اهداف جامعه ایرانی چیست؟ « ما چگونه فکر می کنیم» و آنچه که در ایران مهم انگاشته می شود.

۱۳۸۶ خرداد ۲۳, چهارشنبه

آقاي خاتمي ! مراقب باشید - يادداشت روز کیهان به قلم حسین شریعتمداری


اخيراً فيلمي از جريان سفر آقاي سيدمحمد خاتمي به ايتاليا منتشر شده كه پرسش ها و اعتراض هاي فراواني را درپي داشته است. اين فيلم 5/6 دقيقه اي، آقاي خاتمي را در حال عبور از كنار صف مردان و زنان ايتاليايي كه ظاهراً در يك مراسم سخنراني به استقبال - يا بدرقه- ايشان آمده اند نشان مي دهد و جناب خاتمي با بسياري از آنان از جمله تعدادي از زنان و دختران دست داده و جملاتي رد و بدل مي كند!
درپي انتشار اين فيلم و برخي از اعتراض ها- از جمله انتقاد كيهان در ستون اخبار ويژه ديروز- دفتر موسسه بين المللي گفت وگوي تمدن ها كه آقاي خاتمي رياست آن را برعهده دارد با صدور بيانيه اي- جوابيه- سعي در تكذيب آن كرد و آقاي سيدمحمدصادق خرازي هم كه معاون آقاي خاتمي و همراه ايشان در سفر مورد اشاره بوده است در تكميل جوابيه دفتر ايشان توضيحات- به قول خود- جزئي تري ارائه كرد. كيهان اگرچه از تكذيب ماجرا استقبال مي كند و در ذيل خبر ويژه ديروز خود نيز آرزو كرده بود مصافحه آقاي خاتمي با زنان و دختران ايتاليايي صحت نداشته باشد ولي متاسفانه جوابيه دفتر آقاي خاتمي و توضيحات آقاي صادق خرازي جاي خوشبيني باقي نمي گذارد، بلكه همه دلسوزان را نسبت به برنامه ريزي پنهان و آشكار دشمنان دانا عليه آقاي خاتمي و دوستان غافل كه مثل گذشته اطراف ايشان را گرفته اند، نگران مي كند و...
1- دفتر آقاي خاتمي در جوابيه خود آورده است: «در حرمت لمس بدن نامحرم بدون ستر و نيز در اين كه در شرع انور حرمت و وجوب اولي به عنوان ثانوي تا بقاء عنوان مي تواند مرتفع شود ترديد نبايد كرد ولي آنچه با تصويرپردازي مشكوك با غرض يا هر انگيزه ديگر نشر يافته تا مصافحه آقاي خاتمي را با اجنبيه القاء كند خلاف شرع و اخلاق است و تكذيب مي شود».
به نكات زير در متن جوابيه دقت كنيد؛
الف؛ جمله اول كه به منظور توجيه شرعي اقدام آقاي خاتمي نوشته شده، با فرهنگ رايج در ميان اطرافيان آقاي خاتمي كمترين همخواني و مشابهتي ندارد و ظاهرا اين جمله از يك متن فقهي اقتباس شده و نويسنده مخصوصا اين جمله را با همان عبارت كه بيشتر براي افراد آشنا به متون فقهي قابل فهم است، نقل كرده تا مخاطبان عمومي اولا متوجه مفهوم آن نشوند و ثانيا تصور كنند كه اقدام آقاي خاتمي يك توجيه قطعي شرعي داشته است كه براي افراد ناآشنا به متون فقه قابل درك نيست!!
اما، مفهوم ساده اين جمله- كه از قضا بارها در جريان بحث پيرامون احكام اوليه و ثانويه به زبان بسيار ساده و روان در مطبوعات مطرح شده و مي شود- اين است كه در پاره اي از موارد به علت وجود يك عامل اضطراري مي توان يك عمل واجب را ترك كرد و يا يك عمل حرام را انجام داد. به عنوان مثال، كسي كه از گرسنگي در حال مرگ است و غير از گوشت گوسفندي كه ذبح شرعي نشده است، چيزي براي خوردن ندارد، مي تواند به اندازه اي كه از مرگ نجات پيدا كند، از آن گوشت بخورد و...
ب؛ اكنون بايد از تهيه كننده اين جوابيه پرسيد؛ آقاي خاتمي براي دست دادن با چندين زن و دختر نامحرم چه اضطراري داشته است؟! و اگر با آنها مصافحه نمي كرد چه خطري ايشان را تهديد مي كرد؟! و از جناب خاتمي به عنوان يك روحاني- كه بايد الگوي التزام به احكام الهي باشد- و به عنوان كسي كه 8 سال رياست جمهوري نظام اسلامي ايران را برعهده داشته است چگونه مي توان پذيرفت كه بديهي ترين احكام اسلامي را ناديده بگيرد؟ آقاي خاتمي در دوران رياست جمهوري و در مراسم رسمي و ديپلماتيك از دست دادن با خانم ها اجتناب مي كرد و اين موضوع يك قاعده تعريف شده- پروتكل- براي ديپلمات هاي ايران اسلامي بوده و هست. بنابراين چه عامل اضطراري مي تواند ايشان را ناچار به مصافحه با زنان و دختران ايتاليايي كرده باشد؟!
ج؛ تنظيم كنندگان اين جوابيه كوتاه در ادامه به ترفند ناشيانه ديگري دست زده و تلاش كرده اند با بيان جمله اي دوپهلو كه اصل ماجراي دست دادن را نفي نمي كند به خواننده اينگونه القاء كنند كه آن را تكذيب كرده اند! در اين جمله دقت كنيد «آنچه با تصويرپردازي مشكوك با غرض يا هر انگيزه ديگر نشر يافته تا مصافحه آقاي خاتمي را با اجنبيه- زن و دختر نامحرم- القاء كند عملي خلاف شرع و اخلاق است و تكذيب مي شود»! حالا بايد پرسيد چه چيزي را خلاف شرع مي دانيد و انتشار آن را تكذيب مي كنيد؟ دست دادن آقاي خاتمي با زنان و دختران ايتاليايي را يا انتشار اين خبر را؟!
در جوابيه فوق- اگر دقت شود- دست دادن آقاي خاتمي تكذيب نشده است بلكه نويسنده جوابيه انتشار اين فيلم را «خلاف شرع و اخلاق» دانسته است، كه بايد گفت؛ اگر انتشار اين فيلم خلاف شرع و اخلاق باشد به خاطر غيراخلاقي و خلاف شرع بودن اقدام آقاي خاتمي است، بنابراين چگونه مي توان نشر يك اقدام غيرشرعي را خلاف شرع دانست ولي خود آن اقدام را خلاف شرع ندانست؟! در اين بخش از جوابيه به طور ناخواسته اقدام خلاف آقاي خاتمي تاييد شده ولي انتشار فيلم مربوط به اين اقدام غيراخلاقي نيز، خلاف اخلاق معرفي شده است!
2- و اما سؤال برانگيزتر از جوابيه دفتر آقاي خاتمي، توضيحات به اصطلاح جزئي تر آقاي صادق خرازي است كه همه زحمات! دفتر آقاي خاتمي براي توجيه ماجرا و رفع و رجوع كردن آن را بر باد داده است. آقاي صادق خرازي در توضيحات خود آورده است؛
«استقبال از آقاي خاتمي در سفرهاي خارجي و نيز مراسم سخنراني هاي ايشان به حدي است كه گاه كنترل اوضاع از دست ايشان و اطرافيان خارج مي شود و در اين مواقع برخي مي كوشند با رساندن خودشان به آقاي خاتمي به ايشان ابراز ارادت كنند كه در مواقعي تصور مي شود با آقاي خاتمي مصافحه كرده اند. اين در حالي است كه اصولاً آقاي خاتمي به علت ازدحام جمعيت متوجه برخي تماس ها نمي شوند»!
آقاي صادق خرازي خود اگرچه كوشيده است تا به خيال خود، ماجراي مصافحه آقاي خاتمي با زنان و دختران ايتاليايي را تكذيب كند ولي بي آن كه بخواهد از صحت ماجرا خبر مي دهد كه بايد گفت؛
الف؛ در فيلم 5/6 دقيقه اي كمترين نشانه اي از «ازدحام جمعيت» ديده نمي شود، بلكه تعدادي از مردان و زنان ايتاليايي به صف ايستاده اند و آقاي خاتمي در كمال آرامش! و با فرصت و حوصله كافي! با يك يك آنها از جمله زنان و دختران دست داده و گاه نيز به گرمي حال و احوال مي كند! بنابراين معلوم نيست آقاي خرازي از كدام ازدحام جمعيت سخن گفته اند؟! گرچه ازدحام جمعيت نيز توجيه قابل قبولي نيست.
ب؛ مطابق آنچه در فيلم ديده مي شود هيچيك از افراد حاضر -به قول آقاي خرازي- براي نزديك شدن به آقاي خاتمي سر و دست نمي شكنند! بلكه آرام در جاي خود ايستاده اند و آقاي خاتمي به سوي آنها مي رود و با تك تك آنها دست مي دهد!...
3- ماجراي مورد اشاره چند ماه قبل اتفاق افتاده است و انتشار فيلم آن در اين روزها، سؤال برانگيز است و از دام خطرناكي حكايت مي كند كه دشمنان بيروني و دنباله هاي داخلي آنها- با همكاري برخي اطرافيان غفلت زده و يا خداي نخواسته نفوذي- پيش پاي آقاي خاتمي پهن كرده اند كه تعقيب اهداف زير از سوي دشمنان قابل اشاره است.
الف؛ شكستن حرمت احكام اسلامي آنهم از سوي يك شخصيت روحاني كه 8 سال رئيس جمهور نظام اسلامي ايران بوده است. اين نكته با توجه به پروژه اعلام شده سازمان سيا، موسسه «امريكن اينترپرايز» و توصيه مشاوران بوش براي ارائه قرائتي از اسلام كه با اسلام انقلابي امام(ره)- بخوانيد اسلام ناب محمدي (ص)- متفاوت باشد، از اهميت ويژه اي برخوردار است كه توجه آقاي خاتمي به اين دام ضروري است.
گفتني است، سال گذشته وقتي آقاي خاتمي در سفر به آمريكا اظهاراتي متضاد با نظرات امام راحل (ره) بر زبان آورد، جرج بوش رئيس جمهور آمريكا طي مصاحبه اي درباره علت صدور ويزاي ويژه براي آقاي خاتمي گفته بود «مي خواهم سخناني متفاوت با آنچه جمهوري اسلامي ايران بر زبان دارد بشنوم»!...
ب؛ بدنام كردن آقاي خاتمي در ميان مردم و نيروهاي مذهبي و جدا كردن ايشان از حلقه انقلاب اسلامي مي تواند يكي ديگر از اهداف دشمنان باشد مخصوصا آن كه آقاي خاتمي طي دو دوره قبل با رأي بالاي مردم به رياست جمهوري انتخاب شده بود و اينگونه اقدامات مي تواند جايگاه ايشان را در نگاه ملت مسلمان در حد يك روحاني كم توجه به احكام الهي تنزل دهد. چيزي كه به يقين آقاي خاتمي خواستار آن نيست، اگرچه به غفلت زمينه آن را فراهم كرده است.
ج؛ مسئله سازي و انحراف افكار عمومي از موضوعات اصلي از جمله اهداف احتمالي ديگر دشمنان بيروني و دنباله هاي داخلي آنهاست.
د؛ رويكرد به قدرت هاي بيگانه از طريق ارسال نشانه هايي مبني بر كم اعتقادي به ارزش هاي اسلامي با هدف جلب كمك و همراهي بيگانگان در معادلات و رقابت هاي سياسي داخلي را نيز به عنوان يكي از آثار اين اقدام نبايد از نظر دور داشت. اين ديدگاه به فراواني در ميان برخي از اطرافيان قبلي و كنوني آقاي خاتمي ديده شده است بنابراين توطئه اطرافيان در اين ماجرا بعيد نيست اگرچه گرايش آقاي خاتمي به قدرت هاي بيگانه بعيد است و نمي تواند قابل قبول باشد.
4- و بالاخره، كاش جناب آقاي خاتمي به هوش باشند و در اين دام گرفتار نشوند. بديهي است كه اينگونه اقدامات دشمن با هر انگيزه اي كه تدارك شده باشد، ناكام خواهد ماند اما، چرا در اين ميان شخصيت آقاي خاتمي مورد سوءاستفاده قرار بگيرد.
حسين شريعتمداري

هیچ نظری موجود نیست: