اهداف جامعه ایرانی چیست؟ « ما چگونه فکر می کنیم» و آنچه که در ایران مهم انگاشته می شود.

۱۳۸۶ مهر ۱۶, دوشنبه

آمريكادر برابر منطق هسته‌يي ايران كم آورده وراهبرد آن‌هاديگر خاصيت ندارد

رييس‌جمهور بر اهميت علم و علم آموزي و اين‌كه عرصه رقابت در جهان امروز ميان عالمان و معلمان است، تاكيد كرد و با ابراز خوشحالي نسبت به حضور در دانشگاه تهران و در جمع دانشگاهيان گفت: حضور در دانشگاه براي من مغتنم است و در پاسخ به دوستان نيز گفته‌ام كه اگر از كار اجرايي فارغ شوم باز هم به دانشگاه مي‌روم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) دكتر محمود احمدي‌نژاد روز دوشنبه در مراسم آغاز سال تحصيلي 86 -87 دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي كشور ـ كه در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد ـ با بيان اين‌كه " ماه مهر براي ملت ما يك ماه برجسته و بسيار ويژه است و اتفاقاتي كه در آن مي‌افتد بنيادي و سرنوشت ساز است" افزود: ماه مهر ماه تلاش و شكوفايي و بالندگي و شور است. زماني كه ما در دانشگاه بوديم وقتي به دو ماه تعطيلي دانشگاه مي‌رسيديم عذا مي‌گرفتيم؛ چراكه دانشگاه به تعطيلي كشيده مي‌شد. وقتي اول مهر مي‌آمد انگار دانشگاه دوباره زنده مي‌شد و دوره تعالي كشور در تعطيلي دانشگاه كم مي‌شود و با آغاز اول مهر، جنبش و جوشي در شهر ايجاد مي‌شود. گويي خون در رگ هاي جامعه جاري مي‌شود

.

احمدي نژاد گفت: صحنه‌هاي فراواني از شادي وغم ، تعالي و انحطاط و رقابت‌هاي سنگين و درگيري‌هاي خانمان‌برانداز، كشتار و جنگ، عشق و محبت و دوستي در صحنه دنيا وجود دارد. در طول تاريخ همواره دو جريان در مقابل هم قرار گرفته‌اند كه در همه عرصه‌ها با هم به رقابت مي‌پردازند. شايد به يك تعبير بتوان گفت كه تاريخ جهان تاريخ تقابل حق و باطل، خداپرستان و خودپرستان، زورگويان و عدالت طلبان است؛ به نظر مي‌رسد سياستمداران در عرصه سياست و تجار و صنعتگران در عرصه اقتصاد و همين طور ساير مشاغل در عرصه‌هاي ديگر در حال رقابتند اما وقتي دقيق‌تر به صحنه رقابت‌ها نگاه كنيم، تقابل اصلي بين عالمان و معلمان با هم است و دو نوع از اين‌ها با هم رقابت مي‌كنند. هر سياستمداري در مسير يك معلم حركت مي‌كند.عرصه جهان عرصه رقابت عالمان و معلمان است. علم به تنهايي تاثيرگذار نيست بلكه همراه با تعليم و تعلم اثر مي بخشد.

رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود گفت: علم واقعي روشنايي بخش و حركت دهنده انسان به كمال است. اما عالمي كه خودساخته نباشد دريافت‌هايش از علم ناپاك مي‌شود و امروز مهمترين مشكل بشر اين است.

وي با اشاره به تجاوزگري امريكا گفت: خيال نكنيد كه تصميمات امريكا يك روزه گرفته مي‌شود بلكه عالماني اين تصميمات را مي‌سازند و ارايه مي‌دهند. تصور نكنيد كه جنايتكاران بزرگ عالم بدون علم حركت مي‌كنند. اگر دل‌ها پاكيزه نباشد دريافت‌ها غلط مي‌شود.

احمدي‌نژاد در بخش ديگري از سخنان خود گفت: قبل از پيروزي انقلاب دو بلوك به ظاهر قدرتمند در جهان وجود داشتند كه انسان‌ها را به اسارت خود در آوردند، اما انقلاب اسلامي يك فضا و زاويه جديد ايجاد و انسان‌ها را از اسارت خارج كرد.

به گزارش ايسنا رييس‌جمهور با اشاره به حوادث دانشگاه كلمبيا گفت: ما در دانشگاه كلمبيا مي‌ديديم كه تمام اقدامات‌شان طبق برنامه‌ريزي قبلي بود؛ سال گذشته يكي از اساتيد اين دانشگاه از من براي حضور در اين دانشگاه دعوت كرد كه قبول نكردم. بعد گفتند كه عده‌اي از دانشجويان مي‌خواهند پيام شما را بشنوند و نمي‌شد، نرفت. شب قبل از مراسم به من گفته بودند كه نمي‌توانيم امنيت مراسم را برقرار كنيم. چگونه است كه كشوري كه از آن سر دنيا آمده است در اين سوي دنيا، امنيت برقرار كند، نمي‌تواند امنيت يك سالن را برقرار كند، اين‌ها همه يك بهانه بود. آن‌ها مي‌خواستند در وهله اول مرا منصرف كنند، در ثاني اعصاب ما را خرد كنند كه نتوانيم صحبت كنيم و يا فضاي مشوشي ايجاد كنند كه پيام منتقل نشود و همه جزييات را در اين بخش ديده بودم.

وي با بيان اين كه " بسياري از دانشجويان خواستار حضور در اين مراسم و شنيدن پيام ايران بودند اما به آن‌ها اين امكان داده نشده بود" گفت: حتي سي ـ چهل دانشجوي ايراني به من مراجعه مي‌كردند كه مي‌خواهند حاضر شوند، ولي نمي‌شد. تلفن تماسي داده بودند كه هركس تماس مي‌گرفت نوار ضبط شده‌اي ده دقيقه عليه ملت ايران و مواضع ايران موضع‌گيري مي‌كرد.

وي افزود: باور من اين است كه آن‌ها طراحي كرده بودند كه بعد از اجراي موفقيت‌آميز پروژه شان تعرضاتي به حقوق ملت ايران بكنند و بستر اين كار را در افكار عمومي فراهم كنند. حتي بعد از مراسم در رسانه هاي‌شان مارش پيروزي مي‌زدند اما بعد از چند ساعت متوجه شدند كه چه اشتباهي مرتكب شده‌اند.

احمدي‌نژاد در بخش ديگري از سخنان خود گفت: علم قدرت آفرين است و اگر انسان‌ساخته‌نشده آن را به دست آورد مثل كودكي است كه ورزش‌هاي رزمي مي‌آموزد و از آن استفاده مي كند. بعضي از قدرت‌ها احساس مي‌كنند چون بمب اتم دارند خيلي قدرتمند شده‌اند.

رييس‌جمهور گفت: دنياي مادي امروز به پايان خط خود رسيده است و هيچ پيام اميدبخشي از نظام ليبرال دموكراسي به گوش نمي‌رسد و هيچ مشكلي از مشكلات بزرگ بشريت توسط اين نظام حل نشده است. پديده عراق، فلسطين، لبنان و همه پابرجا هستند و كسي نمي‌تواند آن را حل كند. آمريكا جلوي منطق هسته‌يي ايران كم آورده است و راهبرد آن‌ها ديگر خاصيت ندارد.

وي در ادامه سخنان خود با اشاره به فوايد زياد انرژي هسته‌يي گفت: با انرژي هسته‌يي مي‌توان صدها زمينه شغلي ايجاد كرد اما برخي فقط بمب هسته‌يي آن را مي بينند.

رييس‌جمهور گفت: امروز مسووليت و ماموريت دانشگاهيان بسيار سنگين است، ساختن ايران و پاسخگويي به نياز بشريت مسووليت آن‌هاست. وجه غالب ملت ايران همواره علمي و فرهنگي بوده است و هيچ‌گاه قوت نظامي و اقتصادي سياست برتري اين ملت نبوده است. نام ايران در همه جاي جهان تداعي كننده علم، انسانيت و فرهنگ است و بايد علم و فرهنگ مفيد در دانشگاه‌هاي ما توليد و به جهان عرضه شود.

وي در ادامه سخنان خود به دانشگاهيان توصيه كرد كه " در علم آموزي حد و مرزي براي خودقائل نشويد" و گفت: مشكلات و كمبود امكانات وجود دارد، در كل عالم هستي اگر دو يا سه پزشك جهاني وجود داشته باشد، يكي از آن‌ها ابن‌سيناست.نگاه‌تان در علم‌آموزي به افق‌هاي بلند باشد و مسووليت خود را در عرصه جهاني پيدا كنيد. ديگران امروز با تمام پيشرفت‌هايي كه كرده‌اند نيازمند شما هستند. وزراي محترم و مسوولان درها را باز كنند و با همه دنيا تعامل چندجانبه داشته باشند. همان‌طور كه قبلا گفته بودم. ما با تمام كشورهاي دنيا به جز اسرائيل كه آن را كشور نمي‌دانيم حاضريم تعامل كنيم. شما باب تعامل سطح بالا را در جهان ايجاد كنيد. در تعامل علم و انديشه هم بدانيد كه انديشه شما غالب خواهد بود.

وي افزود: اگر مي‌خواهيد دنيا اصلاح شود، راه آن علمي است. آن‌هايي كه فكر مي‌كنند با سلاح مي‌توان اصلاح كرد، در اشتباهند. امروز جوانان ايران پاكترين، مومن‌ترين، آرماني‌ترين، حق‌طلب‌ترين و هوشمندترين جوانان جهان هستند.

*** در حاشيه ***

* در پايان اين مراسم مدال يادبودي از سوي دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشكي تهران در تقدير از مواضع رييس‌جمهور در دانشگاه كلمبيا به وي تقديم شد.

* هم‌چنين پيش از سخنان رييس‌جمهور از سوي بسيج دانشجويي لوح يادبودي در تقدير از مواضع رييس‌جمهور در دانشگاه كلمبيا به وي اهدا شد.

* پس از سخنان رييس‌جمهور يكي از حضار طي سخناني به رفتارهاي برخي از اعضاي دانشگاه تهران اعتراض كرد و خواستار برخورد با برخي از كاركنان و اساتيد اين دانشگاه شد.

* آيت‌الله عميد زنجاني رييس دانشگاه تهران طي سخناني گفت: دانشگاه جاي ستايش كسي نيست اما شما كه يك دانشمند و استاد هستيد و اكثريت آراي ملت ايران را به دست آورده‌ايد، قابل تقدير هستيد.

وي هم‌چنين در پايان مراسم و حين ارايه مدال تقدير به رييس‌جمهور گفت: اين مدال به خاطر شجاعت علمي و سياسي به شما اهدا مي‌شود.

رييس‌جمهور نيز پاسخ داد: من هيچ‌گاه حرفي كه به آن اعتقاد نداشتم نزدم، بهترين لوح‌ها را بايد به دانشگاهيان داد و من خاك پاي اين دانشگاهيان هستم.

انتهاي پيام

هیچ نظری موجود نیست: