اهداف جامعه ایرانی چیست؟ « ما چگونه فکر می کنیم» و آنچه که در ایران مهم انگاشته می شود.

۱۳۸۶ مرداد ۱۷, چهارشنبه

اثر رفتار انسانها در حوادث غیر مترقبه


احمدي‌نژاد در بخش ديگري از سخنان خود، با تاكيد بر تاثير اعمال و رفتار انسان‌ها در حوادث و بلاياي طبيعي گفت: زمين نمي‌تواند بر سر جايي كه همه‌ افراد آن مومن هستند بلرزد و آن را خراب كند.

۱۷ مرداد ۱۳۸۶ - بعد از ظهر ۱۷:۲۳ تعداد بازديد: 18 كد خبر: ۷۲۹۰۵

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه " زندگي مادي، ملازم با حوادث مترقبه و غيرمترقبه است" گفت: برخورد با حوادث غيرمترقبه از آن‌جايي كه زمان، مكان، ابعاد و تبعات آن مشخص نيست، اين ضرورت را ايجاب مي‌كند كه آمادگي براي برخورد با آ‌ن‌ها وجود داشته باشد و روند اداري معمولي جوابگوي آن نيست؛ چراكه در شرايط بحراني، بنيان‌هاي مديريت سست مي‌شود و روي هيچ چيز نمي‌شود، حساب كرد
.

به گزارش ايسنا دكتر محمود احمدي‌نژاد طي سخناني در جمع مديران ستادهاي حوادث غيرمترقبه كشور هم‌چنين افزود: كشور ما حادثه‌خيز است و با وجود اين‌كه اقليم‌هاي زيادي را در آن داريم، شاهد حوادث زيادي هم هستيم.

وي‌ با اشاره به بررسي لايحه مديريت بحران در مجلس ادامه داد: اين اولين كار در ساختار اداري است، اما كافي نيست. مي‌توان هر سال در بخش‌هاي مختلف كشور مانور مقابله با حوادث ايجاد كرد.

رييس‌جمهور با اشاره به توفان گونو در چابهار نيز گفت: ما پيش از اين با اين پديده روبه‌رو نبوديم و اين حادثه در نوع خود در كشور ما اتفاق نيفتاده بود اما مركز فرماندهي مي‌تواند با تمريناتي كه انجام مي‌دهد، در چنين حوادثي به موقع كار خود را انجام دهد.

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: زلزله و سيل دو پديده‌اي است كه در كشور ما زياد اتفاق مي‌افتد. براي زلزله بايد ساختمان‌ها را مقاوم كنيم؛ چراكه تخريب ساختمان منجر به تلفات مي‌شود. براي اين منظور لازم است كه خانه‌هاي روستايي و شهري و بافت‌هاي فرسوده در آن‌ها بازسازي شود. در شهرها، شهرداري‌ها بايد ساز و كار نظارتي خود را بر ساخت و سازها تقويت كنند تا بتوان مقاوم‌سازي را انجام داد. اين كار زمان زيادي مي‌برد اما بالاخره بايد انجام شود.

وي به سيل استان گلستان نيز اشاره كرد و گفت:با توجه به اين‌كه چند سال است كه ما در گلستان شاهد سيل هستيم، به نظر من اگر سيل اخير در استان گلستان بهتر مديريت مي‌شد، اين حادثه خسارات كمتري به بار مي‌آورد.

وي با اشاره به بروز حوادث در شهرهاي بزرگ از جمله تهران گفت: در شهر تهران محلات گوناگون، بافت‌هاي فرسوده و پل‌هاي حساسي وجود دارد. اميدواريم كه در تهران اتفاقي نيفتد. اما بايد خود را براي مقابله با حوادث احتمالي آماده كنيم. پيشنهاد وزير كشور مبني بر ايجاد سوله‌هاي امدادي در محلات شهرهاي بزرگ پيشنهاد بسيار خوبي است. حتي مي‌توان در اين سوله‌ها، اطلاعات مربوط به آن محله را اعم از تعداد خانوار و ميزان تعداد افراد هر خانه را نگهداري كرد تا در شرايط اضطراري، امدادگران بدانند كه در هر قسمت آن محله بايد به دنبال چه تعداد افرادي بگردند. حتي مي‌توان تقسيم ماموريت سرزميني براي گروه‌هاي امدادي انجام داد تا آن‌ها با محلاتي كه قرار است براي آن امداد انجام دهند آشنا شوند.

رييس‌جمهور با اشاره به نقش مردم در مقابله با حوادث گفت: در همه‌ مسايل، نقش مردم، نقش اوليه و تعيين‌كننده است. اگر مردم در پيشگيري و امداد و نجات حضور داشته باشند، همه‌ اين كارها با هزينه كمتر و سرعت بيشتري انجام مي‌شود. بايد در بين مردم، آمادگي مقابله با حوادث را ايجاد كنيم. مثلا در حوادثي مثل سيل مي‌توان مردم را آموزش داد تا طبيعت را به نوعي حفظ كنند كه سيل جاري نشود. مثلا جنگل‌ها به دست خود مردم حفظ شود. به هر حال نقش مردم در امداد و نجات بي‌بديل است و آن‌ها مي‌توانند اولين كساني باشند كه به آسيب‌ديدگان امداد دهند.

احمدي‌نژاد گفت: برنامه‌هاي آموزش ملي براي امداد و نجات را مي‌توان در محلات برپا كرد و خانم‌ها نيز در اين جلسات شركت كنند؛ چراكه خانم‌ها نقش مهمي در آموزش خانواده براي امداد و نجات دارند.

وي با تاكيد بر تلاش نيروهاي امدادي براي نجات تك تك افراد جامعه گفت: اگر تمام ساختار اداري بسيج شوند كه يك نفر را هم نجات دهيم ارزش اين كار را دارد.

رييس‌جمهور با خوب توصيف كردن بازسازي در استان لرستان، از دستگاه‌هاي اجرايي خواست كه بازسازي در اين استان را به عنوان يك الگو و تجربه در نظر داشته باشند.

احمدي‌نژاد در بخش ديگري از سخنان خود، با تاكيد بر تاثير اعمال و رفتار انسان‌ها در حوادث و بلاياي طبيعي گفت: زمين نمي‌تواند بر سر جايي كه همه‌ افراد آن مومن هستند بلرزد و آن را خراب كند. نمي‌خواهم بگويم ساير مسايل تاثير ندارد. ما بايد از تمام علوم تجربي مانند زمين‌شناسي براي بررسي حركت‌هاي زمين و پيش‌بيني حوادث غيرمترقبه استفاده كنيم اما بايد آن سوي قضيه را هم در نظر بگيريم. اگر هر لقمه‌اي پاك باشد و هر نگاه و دست و قلمي پاك باشد، طبيعت نمي‌تواند با اين دل‌هاي پاك همراهي نكند؛ چرا كه مسخر اين دل‌هاست و برخي از حوادث با رفتار انسان‌ها ارتباط دارد.

رييس‌جمهور از متخصصان علوم مرتبط با حوادث غيرمترقبه خواست كه در نوشتن جزوات مانند سكولارها عمل نكنند؛ چراكه خدا و پيغمبر و معنويت در زندگي انسان‌ها تاثير دارد.

احمدي‌نژاد در پايان سخنان خود با ابراز تاسف از ايجاد خسارات و تلفات جاني در حوادث غيرمترقبه در سطح جهان گفت: ما در هر كجاي دنيا كه اين حوادث اتفاق بيافتد متاسف مي‌شويم و به‌خصوص در كشور ما و اميدوارم كه چنين حوادثي با تدبير با كاهش خسارت و تلفات مواجه شود.

هیچ نظری موجود نیست: