ارتباط با وجودِ مقدسِ وليعصر عجلالله تعالي فرجه الشريف، فقط از زاوية مسايل شخصي مطرح نيست. در عالم تكوين، او واسطة فيض الهي و باب خداست. دعا و عنايت خاصّ حضرت به شيعيان، چه در رفعِ مشكلات، چه در دفعِ بلايا و چه در قضايِ حوايج، گرهگشا استو ...، اما همة اينها در قلمرو ولايتِ تكوينيِ حضرت قرار دارد. براي حضرت، افزون بر مقامِ ولايتِ تكويني، ولايت تشريعي نيز ثابت است. او در مقام وليّ امر جامعة اسلامي است.
خداوند متعالي، امر قانونگذاري و تعيين مجريان قانون را در جامعه بر عهده گرفته است. قوانين اجتماعي اسلام را وضع كرده و مجريان آن را نيز پيامبر اكرم و امامان عليهمالسلام قرار داده و كسي كه هماكنون از سوي خداوند، متصدي اصلي براي ادارة جامعة اسلامي است، وجود مقدس وليّ عصر ارواحنا فداه است. همة ما به ولايت تشريعي امام زمان عجلالله تعالي فرجه الشريف به طور كلي تا اين اندازه اعتقاد داريم؛ اما پرسش اين است كه آيا در طولِ زمان غيبت ظاهري حضرت، مقام سرپرستي جامعة اسلامي و ولايت تشريعي او لغو شده است؟ آيا خداوند چنين خواسته است كه جامعة اسلامي در آن دوران 255 ساله (از زمان هجرت پيامبر به مدينه تا زمانِ تولد آقا امام زمان عجلالله تعالي فرجه الشريف) كه جمعيت تمام مسلمانان به يك ميليون هم نميرسيد، وليّ امر و سرپرست داشته باشد، ولي در اين زمان كه جمعيت مسلمانان از يك ميليارد هم گذشته است، سرپرستي نداشته باشد؟! آيا خداوند در زمانة غيبت، مجري دستورهاي خود را تعيين نكرده است؟! آيا در اين دوران، مسلمانان و به ويژه شيعيان كه شمارشان بيش از صدميليون نفر شده، به سرپرست و وليّ امر نيازي ندارند؟! آيا در زمان غيبتِ كبرا، هيچ راه ارتباطي بين شيعيان و امام غائبشان نيست؟!
اين مطالب، به طور اجمالي و ارتكازي در باور شيعيان وجود دارد كه زمانِ غيبتِ امامِ زمان عجلالله تعالي فرجه الشريف، اطاعت از دستورهاي مجتهد جامعالشرايط واجب است. امام زمان ارواحنا فداه وظيفة شيعيان را در زمانة غيبت، رجوع به عالمان و راويان حديث جامعالشرايط تعيين فرموده است: «و اما در حوادثي كه برايتان واقع ميشود به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ همانا كه ايشان حجت من بر شمايند و من، حجت خدا بر ايشانم.» (بحارالانوار، ج 53، ص 181، باب 31، حديث 10). بنابراين حديث شريف، در دوران غيبت فقيهان جامعالشرايط و در صدر آنها وليّفقيه كه شبيهترين مردم به امام معصوم عليهالسلام هستند، حجتهاي امام زمان ارواحنا فداه بر ما برشمرده است.
خداوند رحمان، پس از هزار و اندي سال، به ما شيعيان ايران توفيق داد تا در لوايِ رهبريِ مردي از تبار اهلبيت عليهمالسلام اين فكر مرتكز در اذهان عموم شيعيان را عينيت بخشيم و حكومتي اسلامي را به نيابت از امام عصر ارواحنا فدا بنيان گذاريم. بندگاني خالص و از جان گذشته، آن رهبرِ الهي را ياري كردند و با نثارِ جان و تمام هستي خويش، زمينهاي را فراهم آوردند تا پس از قرون متمادي، اين اصلِ اصيلِ شيعي تحقق يابد.
خداوند رحيم، چه نعمت بزرگي را به شيعيان عطا كرده است! من خود را حتي از شمارش بركات انقلاب اسلامي ايران ناتوان ميدانم! ما اين نعمت بزرگ را خيلي دستكم گرفته، و از بركات بيشمار آن غافل ماندهايم! حكومت اسلامي ما با اين همه بركت و نعمت، فقط تابشِ پرتوي از نورِ ولايت تشريعي وجود مقدّس حجّتبنالحسن العسكري عليهالسلام است. حال اگر اين خورشيد درخشان طلوع كند و به طور كامل بر پهنة گيتي بتابد، چه بهشتي بر روي زمين ايجاد خواهد شد؟ انشاءالله آن روز به زودي خواهد آمد! از خدا ميخواهيم كه ما را زنده بدارد تا آن روز را درك كنيم و يا اگر از دنيا رفتيم، بار ديگر ما را زنده كند تا چند روزي هم كه شده آن دولتِ كريمه را مشاهده كرده، و چشم خويشتن، عزت و اقتدار آن را ببينيم
.
كتاب آفتاب ولايت، آيت الله مصباح يزدي، صفحه 145 و 146
اهداف جامعه ایرانی چیست؟ « ما چگونه فکر می کنیم» و آنچه که در ایران مهم انگاشته می شود.
۱۳۸۷ خرداد ۲, پنجشنبه
آيت الله مصباح يزدي: حكومت اسلامي ايران جلوهاي از ولايت امام زمان است
متن كامل بسته پيشنهادي ايران
به گزارش رجانیوز به نقل از ایرنا ،متن نامه وزير امورخارجه ايران به دبيركل سازمان ملل متحد و متن بسته پيشنهادي به شرح زير است :
جناب آقاي بان كي مون
دبيركل محترم سازمان ملل متحد
همانگونه كه در مكاتبات قبلي به اطلاع رسيد جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك كشور مسئول از اعضاي سازمان ملل متحد بر اساس حقوق و تعهدات بين المللي خود همواره بر اهميت چندجانبه گرايي تاكيد نموده است. متاسفانه چند كشور خاص با اهداف و اغراض سياسي با طرح ابهاماتي پيرامون برنامه كاملا صلح آميز هستهاي ايران به استفاده ابزاري از ارگانهاي سازمان ملل اقدام نمودهاند كه ضربهاي بر اعتبار و حيثيت سازمان محسوب ميشود. با وجود آن كه آژانس بينالمللي انرژي اتمي بارها و به طور مكرر بر عدم انحراف در برنامه هستهاي ايران تاكيد نموده و بر اساس برنامه كاري توافق شده بين ايران و آژانس مسايل باقي مانده كاملا حل و فصل شدهاند و در حال حاضر تمامي فعاليتها و برنامه هستهاي ايران تحت نظارت كامل آژانس قرار دارد اما شوراي امنيت سازمان ملل به اقدامات غيرقانوني خود ادامه داده است.
اينجانب طي نامهاي به طور متقن و مفصل مباني استدلالات جمهوري اسلامي ايران در خصوص دخالت غيرمنطقي و غير قانوني شوراي امنيت در موضوع هستهاي را قبلا به اطلاع جنابعالي رسانده ام. از طرف ديگر جمهوري اسلامي ايران تعاملات سازنده مذاكرات منطقي عادلانه بدون پيش شرط و بر مبناي احترام متقابل را همچنان راه حل اساسي براي ارتقا و بهبود اوضاع و شرايط بينالمللي مي داند. بر اين مبنا جمهوري اسلامي ايران آماده است با گروه ۵+۱در يك چارچوب مشخص و مورد علاقه مشترك مذاكره نمايد. جمهوري اسلامي ايران معتقد است اتخاذ رهيافتهاي دو سويه مبتني بر تهديد و مذاكره نه تنها هيچ كمكي به حل موضوعات نميكند بلكه بيشتر به پيچيده تر شدن اوضاع ميانجامد. ملت ايران ملتي صلح طلب ميباشد كه از هيچ تلاشي براي دستيابي به صلح و ثبات جهاني دريغ نكرده است. قدرت و قابليتهاي جمهوري اسلامي ميتواند به صلح و ثبات منطقهاي و بينالمللي كمك كند. از طرف ديگر جمهوري اسلامي ايران بر اين باور است كه صلح و امنيت پايدار منطقهاي و بينالمللي روابط اقتصادي تجارت آزاد امنيت انرژي مبارزه با تروريسم و مواد مخدر و بهره گيري از انرژي هستهاي براي مقاصد صلح آميز زمينههاي مشترك بسيار خوبي را براي همكاريهاي درازمدت پايدار فراهم ميسازد. با توجه به شرايط موجود در سطوح منطقهاي و بينالمللي جمهوري اسلامي ارايه طرحي نو و كامل را با هدف نيل به همكاريهاي پايدار و تعامل سازنده ضروري ميداند.
جمهوري اسلامي ايران به سهم خود پس از مطالعات و بررسيهاي گسترده و كارشناسي عميق بستهاي از پيشنهادات و ابتكارهاي بسيار مهم را در حوزه هاي مختلف سياسي امنيتي اقتصادي و هستهاي با دقت فراوان طراحي و تدوين كرده است كه به كشورهاي گروه ۵+۱ارايه ميشود. اين بسته بر اساس عدالت حاكميت و احترام متقابل و به عنوان اساسي براي آغاز مذاكراتي فراگير و همه جانبه با اين كشورها بر مبناي تعهدات دسته جمعي تهيه شده است. اعتقاد راسخ داريم كه بسته حاضر يك فرصت استثنايي را براي همكاري واقعي و جدي فيمابين طرفهاي ذيربط فراهم خواهد نمود. مايلم بر اين نكته بسيار مهم تاكيد نمايم كه رويكرد اصلي جمهوري اسلامي ايران به اين بسته پيشنهادي رويكردي راهبردي است. لذا اميدوارم طرفهاي ذيربط به خوبي به اهميت موضوع و محتواي بسته پيشنهادي به عنوان راه حل جامع مشكلات و چالشهاي منطقه اي و جهاني و مبنايي براي همكاريهاي دراز مدت پي برده و با نگرشي سازنده با آن برخورد و از آن استقبال نمايند.
منوچهر متكي
وزير امور خارجه
بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران
با تاكيد بر ضرورت پايبندي به اصول عدالت قانونگرايي به رسميت شناختن حقوق ملتها احترام به حق حاكميت كشورها تحكيم صلح و ثبات منطقهاي و جهاني پرهيز از انحصارگرايي و تهديد احترام به دموكراسي ارزشهاي انساني و فرهنگ ملتها و با اعلام برائت از بيعدالتيها و بيقانونيهاي اعمال شده نسبت به حقوق ملتها:
جمهوري اسلامي ايران معتقد است طيف وسيعي از موضوعات نظير مسائل امنيتي تحولات منطقهاي و جهاني انرژي هستهاي تروريسم دموكراسي و ... وجود دارد كه به طور جدي ظرفيت زيادي را براي همكاري دارا ميباشد. اين مباحث در كنار موضوعاتي نظير مبارزه با مواد مخدر و حفظ محيط زيست مسائل اقتصادي تكنولوژيك تجاري و به ويژه انرژي فرصتها و زمينههاي بسيار خوبي را براي همكاريهاي سازنده فراهم ميآورد. لذا با توجه به تحولات حادث در سطح منطقهاي و جهان ارائه طرحي نو و تكامل يافته از تعامل ضرورت مييابد.
هدف اصلي جمهوري اسلامي ايران در دور جديد مذاكرات توافق همه جانبه مبتني بر حسن نيت دسته جمعي براي تحقق همكاريهاي بلندمدت طرفين و تحكيم صلح و امنيت پايدار منطقهاي و بينالمللي مبتني بر عدالت ميباشد. ما بر اين باوريم كه اين مذاكرات ظرفيت آن را دارد كه در ادامه از ساير دولتهايي كه براي همكاري حول اين بسته ظرفيتها و علايق لازم را دارند نيز دعوت به عمل آيد. نتيجه اصلي دور جديد مذاكرات توافق درباره -تعهدات دسته جمعي> در زمينه همكاريهاي اقتصادي سياسي منطقهاي بينالمللي هستهاي و امنيت انرژي است. لذا ما آمادگي داريم مذاكرات همه جانبه و فراگيري را بر مبناي موضوعات ذيل آغاز نماييم:
الف) موضوعات سياسي و امنيتي:
۱دفاع از حقوق و كرامت انسانها و احترام به فرهنگ ملتها از مهمترين دغدغههاي جامعه بشري است كه گفتگو براي تحقق شايسته آن ضرورت دارد.
۲گفتگو درباره تقويت ثبات و تحكيم صلح عادلانه و پيشرفت مردم سالاري در جهان و منطقه بر مبناي:
احترام به حقوق ملتها و منافع ملي آنها؟
كمك به حاكميت ملي كشورها بر مبناي روشهاي مردم سالارانه؟
جلوگيري از خشونت و نظامي گري؟
جلوگيري از تروريسم و عوامل ايجادكننده و تقويتكننده آن.
بر اين مبنا جمهوري اسلامي ايران آماده گفتگو براي همكاري در جهت تقويت ثبات و تحكيم صلح عادلانه و پيشرفت مردم سالاري در مناطقي است كه از بي ثباتي نظامي گري خشونت و تروريسم رنج ميبرند. اين همكاري ميتواند در نقاطي از جهان به خصوص خاورميانه بالكان آفريقا و آمريكاي جنوبي شكل گيرد. همكاري براي كمك به مردم فلسطين در جهت يافتن طرحي جامع پايدار دموكراتيك و عادلانه براي حل موضوع ۶۰ساله فلسطين ميتواند نمونهاي از اين همكاريها باشد.
۳مبارزه با تهديدهاي مشترك امنيتي و گفتگو براي تحقق همكاري دسته جمعي جهت مبارزه با عوامل ايجادكننده و تقويتكننده تهديدهاي امنيتي ذيل:
تروريسم؟
مواد مخدر؟
مهاجرتهاي غيرقانوني؟
جرائم سازمان يافته.
ب) موضوعات اقتصادي:
۱همكاري در زمينه انرژي و امنيت آن در عرصههاي توليد عرضه انتقال و مصرف.
۲همكاري در زمينه تجارت و سرمايهگذاري .
۳كمك عمومي به رفع فقر از كشورهاي ضعيف و تلاش براي كاهش فقر و فاصله طبقاتي.
۴كاهش آسيبهاي ناشي از نوسانات شديد قيمتها و باز تنظيم مناسبات پولي و مالي جهان براي حمايت از كشورهاي جهان.
ج) موضوع هسته اي
در ارتباط با موضوع هستهاي ايران آماده است در يك نگرش جامع و به عنوان عضوي فعال و موثر از NPTو آژانس موضوعات ذيل را در دستور كار قرار دهد:
۱حصول اطمينان بيشتر از عدم انحراف فعاليت هستهاي كشورها؟
۲ايجاد كنسرسيوم غنيسازي و توليد سوخت هستهاي در نقاط مختلف دنيا از جمله ايران؟
۳همكاري مشترك براي دستيابي و بهرهگيري از فناوري صلح آميز هستهاي و تسهيل بهره مندي عموم كشورها از آن؟
۴تحقق خلع سلاح هستهاي و تعيين كميتهاي براي پيگيري اين موضوع؟ ۵تقويت نظارت آژانس بر فعاليت هستهاي كشورها؟
۶همكاريهاي مشترك در ايمني و حفاظت فيزيكي هسته اي.
د) جمهوري اسلامي ايران در چارچوب اين بسته آماده شروع مذاكراتي جدي و هدفمند براي نيل به نتيجهاي مشخص ميباشد. اين مذاكرات ميتواند پس از دورهاي مشخص (حداكثر ۶ماه) مورد ارزيابي قرار گرفته و درباره ادامه آن تصميمگيري شود
اظهارات معاون گمرك درباره واردات كراوات
معاون گمرك ايران و رييس طرح گسترش فرهنگ، عفاف و حجاب گفت: جلوگيري از برخي كالا مانند كراوات كه تناسبي با فرهنگ ايراني ندارد در گرو تغيير مقررات واردات كشور است كه در اين باره بايد اقدام جدي و مناسب صورت بگيرد.
به گزارش رجانيوز به نقل از فارس، اصغر حميدي امروز در نشست امور امنيتي و گمركي اين شهرستان نقش كاركنان گمرك در مبارزه با ورود كالاهايي كه با فرهنگ ايراني مغايرت دارد را اساسي خواند.
وي افزود: ورود برخي از كالا مانند لباس ممنوع نيست اما كالاهايي مانند كراوات كه با ذات فرهنگي ايراني مغايرت دارد بايد براي جلوگيري از اين نوع كالا و كالاهايي كه در شان ملي ما نيست اقدامات جدي و متناسب انجام شود.
حميدي با بيان اينكه يك چهلم مرزهاي ايران در حيطه عملياتي گمرك هستند، بر ضرورت جلوگيري از ورود هرنوع كالايقاچاق و غيرمجاز تاكيد كرد.
فرماندار آستارا نيز در اين جلسه نقش گمرك آستارا در سلامت فرهنگي كالاهاي وارداتي را مهم عنوان و خاطرنشان كرد: بايد در اين زمينه با دقت لازم عمل كرد.
نماينده منتخب مردم آستارا در مجلس هشتم نيز درپايان اين جلسه نقش نظارتي گمرك در امور واردات و صادرات را ويژه دانست.