اهداف جامعه ایرانی چیست؟ « ما چگونه فکر می کنیم» و آنچه که در ایران مهم انگاشته می شود.

۱۳۸۶ اردیبهشت ۱۶, یکشنبه

تحديدكنندگان رسانه‌‏ها، نهادهاي مدني و صنفي عامل اصلي تضعيف نظام و خدمت به بيگانگان هستند

: عضو كميسيون امنيت ملي مجلس‌ ‏ هفتم

تهران- خبرگزاري كار ايران

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس‌‏هفتم گفت: برغم گذشت نزديك سه دهه از استقرار نظام جمهوري اسلامي، ما كماكان شاهد عدم بردباري بخش‌‏هايي از حاكميت در قبال مطبوعات و خبرگزاري‌‏هاي آزاد و تشكل‌‏ها و اصناف هستيم.

اكبر اعلمي، با بيان اين كه نظام حاكم بر ايران جمهوري اسلامي است، به خبرنگار پارلماني" ايلنا" گفت: جمهوريت لوازمي دارد و مطبوعات و رسانه‌‏هاي گروهي آزاد و جود نهادهاي مدني و تشكل‌‏هاي صنفي يكي از لوازم جمهوريت و دموكراسي است.
وي افزود: قهرا نهادهاي مدني و تشكل‌‏هاي صنفي و مطبوعات آزاد زماني موضوعيت يافته و از لوازم موثر در جمهوريت و دموكراسي تلقي مي‌‏شوند كه قادر به ايفاي وظايف خويش و بيان مسائل و مشكلات خود و تلاش در جهت استيفاي حقوق مردم و صنف مربوطه باشند، در غير اين صورت حيات و بقا آنها بلاموضوع خواهد شد.
عضو فراكسيون اقليت مجلس‌‏هفتم خاطرنشان كرد: دولتي كه وجود مطبوعات و خبرگزاري‌‏هاي آزاد نظير ايلنا و نهادهاي مدني و صنفي پويا و فعال مانند تشكل‌‏هاي كارگري دانشجويي و فرهنگي را برنتابيده و با كوچكترين اعتراضي به بهانه تضعيف نظام به سركوب و تهديد و تحديد آنها مبادرت مي‌‏ورزد، خواسته يا ناخواسته به ضعيف و ناپايدار بودن نظام و حكومت و گرايش نظام به سمت اختناق اقدام كرده و بر آن مهر تاييد مي‌‏زند كه اين خود بزرگترين عامل تضعيف آن نظام محسوب مي‌‏گردد.

اعلمي تصريح كرد: قانون اساسي ايران در فصول مختلف مظاهر جمهوريت و دموكراسي را كم و بيش به رسميت شناخته و به منظور عينيت يافتن آزادي‌‏هاي مشروع و مشاركت عامه مردم در تعيين سرنوشت خود و اداره امور كشور و نيز نقد عملكرد قدرت حاكم و دولتمردان خود موضوع اصولي مانند اصل‌‏هاي 3، 6، 8 و 9 قانون اساسي در 3 اصل 24، 26 و 27 همين قانون ضمن آزاد بيان كردن فعاليت‌‏ها و مطبوعات، احزاب، جمعيت‌‏ها، انجمن‌‏هاي سياسي و صنفي و انجمن‌‏هاي اسلامي و اقليت‌‏هاي ديني تشكيل اجتماعات و راهپيمايي‌‏هاي اعتراض‌‏آميز بدون حمل سلاح را جزو حقوق آنان به شمار آورده است.

نماينده تبريز در مجلس‌‏هفتم تصريح كرد: برغم گذشت نزديك 3 دهه از استقرار نظام ج.ا . ما كماكان شاهد عدم بردباري بخش‌‏هايي از حاكميت در قبال مطبوعات و خبرگزاري‌‏هاي آزاد و تشكل‌‏ها و اصنافي هستيم كه با استفاده از ظرفيت‌‏هاي قانون اساسي مي‌‏خواهند به رسالت خود عمل كرده و مطالبات مردم و خود را بيان نمايند.

عضو فراكسيون اقليت مجلس هفتم گفت: متاسفانه نوعا گردانندگان چنين نهادها و تشكل‌‏هايي به بهانه‌‏هاي مختلف نظير تلاش براي انقلاب‌‏فرهنگي، توطئه، وابستگي به بيگانگان يا تضعيف نظام محدود سركوب و دستگير مي‌‏شوند.

اعلمي افزود: سركوبگران و تهديدكنندگان آزادي خواسته يا ناخواسته با نقض قانون‌‏اساسي و زيرپا نهادن اصول مربوط به حقوق شهروندي و حقوق بشر و ايجاد نارضايتي‌‏هاي گسترده خود به عامل اصلي تضعيف نظام و خدمت به بيگانگان مبدل مي‌‏شوند.
نماينده تبريز در مجلس‌‏هفتم تصريح كرد: از اين ميان مشخصا مي‌‏توان به ايجاد محدوديت‌‏ها براي مطبوعات و خبرگزاري‌‏هاي آزاد و نيز دستگيري‌‏هاي اخير برخي از دانشجويان و اعضاي كانون‌‏هاي صنفي فرهنگيان اشاره كرد.

وي سپس افزود: متعاقب اجتماع اعتراض آميز و فرهنگيان مقابل مجلس جمعي از آنها از جمله اعضاي كانون صنفي فرهنگيان ايران بازداشت و با پيگيري‌‏هاي به عمل آمده و دستور رييس قوه قضائيه در ايام تعطيلات نوروز آزاد شدند. چند نفر از آنها ضمن تماس تلفني با بنده اظهار داشتند كه در طول بازداشت توسط يكي دو نفر از عوامل موثر در بازداشت و بازجويي از آنها تحت فشار و تهديد واقع شده و از آنها خواسته شده اقرار كنند برگزاري اجتماعات اعتراض‌‏آميز با تحريك و توصيه اينجانب صورت گرفته است.

اعلمي ادامه داد: وقتي اشخاص مذكور در برابر اين القائات دروغ و بهتان مقاومت كرده‌‏اند، به آنها گفته شده است كه ما مكالمات شما را ضبط كرده‌‏ايم و قرار است با اعلمي هم برخورد شود و شما بايد اقرار كنيد كه وي فرهنگيان را به تظاهرات تحريك و ترغيب كرده است.

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس‌‏هفتم خاطرنشان كرد: اعضاي كانون صنفي مدعي بودند كه علي‌‏رغم فشارهاي وارده نسبت به خواسته‌‏هاي آنها تمكين نكرده‌‏اند. قرار شد براي پيگيري موضوع آنها آنچه را كه رخ داده است را به صورت مكتوب به اينجانب گزارش كنند.

اعلمي با بيان اينكه در كمال تاسف فرداي همان روز دوباره اين فرهنگيان بازداشت و روانه زندان شدند، گفت: جالب اينجاست كه اداره كنندگان اجتماعات اعتراض‌‏آميز اخير فرهنگيان كه هم اكنون به اتهاماتي نظير توطئه و وابستگي به بيگانگان و تحريك فرهنگيان و تضعيف نظام در بازداشت به سر مي‌‏برند، در زمان دولت خاتمي نيز مشابه اين اجتماعات را برگزار كردند، با اين تفاوت كه در آن زمان اقدام آنان حركتي در جهت بيان مطالبات مشروع فرهنگيان و عاملي در جهت تقويت اسلام و انقلاب و نظام ارزيابي مي‌‏شد و رسانه ملي آن را به نحو مطلوب پوشش مي‌‏داد.

عضو فراكسيون اقليت مجلس‌‏هفتم تصريح كرد: در دولتي كه عده‌‏اي جسورانه با زيرپا نهادن اصول اخلاقي و ديني و برخلاف حقيقت تلاش مي‌‏كنند براي نماينده ملت پاپوش دوخته و پرونده سازي نمايند، خانواده‌‏هاي فرهنگيان و دانشجويان بازداشت شده حق دارند كه نگران پيامدهاي ناخوشايند تداوم بازداشت عزيزان خود بوده و براي رهايي آنان دست به دامن تعدادي از نمايندگان شوند.
نماينده تبريز در مجلس‌‏هفتم ادامه داد: آيت‌‏الله شاهرودي به عنوان رييس قوه‌‏اي كه مسؤوليت پشتيباني از حقوق فردي و اجتماعي مردم را عهده‌‏دار بوده و مسؤول تحقق بخشيدن به عدالت و احياي حقوق عامه و گسترش عدل و آزادي‌‏هاي مشروع مي‌‏باشند، به خوبي واقف هستند كه ادامه اين روند و تحت فشار قرار دادن مطبوعات و خبرگزاري‌‏ها و سركوب و بازداشت فرهنگيان و دانشجويان و اقرارگيري‌‏هايي از اين دست به هيچ وجه به مصلحت نظام و كشور نيست.

وي تاكيد كرد: در صورت بي‌‏توجهي به وضعيت حاكم، ادامه اين روند مي‌‏تواند همچون موريانه‌‏اي پايه‌‏هاي نظام را از درون سست نمايد.

اعلمي گفت: از آقاي شاهرودي انتظار مي‌‏رود كه در اسرع وقت ضمن توجه به اصل 24 قانون اساسي و تامين آزادي نشريات و مطبوعات و خبرگزاري‌‏ها جهت اطلاع‌‏رساني دقيق دستور آزادي كليه فرهنگيان، دانشجويان و شهروندان آذربايجاني كه صرفا به دليل اعتراض به اهانت‌‏هايي كه نسبت به آنها صورت گرفته بود و هم اكنون در زندان هستند را صادر نمايد.

هیچ نظری موجود نیست: