اهداف جامعه ایرانی چیست؟ « ما چگونه فکر می کنیم» و آنچه که در ایران مهم انگاشته می شود.

۱۳۸۶ اردیبهشت ۲۹, شنبه

متکی: حذف هيچ کشوری از نقشه جهان ممکن نيست

متکی
متکی در ميزگردی در نشست مجمع اقتصاد جهانی گفت که طرح صلح عربی با شکست مواجه می شود
منوچهر متکی، وزير امورخارجه ايران طی ميزگردی در نشست ويژه ای که مجمع اقتصاد جهانی در زمينه خاورميانه برگزار کرده است گفت که کشورش هيچ طرحی برای نابودی هيچ ملت يا کشوری ندارد و "هر بچه دبستانی می داند که محو هيچ کشوری از نقشه جهان امکانپذير نيست".

اظهارات آقای متکی اشاره ای بود به سخنان محمود احمدی نژاد که در حالی که چند ماه بيشتر از رياست جمهوری اش در ايران نگذشته بود گفت که اسرائيل بايد از نقشه جهان محو شود و با اين سخنان، اعتراض گسترده ای در سطح جهانی برانگيخت.

اما آقای متکی در ادامه سخنانش بار ديگر موضع رسمی دولت جمهوری اسلامی را تکرار کرد که دولت اسرائيل را دولتی نامشروع می داند و اعتقاد دارد که بايد نظام سياسی سرزمينی که کشور اسرائيل در آن تشکيل شده از راه همه پرسی ای تعيين شود که همه ساکنان بومی اين سرزمين، اعم از مسلمان، يهودی و مسيحی در آن شرکت کنند.

وزير امورخارجه ايران همچنين در اين ميزگرد از پيشنهاد اخير رهبران عرب برای حل بحران جاری ميان فلسطينيان و اسرائيل انتقاد کرد و گفت که اين طرح با شکست مواجه می شود چون به گفته او، مسائل سرنوشت سازی همچون تعيين پايتخت کشور مستقل فلسطينی و بازگشت حدود پنج ميليون آواره فلسطينی در آن لحاظ نشده و از جانب ديگر، اسرائيل هم ميلی به صلح ندارد.

پيشنهاد رهبران عرب که با مخالفت وزير امورخارجه ايران مواجه شده، به طرح صلح عربی شهرت يافته و يکی از محورهای اصلی ميزگردهايی است که در نشست ويژه مجمع اقتصادی جهانی برگزار می شود.

اسرائيل از کليت طرح صلح عربی استقبال کرده و نخست وزير اين کشور به پادشاه اردن قول داده که طرح را بررسی کند، هرچند در عين حال با محورهای اصلی طرح ابراز مخالفت کرده است.

حامد کرزی رئيس جمهور افغانستان و امير ترکی الفيصل سفير پيشين عربستان سعودی در آمريکا نيز در کنار منوچهر متکی در ميزگرد شرکت داشتند

وزير امورخارجه ايران نيز در ميزگرد گفته: "وقتی به تاريخچه طرحهای صلح نگاه می کنيم می بينيم که طی سی سال گذشته حدود 130 طرح صلح مطرح شده اما هيچکدام از آنها به دليل رويکردی که طرف ديگر (اسرائيل) داشته، تحقق پيدا نکرده است".

در ميزگردی که اين سخنان در آن ابراز شده، علاوه بر آقای متکی، حامد کرزی، رئيس جمهور افغانستان، شوکت عزيز، نخست وزير پاکستان، معروف بخيت نخست وزير اردن، شيخ سلمان بن حمد آل خليفه وليعهد بحرين و امير ترکی الفيصل سفير پيشين عربستان سعودی در آمريکا نيز شرکت داشتند.

نشست ويژه مجمع اقتصاد جهانی در ساحل درياچه بحر ميت برگزار می شود که 392 متر پايينتر از سطح درياهای آزاد قرار دارد و از اين لحاظ، پست ترين مکان روی زمين به شمار می رود.

در اين نشست حدود هزار تن از سرمايه داران، مديران کلان اقتصادی و سياستمداران جهان شرکت دارند و با اينکه برنامه نشست، رشد فرهنگی و اقتصادی خاورميانه اعلام شده، اما عمده مذاکرات نشست در زمينه بحران جاری در عراق و سرزمينهای فلسطينی است.

نشست بحر ميت در شرايطی برگزار می شود که ميان جنبشهای فتح و حماس، دو گروه اصلی سياسی فلسطينی، درگيری خونينی جريان دارد و ارتش اسرائيل هم حملات پی در پی به مواضع حماس که در حال حاضر اداره تشکيلات خودگردان فلسطينی را در اختيار دارد، وارد می سازد.

پادشاه اردن، ميزبان نشست بحر ميت در کنار همسرش ملکه رانيا

نشست بحر ميت و بحران عراق

در ميزگردی که منوچهر متکی در آن به انتقاد از طرح صلح عربی پرداخت، گرداننده ميزگرد گفت که حمله آمريکا به عراق که به سقوط حکومت صدام حسين در اين کشور انجاميد، ناخواسته به ايران کمک کرد که نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد.

آقای متکی در واکنش به اين نظر گفت: "ما به هيچ کمکی نياز نداريم" اما بلافاصله با لحن شوخی افزود: "بعضيها می گويند ما پشت درهای بسته حرف می زنيم، کدام درها؟ من نمی دانم".

وی در ادامه سخنانش گفت که ايران علناً به آمريکا نسبت به "اشتباهاتش" در عراق هشدار داده اما آمريکاييها هيچ وقت به اين هشدارها گوش ندادند تا همين اواخر که گزارش گروه مطالعه عراق در انتقاد از سياست دولت جورج بوش در مورد عراق منتشر شد.

آقای متکی در اين نشست بار ديگر بر موضع رسمی دولت جمهوری اسلامی تأکيد کرد که حرکتهای تروريستی را در عراق را ناشی از حضور ارتشهای بيگانه در اين کشور می داند و گفت که آمريکا و متحدانش دير يا زود ناگزير به خارج ساختن نيروهای خود از عراق خواهند شد.

وی برقراری ثبات و امنيت در عراق را در گرو "راه حلی جامع" دانست.

اظهارات وزير امورخارجه ايران در انتقاد از آمريکا ده روز پيش از موعدی ايراد شد که قرار است نخستين مذاکره مستقيم ميان ايران و آمريکا پس از 28 سال انجام بگيرد.

آقای متکی و ديگر مقامات ايرانی تاکنون نظر خوشبينانه ای نسبت به موفقيت چنين مذاکره ای ابراز نکرده اند و آقای متکی در ميزگرد نشست بحرالميت نيز هدف آمريکا از مذاکره با ايران را استفاده تبليغاتی عنوان کرد، هرچند وی در عين حال ابراز اميدواری کرد که مذاکره با آمريکا بتواند در اصلاح سياست آمريکا در عراق مؤثر شود.

مذاکره ميان ايران و آمريکا قرار است در بغداد برگزار شود و منحصر به مسائل عراق باشد.

جواد لاريجانی در بحر ميت

محمدجواد لاريجانی، برادر بزرگتر علی لاريجانی، مذاکره کننده هسته ای ايران که در سالهای دهه هشتاد ميلادی معاونت وزارت خارجه ايران را به عهده داشت نيز با اينکه هم اکنون سمتی سياسی در ايران بر عهده ندارد وزير امورخارجه کشورش را در نشست بحر ميت همراهی می کند.

پيش از آنکه وزير امورخارجه ايران در نشست بحرالميت اظهاراتی متفاوت با موضع گيری مشهور رئيس جمهور ايران ايراد کند، آقای لاريجانی طی مصاحبه هايی با رسانه های مختلف در حاشيه نشست بحر ميت گفته بود که سخنان رئيس جمهور ايران در مورد نابودی دولت اسرائيل و محو اين کشور از نقشه جهان نادرست تعبير شده و ايران هيچ طرحی برای محو اسرائيل ندارد.

آقای لاريجانی در زمان تصدی معاونت وزارت خارجه به ديدگاههای ميانه رو و گاه متفاوت با سياستهای رسمی جمهوری اسلامی شهرت داشت.

هیچ نظری موجود نیست: