اهداف جامعه ایرانی چیست؟ « ما چگونه فکر می کنیم» و آنچه که در ایران مهم انگاشته می شود.

۱۳۸۶ فروردین ۲۴, جمعه

پنجمین سالگرد درگذشت دکتر یدالله سحابی

سحابی هنوز در جامعه ناشناخته است/ دموکراسی واقعی در ایران در راستای منافع آمریکا نخواهد بود/ مطبوعات آزاد ابزار مقابله با فساد است
پنجمین سالگرد درگذشت دکتر یدالله سحابی با حضور جمعی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی و جمعی از علاقه مندان‌ آن مرحوم عصر پنجشنبه در حسینیه ارشاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این مراسم که عزت‌ الله سحابی، عباس امیر انتظام، مهدی کروبی، یوسفی اشکوری، محسن کدیور و تنی چند از فعالان سیاسی حضور داشتند، دکتر سیداحمد صدرحاج سیدجوادی، وزیر کشور دولت موقت و از دوستان مرحوم سحابی، در سخنان کوتاهی به تجلیل از شخصیت دکتر سحابی پرداخت و از جمله گفت: حضور گسترده مردم در مراسم یادبود سحابی نشانه صفا و پاکی اعتقادات و تفکرات اجتماعی و ارزش والای خدمات ایشان به جامعه غمزده ایرانی است.

حاج سیدجوادی در بخش دیگری از سخنانش ، سحابی را شخصیتی توصیف کرد که هم دغدغه دین و دانش داشت و هم دغدغه و انگیزه مذهبی و این دو عامل را رمزماندگاری شخصیت مرحوم سحابی دانست.

محمد توسلی، از اعضای گروه نهضت آزادی و از نزدیکان مرحوم سحابی، سخنران دیگر مراسم بود که در سخنان خود به تحلیل آخرین وضعیت منطقه و چالش های پیش روی ایران در شرایط فعلی پرداخت.

توسلی ضمن اشاره به حضور نظامی آمریکا در منطقه، به پیامدها و عواقب جنگ عراق اشاره کرد و گفت: آمریکا تا کنون بیش از 500 میلیارد دلار و 3300 کشته در جنگ عراق هزینه کرده است و هنوز وضعیت مبهمی و گنگی در عراق برای آمریکا حکمفرماست.

توسلی جنگ فرسایشی را به عنوان گزینه محتمل بعدی در صحنه تحولات عراق، توصیف کرد و اظهار داشت: ابعاد بحران عراق می تواند در منطقه گسترش پیدا کند و حتی ایران را هم در بربگیرد.


این عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ضمن هشدار نسبت به وقوع جنگ فرقه ای بین شیعه و سنی، گفت: گام اول برای ایجاد وحدت اسلامی بین شیعه و سنی، برداشتن و حذف خرافات از باورهای دینی هردو فرقه است.

وی مدعی شد: صدور فتواهای وهابیون علیه شیعیان بخاطر خرافات در فرهنگ شیعی است!

این فعال سیاسی با انتقاد از احمدی نژاد بخاطر خواندن دعای فرج در ابتدای سخنرانی هایش، تصریح کرد: این دعا خاص شیعیان است و باعث سوء استفاده دشمن و تقویت شکاف شیعه و سنی می شود.

توسلی در بخش دیگری از سخنانش به مسئله هسته ای ایران اشاره کرد و گفت: حق ملت ایران بهره مندی از انرژی هسته ای است ولی باید در شرایط فعلی غنی سازی را تعلیق کنیم.

وی همچنین مدعی شد که اندیشه ولایت فقیه نمی تواند محور انسجام و اتحاد در جامعه باشد، چون بسیاری از مراجع و بزرگان دینی از جمله آیت الله خویی با آن مخالف بوده اند.

جلال جلالی زاده، نماینده مردم سنندج در مجلس ششم سخنران بعدی مراسم یادبود دکتر سحابی بود، وی با بیان اینکه هنوز قدر امثال سحابی در جامعه ما شناخته نشده است، تصریح کرد: سحابی خود را وقف آزادی و ملت ایران کرد .

وی که به نمایندگی از اهل سنت سخن می گفت، با اشاره به آنچه که ایجاد محدودیت های سیاسی در جامعه خواند، هشدار داد که اینگونه اقدامات موجب افزایش روز افزون افراد بی تفاوت در کشور می شود که خطر مهمی برای جامعه خواهد بود.

جلالی زاده در بخشی از سخنان خود مدعی شد: مذهب ، چه شیعه و چه سنی نمی تواند عامل و محور حکومت در جامعه شوند، چون هردو آلوده به خرافات هستند! که این اظهارات با تشویق حضار مواجه شد.

این نماینده مجلس ششم همچنین اظهار داشت: شاهدیم که بعد از 28 سال که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، هنوز اجرای برخی از اصول قانون اساسی به صورت تابو درآمده است و اثری از وحدت واقعی وجود ندارد.

جلالی زاده افزود: صداوسیما حتی یک ساعت از برنامه های خود را در اختیار اهل سنت قرار نداده تا آنها به بیان مشکلات خود بپردازند.

وی گفت: وحدت امروز در جامعه، صوری و از روی ناچاری است و پذیرش گروههای اقلیت جامعه لازمه ایجاد وحدت است و وحدت بدون مساوات ارزشی ندارد.

آخرین سخنران مراسم چهارمین سالگرد درگذشت دکتر سحابی، حسین رفیعی فعال سیاسی بود که به تحلیل اهداف واقعی آمریکا در منطقه خاورمیانه و موضوع هسته ای پرداخت.

وی گفت: باید "ایران" محور وحدت باشد، چون در این صورت همه گروهها و احزاب می توانند به وحدت برسند.

رفیعی با اشاره به تاریخ حضور آمریکا در منطقه خاورمیانه گفت: آمریکایی ها از 1930 ، منطقه خلیج فارس را منطقه منافع ملی خود تعریف کرده بودند و اقدامات کنونی آنها براساس یک استراتژی تاریخی انجام می شود.

رفیعی تصریح کرد" آمریکا به دنبال دموکراسی نیست و می خواهد با تسلط به انرژی و جریان نفت در خاورمیانه، رقبای اقتصادی خود از قبیل چین و روسیه و اروپا را عقب زده و همواره یک فاصله زیاد استراتژیکی با آنها ایجاد کند.

این صاحبنظر امور استراتژیک گفت:در منطقه خلیج فارس، حدود هزار میلیارد بشکه نفت وجود دارد که این رقم می تواندتا 75 سال آسایش و رفاه کشورهای غربی را تامین کند


رفیعی گفت: بودجه نظامی آمریکا در سال 2007 به تنهایی از بودجه نظامی همه کشورهای جهان بیشتر است.

وی با اشاره به برنامه ریزی های آمریکا برای ایجاد جنگ مذهبی گفت: راه مبارزه با مذهب،، مذهب است و آمریکا طالبان و القاعده را بر این اساس، راه اندازی کرد

رفیعی گفت: آمریکا می داند که دموکراسی واقعی در ایران در جهت منافع آمریکا نیست و در ایران یک جنبش نوگرای دینی و اصلاح طلب وجود دارد که مستقل عمل می کند.

وی با هشدار نسبت به افتادن در برنامه ها و تله های آمریکا ، گفت:آمریکا در شرایط فعلی می خواهد با تداوم تحریم های پلکانی ، هزینه زندگی مردم را بالا ببرد و کاری کند که حاکمیت، جناح اصلاح طلب را سرکوب کند تا ایران را درون مستهلک کند و از این طریق، به اهداف خود برسد.

وی با اشاره به وضعیت اسف بار عراق و افغانستان در نتیجه حمله آمریکا گفت: امروز در کابل، 80 فاحشه خانه ایجاد شده و موج اعتیاد و نا امنی در همه جای افغانستان وجود دارد،و حدود 15 میلیارد دلار از کمکهای جهانی به افغانستان گم شده است.

وی با انتقاد از عدم تعلیق غنی سازی اورانیوم از سوی کشورمان، گفت: اگر غنی سازی یک ماه، یا یک سال به تعویق بیفتد، چه مشکلی پیش می آید؟

با موضع گیری های برخی از مسئولان، آمریکا توانسته است اجماع عمومی علیه ایران ایجاد کند که این بسیار خطرناک است.

رفیعی با اشاره به دلایل پیروزی احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:احمدی نژاد با شعار مقابله با فقر و فساد به میدان آمد و هوشیارانه این شعار را داد و بخاطر وجود فساد و فقری که در 16 سال قبل به دلیل برنامه های غلط اقتصادی ایجاد شده بود، توانست رای مردم را جذب کند.

رفیعی ادامه داد: مطبوعات آزاد، ابزار مقابله با فساد هستند.

در پایان این مراسم، دکتر ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت آزادی در پاسخ به سئوالی در مورد حضور این گروه در انتخابات مجلس هشتم،گفت: هنوز تصمیمی در این مورد نگرفته ایم و اگر انتخابات مجلس هشتم، مثل انتخابات مجلس هفتم شود، فایده ای ندارد، البته ما در مورد مسائل دیگر با سایر اصلاح طلبان رایزنی هایی کرده ایم، ولی هنوز در مورد انتخابات مجلس هشتم با آنها جلسه ای نداشتیم.

به گزارش مهر، حضور حجت الاسلام کروبی، رئیس مجلس ششم در این مراسم و بحث هایی که برخی حاضران با وی داشتند، از جمله حاشیه های مراسم بود.

هیچ نظری موجود نیست: