اهداف جامعه ایرانی چیست؟ « ما چگونه فکر می کنیم» و آنچه که در ایران مهم انگاشته می شود.

۱۳۸۶ اردیبهشت ۳, دوشنبه

رییس‌ قوه قضاییه ایران به برخوردهای اخیر نیروی انتظامی با زنان و جوانان اعتراض کرد.

خبرگزاري انتخاب

طرح مبارزه با بد حجابی که از نخستین روز اردیبهشت ماه از سوی نیروی انتظامی به اجرا در آمده است با مخالفت‌های گسترده‌ای روبرو شده است.

او در اولین گردهمایی استانداران سراسر کشور گفت: "همه مسئولان و دستگاه‌‏ها باید از مدل‌‏های روز دنیا در برخورد با آسیب‌‏های اجتماعی بهره‌‏ گیرند و به دنبال بومی‌‏ کردن این مدل‌‏ها در داخل کشور باشند".

آیت الله شاهرودی خواستار اعتدال دستگاه‌های مسئول شده و افزود: "در برخورد با این آسیب‌‏ها باید نهایت دقت صورت گیرد. ما باید سیاست‌‏ خود در برخورد با این آسیب‌‏ها را پیشگیری از وقوع این آسیب‌‏ها قرار دهیم تا درمان آن. خیلی اوقات برخوردهای شدید جواب عکس می‌‏دهد. هم قضات و هم بخش‌‏های اجرایی به‌‏خصوص نیروی انتظامی باید دقت کنند تا در تب و تاب برخورد، کاری نشود که نتیجه عکس دهد".

هاشمی شاهرودی گفت: "البته باید با برخی جرایم نظیر جرایم سازمان‌‏یافته، اشرار و مافیاها برخورد سخت صورت گیرد اما اگر در مواقعی که می‌‏توان فردی را به کلانتری‌‏ها و پاسگاه‌‏های انتظامی نبرد، نباید پای وی را به کلانتری‌‏ها کشاند. کشاندن پای زنان و جوانان به کلانتری غیر از ضرر اجتماعی منفعتی ندارد".

وی به موضوع و برنامه‌ای كه نیروی انتظامی اخیرا اجرای آن را در دستور كار قرار داده، اشاره كرد و گفت: "موضوع فرهنگ عفاف، قانون كشور است و این قانون كه طرح جامعی است، باید درست و صحیح اعمال شود".

هاشمي شاهرودي، از "تشكيل ستادهاي مشترك ميان نهادهاي مسوول" به عنوان يكي از راهكارهاي برخورد با آسيب‌هاي اجتماعي ياد و تاكيد كرد: در مواردي كه ستادهاي مشترك ايجاد شد، فعاليت‌ها چند برابر شد و رضامندي مردم نيز افزايش يافت.

وي افزود: بدون تشكيل اين ستادهاي مشترك، به اهداف سند چشم‌انداز ‪۲۰‬ ساله كل كشور نخواهيم رسيد.

رييس قوه قضاييه با سخن كه "سياست پيشگيري در علاج آسيب‌هاي اجتماعي بر سياست برخورد با اين گونه آسيب‌ها تقدم دارد"، با ذكر مثالي به تبيين اين موضوع پرداخت.

وي گفت:يكي از قضات در يكي از استان‌هاي كشور، دانش آموز ‪ ۱۷‬ساله‌اي را كه در خانواده‌اي متدين تربيت يافته و جزو شاگردان خوب مدرسه بود، به علت يك درگيري به بازداشتگاه موقت فرستاد و اين جوان دانش‌آموز چند روز در زندان ماند.

هاشمي شاهرودي افزود:برخي از زندانيان در مدت بازداشت آموزش‌هاي لازم را به اين جوان ارائه دادند به گونه‌اي كه وي يك هفته پس از آزادي، دوباره دستگير و روانه بازداشتگاه شد ولي اين بار اتهام او حمل و جا به جايي مواد مخدر بود.

رييس قوه قضاييه تاكيد كرد:اگر سياست پيشگيري بر برخورد مقدم باشد، اين گونه اقدامات خلاف اصل پيشگيري است و بايد از آن اجتناب كرد.

هاشمي شاهرودي گفت: كساني كه حتي پايشان به مراكز انتظامي و زندان باز نشده باشد، حتي‌المقدور نبايد آنها را به اين مراكز كشاند زيرا منجر به آسيب بزرگتر اجتماعي مي‌شود.

وي افزود: بايد از رويه‌هاي مطالعه شده در برخورد با آسيب‌هاي اجتماعي استفاده كنيم و همه جنبه‌ها را در اين مسير در نظر بگيريم و چنانچه به اصلاح قوانين و مقررات نياز باشد، آنها را اصلاح كنيم.

رييس قوه قضاييه گفت: البته قوانين و مقررات قابل اصلاح در اين زمينه وجود دارد و ساختارها نيز بايد اصلاح شود تا نگرش‌هاي مشترك ايجاد شود.

هاشمي شاهرودي افزود: بسياري از مواردي كه در مدارس و مكان‌هاي عمومي وجود دارد از قبيل ورود و خروج كارمندان به ادارات بايد بررسي شود و چنانچه بخواهيم با آسيب‌هاي اجتماعي مبارزه كنيم، بايد در اين موارد تجديد نظر شود، منشاء بسياري از ناهنجاري‌ها، بي‌بندوباري‌هايي است كه دراين بخش‌ها انجام مي‌شود.

وي به موضوع فرهنگ عفاف و برنامه‌اي كه نيروي انتظامي اخيرا اجراي آن را در دستور كار قرار داده، اشاره كرد و گفت: موضوع فرهنگ عفاف، قانون كشور است و اين قانون كه طرح جامعي است، بايد درست و صحيح اعمال شود.

رييس قوه قضاييه همچنين ازطولاني بودن نظام آموزشي در مدارس كشور انتقاد كرد و گفت: چه اصراري وجود دارد كه نظام آموزشي طولاني باشد و دانش آموزان معطل شوند.

هاشمي شاهرودي افزود: در نظام آموزش و پرورش، سنين تحصيلي نقش مهمي در اصلاح جامعه دارد و در برخي از كشورها نيز اين روش اعمال شده است كه جوانان تا سنين ‪ ۲۰‬سال مدرك كارشناسي را بگيرند و آماده كار و ازدواج شوند.

وي گفت: اين سن در كشور ما حدود ‪ ۲۷‬سالگي است و نشان مي‌دهد كه يك جوان ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۵‬سال بهترين دوران عمر خود را محصور است.

وزير كشور نيز در اين مراسم در سخناني بر ضرورت تعامل و همكاري ميان دستگاههاي مختلف براي تحقق سياست‌هاي نظام تاكيد كرد.

هیچ نظری موجود نیست: