اهداف جامعه ایرانی چیست؟ « ما چگونه فکر می کنیم» و آنچه که در ایران مهم انگاشته می شود.

۱۳۸۶ آبان ۳, پنجشنبه

انتخاب حق مردم است ولي هر منتخبي حق نيست

نماينده ولي فقيه در سپاه:/كامل/
ـ انتخاب حق مردم است ولي هر منتخبي حق نيست
ـ سپاه نقش موثري در افزايش حضور عموم مردم در انتخابات دارد

سرويس: سياسي
1386/08/02
10-24-2007
15:25:01
8608-01305: كد خبر

خبرگزاري دانشجويان ايران - شهركرد
سرويس: سياسي

نمايندهي ولي فقيه در سپاه گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از 8 هزار تحليل‌گر سياسي، اقتصادي براي آگاهي بيشتر بسيجيان كشور استفاده مي‌كند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) حجت‌الاسلام والمسلمين علي سعيدي طي سخناني در نهمين همايش استاني هاديان سياسي سپاه و بسيج در چهارمحال و بختياري افزود: بخش توجيه سياسي و افزايش قدرت تحليل و فهم سياسي در بين سپاه از جمله وظايف بسيار مهم حوزه نمايندگي ولايت فقيه بوده و هست كه ما براي اين امر داراي اراده قوي و شبكه‌ گسترده در سپاه و بسيج هستيم كه به امر و هدايت سياسي مي‌پردازند.

وي درباره انتخابات مجلس شوراي اسلامي گفت: انتخاب و انتخابات به يك بنياد فكري ديني برمي‌گردد. انتخاب حق مردم است ولي هر منتخبي حق نيست و انتخاب مردم بايد در راستاي منتخب ذات باري‌تعالي باشد.

سعيدي ادامه داد: اسلاميت نظام و تداوم آن به راي هدفمند مردم در انتخابات بستگي دارد و از شخص رهبري تا يك دهدار در يك روستا در اسلامي كردن اين نظام وظيفه دارند.

نماينده ولي فقيه در سپاه درباره نقش نمايندگان و مديران در انتخابات گفت: در جاي جاي كشور مسوولين در محافل مختلف با اقشار مردم مراوده و صحبت دارند و مردم صحبت خدمتگزاران خود را قبول مي‌كنند.

وي به نقش سپاه پاسداران اشاره كرد و گفت: سپاه پاسداران نقش موثري در افزايش حضور عموم مردم در انتخابات همانند هفت دوره قبل دارد.

وي درباره شاخص‌هاي افراد اصلح در انتخابات گفت: ما با زباني رسا اعلام مي‌كنيم طرفدار افرادي متدين، اسلام‌مدار، انقلابي و كساني هستيم كه در مجلس ترجمان حرف‌هاي رهبري باشند.

وي گفت: شوراي نگهبان صالح را انتخاب مي‌كند ولي مردم بايد اصلح را انتخاب كنند.

نماينده‌ ولي فقيه در سپاه مهم‌ترين شاخصه سپاه پاسداران را تجلي معنويت در آن دانست و گفت: معنويت در نگرش، رفتار و مديريت اين نهاد بايد بروز و ظهور پيدا كند.

به گزارش ايسنا سعيدي افزود: معنويت يك مساله تلفيقي است و مهم‌ترين مولفه‌هاي آن عبارت از باور و اعتقاد حقيقي به ذات باريتعالي، تجلي اين باور در عملكرد ديني و التزام عملي به واجبات و محرمات، برخورداري از روحيه‌ شهادت‌طلبي و ايثارگري و برخورداري از ظرفيت انجام ماموريت در سخت‌ترين شرايط است كه اين مولفه‌ها هم عنصر بصيرت، معنويت و انگيزه متعالي و هم بعد ولايت‌مداري و تبعيت از سلسله مراتب و حركت در جهت معنويت را در برمي‌گيرد.

وي خاطرنشان كرد: فراهم نمودن بخشي از اين حقيقت از جنبه ذهني و آموزشي از طريق نظام آموزشي و عقيدتي، بخشي از طريق هدايت سياسي و جريان‌شناسي با شبكه گسترده هاديان سياسي در سپاه و بخشي نيز از طريق مقوله‌هاي تربيتي از طريق حضور روحانيون وارسته در مجموعه فراهم مي‌شود.

وي افزود: در بعد الگوسازي، تجسمي از الگوهاي استاندارد شده‌ ديني را در سپاه ساخته و در بعد نظارتي نيز از برخي ناهنجاري‌ها و تخلفات جلوگيري مي‌شود.

نماينده ولي فقيه در سپاه ادامه داد: در سه دهه‌ اخير پس از پيروزي انقلاب با تغييرهاي بسياري در سطح جهان، منطقه و كشور روبه‌رو شده‌ايم؛ چراكه جنگ تحميلي حركت سازنده‌اي براي جامعه‌ ما بود.

وي " گسترش ماهواره و اينترنت و ورود در عرصه‌هاي سازندگي در كشور" را از متغيرهايي دانست كه مستلزم پيش‌بيني اهرم‌هايي براي جبران خلاء گذشته است.

سعيدي با بيان اين‌كه " هم‌اكنون سپاه هم از لحاظ بينش سياسي نسبت به دشمن خارجي و تحولات دروني كشور و هم از لحاظ رعايت استانداردها در وضعيت خوبي به سر مي‌برد" افزود: استانداردهاي ما در سپاه با استانداردهاي بيرون متفاوت است؛ چراكه نيروي پاسدار انقلاب بايد از دستاوردهاي بالايي برخوردار بوده و در همه‌ مسايل پيشتاز باشد. با اين حال ما قانع نيستيم و خود را براي برداشتن گام‌هاي بيشتر و فراتر آماده مي‌كنيم.

وي با تاكيد بر اجتنابب از فعاليت‌هاي سياسي در سپاه گفت: ورود نيروهاي مسلح به قلمرو احزاب، گروه‌ها و تشكل‌ها ممنوع است و هيچ‌يك از سازمان‌ها و احزاب حق ندارند، سپاه را مركز تحول خود قرار دهند در كنار اين‌كه سپاه براي پاسداري از انقلاب به وجود آمده و اين پاسداري از انقلاب انحصار به بخش نظامي ندارد.

وي تاكيد كرد: اگر در قضيه انتخابات سپاه مروج معيارها جهت ورود به عرصه‌ هدايت سياسي شد، تنها به بيان معيارها و شاخصه‌ها اكتفا مي‌كند و درصدد تهيه ليست برنمي‌آيد.

سعيدي با بيان اين‌كه " دفاع مقدس پتانسيل بالايي براي آسيب‌زدايي، افزايش معنويات و سازندگي در برداشت" افزود: امروز بايد در كشور فرآيندي را تعريف كنيم كه جايگزين آن دوران شود. يعني نظام آموزش عقيدتي ما بتواند روحيه‌ شهادت‌طلبي، فداكاري و ايثار را در نيروهاي ما تقويت كند.

نماينده ولي فقيه در سپاه ادامه داد: روحانيت ما در مجموعه‌ سپاه بايد ارزش‌هاي دفاع مقدس را به نسل دوم و سوم منتقل كند؛ به طوري كه به موازات متغيرهاي جامعه زمينه واكسينه كردن، تامين معنويت، ظرفيت پايداري، ايثار، گذشت و فداكاري را در مجموعه‌ سپاه تامين كند.

وي افزود: دستگاه تبليغي، عقيدتي و سياسي سپاه بايد اين ظرفيت را در خود داشته باشد و ايجاد كند كه بتواند خلائي كه در دفاع مقدس تامين مي‌شد را در روش جاري خود فراهم آورد.

وي به انجام فعاليت‌هاي تئوريك از طريق بازگو كردن و نوشتن آن‌چه در دفاع مقدس صورت گرفته چه در قالب نوشتاري و چه هنري اشاره كرد و افزود: مديران بايد در رفتارشان از شهيد همت، باكري، بروجردي و غيره و شاخصه‌هاي رفتاري و كرداري آن‌ها الگو بگيرند؛ چراكه بهترين شيوه‌ تربيت، تربيت الگويي است.

نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي هم‌چنين در يك نشست مطبوعاتي گفت: نيروي زميني به لحاظ ظرفيت، توانايي، تخصص و تجهيزاتش و هم‌چنين نيروي مقاومت به لحاظ نيروي مردمي داراي توان و روحيه بالا، به ظرفيت مناسبي براي پاسداري از انقلاب و دستاوردهاي تبديل شده‌اند و لازم و ملزوم يكديگرند و مي توانند به رسالت‌هاي متنوع سپاه جامه عمل بپوشانند.

به گزارش ايسنا سعيدي به " پيوستن گردان‌هاي عاشورا و الزهرا به نيروي زميني سپاه" اشاره كرد و افزود: تدبير فرمانده كل قوا در اين مقطع برقراري ارتباط تنگ‌تر بين نيروي زميني و نيروي مقاومت است، تا هم مجموعه عظيم نيروي مقاومت بتواند با ظرفيت بالايي وارد عمل شود و هم نيروي زميني بستر مناسبي را براي خدمت و مهارت‌افزايي نيروي مقاومت بدست آورد و در اين خصوص بيشتر ارتباط بين اين دو مدنظر است.

وي با بيان اين‌كه " به موازات بروز و ظهور ايفاي نقش فعال جمهوري اسلامي در عرصه منطقه خاورميانه ميزان دشمني آمريكا با نظام جمهوري اسلامي بيشتر شده ومي شود" خاطرنشان كرد: طرح خاورميانه بزرگ آمريكا كاملا شكست خورده و هم‌چنين آمريكا هزينه بسيار سنگيني براي حمايت از رژيم صهيونيستي در خاورميانه متحمل شده است.

وي افزود: حضور آمريكا در عراق براي تامين سوخت و نفت آمريكا و حمايت از رژيم صهيونيستي خاورميانه است و در كنار اين، جمهوري اسلامي در اوج اقتدار و قدرت، از يك ديپلماسي فعال و تهاجمي در منطقه برخوردار است.

سعيدي به " تاثيرات جمهوري اسلامي در جهان و حتي در حيات خلوت آمريكا يعني آمريكاي لاتين" اشاره كرد و ادامه داد: بيداري اسلامي روز به روز در سطح منطقه در حال گسترش است، به طوري كه آخرين ثمر آن پس از گذر 7 دهه از لائيسيته، دراختيار قرار دادن قوه مقننه و مجريه به اصولگرايان در يك جهش توسط مردم بود.

سعيدي سپاه پاسداران را نهادي قوي و نيرومند براي مقابله با هرگونه تهديد وخطر دانست و افزود: سپاه يعني 70 ميليون جمعيت. سپاه نهادي مردمي و وابسته به جامعه و برخاسته از مردم است و مردم روزانه نقش سپاه را در سازندگي، امنيت داخلي، سفرهاي خارجي، دفاع مقدس و ... مي بينند و لذا تهديدات آمريكا نمي‌تواند از محبوبيت سپاه بين مردم كم كند.

وي تصريح كرد: حضور بسيج در جاي جاي كشور در قالب 45 هزار پايگاه مقاومت و 4 هزار و پانصد حوزه مقاومت ظرفيت بالايي براي گسترش كارهاي فرهنگي است.

نماينده ولي فقيه در سپاه مطلوب‌ترين و گسترده‌ترين فعاليت بسيج در زمان صلح را انجام فعاليت فرهنگي در كنار سازندگي بهداشت و درمان و ديگر فعاليت‌ها دانست و افزود: انجام اين‌گونه فعاليت‌ها نيازمند هماهنگي بيشتر است.

وي از برگزاري رزمايش بزرگ ايران مقتدر، از مجموعه نيروي بسيج ادارات و كارخانجات به مدت سه روز در منطقه عمومي قم خبر داد و گفت: هدف از برگزاري اين رزمايش تبادل اطلاعات، توجيه مناسب نيروها و آماده‌سازي در جهت اقتدار افزايي است

۱۳۸۶ آبان ۲, چهارشنبه

Nuclear split emerges in Iran

Robert Tait in Tehran
Wednesday October 24, 2007
The Guardian


Signs of a split over nuclear policy at the heart of Iran's leadership emerged yesterday after MPs and an adviser to the country's most powerful political figure criticised the departure of its chief negotiator, Ali Larijani.

Ali Akbar Velayati, foreign policy adviser to the supreme leader, Ayatollah Ali Khamenei, praised Mr Larijani and said his resignation should not have happened. His comments coincided with a letter of support for Mr Larijani signed by 200 MPs in Iran's parliament. The parliament's foreign and national security committee wrote to President Mahmoud Ahmadinejad, complaining that Mr Larijani's departure "put the country in danger".



Mr Larijani quit last Saturday after complaining that Mr Ahmadinejad had undermined his negotiating strategy. The resignation was seen as evidence that Mr Khamenei had handed greater control to the president, who has declared the nuclear case "closed" and replaced Mr Larijani with a close ally, Saeed Jalili.

However, that interpretation was cast in doubt by Mr Velayati's intervention.

Meanwhile a spokesman for the Armenian president, Robert Kocharyan, yesterday said Mr Ahmadinejad had been forced to cut short a trip there because of unspecified developments.

۱۳۸۶ مهر ۲۳, دوشنبه

مهار تورم را از تركيه بياموزيد

آيت‌الله مكارم: مهار تورم را از تركيه بياموزيد
اخباري از اقتصاد تركيه به ما مي‌رسد كه در آنجا تورم 70درصدي را به 7درصد كاهش داده‌اند؛ مسئولان بايد ببينند آنها چه فرمول و محاسباتي انجام داده‌اند
روند صعودي ماه به ماه نرخ تورم به‌رغم هدف‌گذاري دولت براي كاهش تدريجي اين نرخ، واكنش آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي را برانگيخت.

اين مرجع تقليد خطاب به دولتمردان و مسئولان گفت: اخباري از اقتصاد تركيه به ما مي‌رسد كه در آنجا تورم 70درصدي را به 7درصد كاهش داده‌اند؛ مسئولان بايد ببينند آنها چه فرمول و محاسباتي انجام داده‌اند، تا از اين تجربه استفاده كنند؛ چرا ما نمي‌توانيم تورم مثلا 15درصدي را به 10درصد كاهش دهيم؟

علت چيست؟
اظهارات آقاي مكارم شيرازي در حالي صورت گرفته است كه نرخ تورم ايران در سال گذشته نسبت به نرخ 1/12درصدي سال 84 باز هم افزايش يافت و به 6/13درصد رسيد.
همچنين نرخ تورم به روند افزايشي خود در ماه‌هاي اخير ادامه داده و در خردادماه به 8/14درصد، در مردادماه به 4/15درصد و در شهريورماه به 8/15درصد صعود كرده است. ضمن اين‌كه نرخ تورم شهريور نسبت به ماه مشابه سال قبل رقمي بالغ‌بر 9/17درصد گزارش شده است. آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي با اشاره به توانمندي‌هاي فكر ايراني به دولتمردان توصيه كرد كه از نخبگان اقتصادي استفاده كنند تا اين مشكل اساسي مملكت حل شود.
بررسي‌هاي «دنياي اقتصاد» حاكي از آن است كه نرخ تورم در كشور تركيه از مرز 85درصد در سال 1998 به حدود 50درصد در سال 2002و سپس در يك قدرتنمايي كم‌نظير در سياستگذاري اقتصادي به 7/7درصد در سال 2005 كاهش داده شد. اين موفقيت در شرايطي به دست آمده است كه تركيه در دهه 1980 تورم سه‌رقمي را نيز تجربه كرده بود. صاحبنظران اقتصادي اعتقاد دارند كه راز كاميابي تركيه در وصول به نرخ يك‌رقمي دقيقا همان نكته‌اي است كه آقاي مكارم شيرازي بر آن انگشت گذاشته است. يعني استفاده از نخبگان اقتصادي براي حل بحران در كنار همراه ساختن افكار عمومي جامعه با بيان صادقانه علل بحران.
در عين حال، بايد به اين پرسش پاسخي دقيق داده شود كه راهكارهايي كه نخبگان اقتصادي براي مهار تورم در تركيه به دولتمردان ارائه كردند، شامل چه محورهاي اساسي بود و آيا كشور ما در مسير پيموده شده توسط تركيه حركت مي‌كند يا آنكه در مسيري ديگر افتاده است؟
بررسي‌ها حاكي از آن است كه در پي عزم جدي دولتمردان ترك براي مهار تورم، پنج راهكار اساسي براي وصول به اين هدف از سوي نخبگان اقتصادي به آنان عرضه شد كه بلافاصله به تصميمات قانوني تبديل شد. اين پنج تصميم عبارت بودند از: 1- تعيين نرخ بهره واقعي به صورت مثبت، 2- مديريت دقيق و كارشناسي نرخ ارز. 3 - كاهش منظم يارانه‌ها به همراه آزادسازي قيمت كالاها و خدمات شركت‌هاي دولتي، 4- اصلاح نظام مالياتي در جهت مهار فرارهاي مالياتي و پوشش كسري بودجه با ماليات، 5- تشويق سرمايه‌گذاري خارجي با هدف افزايش عرضه كالاها و خدمات.
آيا كشور ما در مسير اين سياست‌ها حركت مي‌كند؟ متاسفانه بايد گفت كه درخصوص سه محور در مسيري كاملا معكوس حركت مي‌كنيم و درخصوص دو محور ديگر نيز اگرچه مسير صحيحي در پيش گرفته شده است، اما به دليل تناقض با ساير سياست‌هاي اقتصادي، موفقيت‌هاي به دست آمده بسيار اندك است.
به نظر مي‌رسد براي خروج از اين مداربسته، بايد نگاه غيرعلمي و سياسي به مسائل و مشكلات اقتصادي كنار گذاشته شود و راهكارهاي اقتصادي براي مواجهه با معضلات اقتصادي در اولويت قرار گيرد كه لازمه آن همان‌طوري كه مورد تاكيد آيت‌الله العظمي مكارم قرار گرفته است، استفاده از نخبگان اقتصادي است. البته موكدا نخبگاني كه به تجربيات موفق جهاني از جمله تجربه تركيه تسلط و اشراف علمي دارند، نه كساني كه به دنبال اختراع مجدد چرخ هستند.
آيا در اين صورت چشم‌اندازي براي تغيير مسير سياست‌هاي اقتصادي در جهت مهار تورم قابل تصور خواهد بود؟ به نظر مي‌رسد استفاده از نخبگان اقتصادي لازم ولي ناكافي است. وصول به موفقيت در اين مسير علاوه‌بر اين شرط در گروي اعتماد به راهكارهاي نخبگان اقتصادي در كنار عزم جدي سياسيون براي به‌كارگيري اين راهكارها است.
اما ترجمه ساده راهكارهاي تجربه شده در تركيه چيست؟
1ـ نرخ بهره واقعي مثبت براي كنترل نقدينگي:واقعيت آن است كه مهار رشد بالاي نقدينگي فقط و فقط با سياست‌هاي انقباضي پولي امكان‌پذير است كه با نرخ بهره واقعي مثبت امكان‌پذير است و نرخ بهره واقعي مثبت به مفهوم بالاتر بودن نرخ بهره اسمي از نرخ تورم رسمي است.
هم‌اكنون نرخ بهره اسمي با فرمان رييس‌جمهور در سطح 12درصد تعيين شده اما نرخ تورم در حدود 16درصد است كه به مفهوم نرخ بهره واقعي منفي است. آيا امكان تغيير مسير وجود دارد؟ به نظر مي‌رسد طرح جديد رييس‌كل بانك مركزي كه اتفاقا مورد تاييد مشروط آقاي مكارم نيز واقع شده است، راهي براي تغيير مسير فراهم مي‌كند اما اين تغيير مسير هم ظاهرا طبق معمول در حوزه جلب اعتماد سياسيون با مشكل مواجه است.
2ـ مديريت علمي نرخ ارز: واقعيت آن است كه سياسيون ايراني به مسئله نرخ ارز نه به عنوان يك مسئله اقتصادي بلكه به عنوان مسئله‌اي حيثيتي نگاه مي‌كنند و تا زماني كه اين طرح مسئله به صورت صحيح انجام نشود، نمي‌توان اميدواري نامعقولي ايجاد كرد. نرخ مبادله ارز بايد براساس مابه‌التفاوت تورم دو كشور تنظيم شود و اين همان نكته‌اي است كه با دقت تمام در دستور كار تركيه قرار گرفت، ضمن اين‌كه بخش اعظم موفقيت‌هاي اقتصادي چين نيز با اين ابزار فراهم شده است.
تثبيت نرخ اسمي ارز در شرايط تورمي باعث خروج توليدكنندگان داخلي از صحنه فعاليت اقتصادي به نفع واردكنندگان مي‌شود. دقيقا به همين دليل است كه واردات كشور در چند سال اخير به شدت افزايش يافته، اما صادرات كشور به جز در حوزه صادرات كالاهاي يارانه‌دار دولتي با موفقيت چنداني روبه‌رو نبوده است.
(دو سياست معكوس نرخ بهره و نرخ ارز كه با هدف كاهش نرخ تورم و افزايش توليدات صنعتي در دستور كار قرار گرفته است دقيقا به نتايج عكس هم رسيده است. به عنوان مثال نرخ تورم در سال 85 صعودي شده و همچنان روند صعودي آن ادامه دارد و نرخ رشد توليدات صنعتي هم كه تا دو سال پيش دورقمي بود به نرخ يك رقمي سقوط كرده و براساس برخي اقوال از بانك مركزي به سطح 5/4درصد رسيده است).
3ـ كاهش منظم يارانه‌ها و آزادسازي قيمت‌هاي شركت‌هاي دولتي: متاسفانه سياست تثبيت قيمت‌ها كه قرار بود سياستي موقتي باشد در برخي موارد باعث افزايش شديد يارانه‌هاي دولتي شده وحركتي در جهت كاهش يارانه‌ها و يا هدفمندسازي آنها به چشم نمي‌خورد.
ضمن اين‌كه سياست كنترل قيمت‌ها با به‌كارگيري ابزارهاي دستوري و اهرم واردات نيز اقتصاد كشور را به مسيري كاملا معكوس و در خلاف جهت تجربه تركيه هدايت كرده است.
4ـ اصلاح نظام مالياتي: درخصوص اصلاح نظام مالياتي و حذف راه‌هاي فرار از ماليات اگرچه موفقيت‌هايي حاصل شده است اما نبايد فراموش كرد اصلاح نظام مالياتي فرع بر شفاف‌سازي فعاليت‌هاي اقتصادي و هدايت فعاليت‌هاي پنهان واسطه‌گري به سمت فعاليت‌هاي شفاف است و تا زماني كه سياست‌هاي اقتصادي انگيزه‌اي معكوس را ترغيب كند شاهد موفقيت در اين زمينه نخواهيم بود.

5ـ تشويق سرمايه‌گذاري خارجي:‌ مهم‌ترين معيار براي تصميم‌گيري سرمايه‌گذاران خارجي براي سرمايه‌گذاري در يك كشور، وضعيت سرمايه‌گذاران و فعالان داخلي به همراه گزارش‌هاي بين‌المللي از اقتصاد آن كشور است. در اين زمينه ارائه توضيح اضافه‌اي لازم نيست و به هر حال نبايد فراموش كرد كه بدون افزايش عرضه كل كه در گروي رشد بالاي اقتصادي است، مهار پايدار تورم، آرزويي بيش نخواهد بود و لازمه اين اتفاق نيز جذب سرمايه‌هاي خارجي است.