دستوراتي صادر شده است؟


وي، در ادامه سوال كرده: با عنايت به اين كه ايجاد شرايط خاص و محدوديت رفت و آمد مردم و شهروندان مستلزم كسب مجوز از مجلس است، اين كار با كدام مبنا و مجوز قانوني صورت گرفته است؟ و مبناي برخي از دستگيري‌‏ها چيست و تاكنون چند نفر مجروح و مقتول و دستگير شده‌‏اند؟


گفتني است سوال مذكور در خرداد سال 85 در كميسيون امنيت ملي مطرح و به دليل قانع نشدن نماينده سوال كننده، در نوبت طرح سوال در صحن علني قرار گرفت.


البته وزير كشور قرار بود در 25 ارديبهشت سال جاري جهت پاسخگويي به اين سوال به صحن علني مجلس بيايد كه به علت عدم حضور وزير كشور در جلسه علني مجلس، جوابگويي به اين سوال به روز سه شنبه 22 خرداد موكول شد.

هیچ نظری موجود نیست: