|
اهداف جامعه ایرانی چیست؟ « ما چگونه فکر می کنیم» و آنچه که در ایران مهم انگاشته می شود.
۱۳۸۶ خرداد ۲, چهارشنبه
US issues nuclear warning to Iran as armada enters Gulf
WASHINGTON (AFP) - The United States threatened new UN sanctions to punish Iran's nuclear drive as it ratcheted up tensions with the biggest display of naval power in the Gulf in years.
A bristling US armada led by two aircraft carriers steamed into waters near Iran for exercises Wednesday, hours before UN watchdogs said Iran was expanding its uranium enrichment program in defiance of international sanctions.
The International Atomic Energy Agency (IAEA) said that Iran continues to enrich uranium -- which can provide fuel for civilian reactors but also make nuclear bombs.
That prompted warnings from US officials of further UN punishment unless Iran curtails its nuclear development -- which the Islamic republic insists is devoted to civilian energy.
"Iran is once again thumbing its nose at the international community," US Under Secretary of State Nicholas Burns said, even as US and Iranian envoys prepared for historic talks on Iraqi security in Baghdad next Monday.
Iran denied obstructing IAEA inspections, but White House national security spokesman Gordon Johndroe said the report by the United Nations atomic watchdog was damning.
The IAEA assessment "is a laundry list of Iran's continued defiance of the international community and shows that Iran's leaders are only furthering the isolation of the Iranian people," he said.
The US Navy said the Gulf exercises were not directed at Iran but Mustafa Alani, senior analyst with the UAE-based Gulf Research Center, said it was no coincidence the powerful flotilla arrived on the day of the IAEA report.
"The aim of this step, which coincides entirely with the end of the UN deadline (to suspend enrichment), is to send a clear message to Iran that a military option is available to Washington," Alani said.
The carriers USS John Stennis and USS Nimitz sailed through the Strait of Hormuz into the Gulf along with a helicopter carrier and amphibious assault ships carrying an estimated 2,200 marines.
"We do maritime security operations here to reassure friends in the region of our commitment, and certainly this is a viable commitment and a visible one that helps security and stability in the waters here," said Commander Kevin Aandahl, a spokesman for the US Fifth Fleet in Bahrain.
"From a historic point of view we haven't done this type of operation with this number of ships in a couple of years at least," Aandahl said. "I guess what's significant here is them all coming at the same time."
In January, Washington said it planned to keep two carrier battle groups in the Gulf for months -- the first such deployment since 2003.
Alani said a sudden, unexpected outbreak of hostilities between the United States and Iran could be triggered by events in Iraq.
Ahead of Monday's talks, the United States said Iran was escalating a proxy war against US forces in Iraq as the two nations sparred verbally over a number of their nationals being detained by each other.
From Baghdad, US military spokesman Major General William Caldwell told CNN there was "very credible intelligence" that Shiite-majority Iran was funding Sunni extremists in Iraq, including for roadside bombings against US troops.
Three days after the Baghdad meeting, at the behest of the UN Security Council's five permanent members plus Germany, European Union foreign envoy Javier Solana is to hold talks with Iranian nuclear negotiator Ali Larijani.
Burns said Solana would renew a year-old offer from the powerful nations for Iran to suspend uranium enrichment in return for cooperation on nuclear energy.
"Should it turn down the offer again, I would think what you'd see is a strong drive" by the six powers "for a third sanctions resolution," he said.
گزارش محمد البرادعی در مورد فعالیتهای هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل
به گزارش فارس، گزارش مديركل آژانس بينالمللي انرژي اتمي درباره اجراي موافقتنامه پادمانهاي NPT و مفاد مربوط به قطعنامههاي شوراي امنيت در جمهوري اسلامي ايران به شرح زير است:
1- در 24 مارس 2007 شوراي امنيت سازمان ملل قطعنامه 1747 را تصويب كرد كه در آن شوراي امنيت از جمله:
- تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران بايد بدون تاخير گامهاي خواسته شده توسط شوراي حكام در قطعنامه GOV/2006 /14 را كه براي اعتمادسازي در خصوص هدف صرفا صلحآميز برنامه هستهاياش و حل مسائل باقيمانده اساسي است را بردارد و در اين زمينه بر تصميم خود مبني بر اينكه ايران بايد بدون تاخير گامهاي خواسته شده در بند 2 قطعنامه 1737 شوراي امنيت را بردارد تاكيد نمود،
- از مدير كل درخواست كرد كه طي 60 روز درباره اينكه آيا ايران تعليق كامل و پايدار تمام فعاليتهاي ذكر شده در قطعنامه 1737 را اجرا كرده است و نيز درباره فرايند پايبندي ايران به تمام گامهاي خواسته شده توسط شوراي حكام و ديگر مفاد قطعنامه 1737 و قطعنامه 1747، به شوراي حكام و به طور موازي به شوراي امنيت گزارش كند.
2-اين گزارش كه به شوراي حكام و به طور موازي به شوراي امنيت ارائه ميشود در برگيرنده تحولاتي است كه از گزارش 22 فوريه 2007 مديركل درباره اجراي موافقتنامه پادمانهاي NPT و قطعنامههاي مرتبط شوراي امنيت در ايران صورت پذيرفته است.
الف : فعاليتهاي مرتبط با غني سازي.
3- از تاريخ 22 فوريه 2007 ايران همچنان به آزمايش ماشينها به صورت انفرادي و نيز آبشارهاي دهتايي، 20 تايي و 164 تايي و دو آبشار 164 تايي (كه يكي از آنها را ايران قطع كرده است) ، در كارخانه نيمه صنعتي غنيسازي سوخت ادامه داده است. بين 21 فوريه و 17 مارس 2007 ، ايران 8/4 كيلو گرم UF6 به ماشينهاي انفرادي و آبشار دهتايي تزريق نمود.
4- در پرتو تعداد رو به افزايش سانتريفوژهاي نصب شده در كارخانه غنيسازي سوخت، در 22 مارس 2007 ، ايران با يك رهيافت پادماني اصلاح شده براي آن تاسيسات موافقت كرد كه علاوه بر بازرسيهاي موقتي ماهانه و بازديد راستي آزمايي اطلاعات طراحي، تركيبي از بازرسيهاي سرزده و اقدامات كنترل و نظارت ( GOV/INF/2007/10) را شامل ميشود .اولين بازرسي سرزده در تاريخ 13 مي 2007 انجام شد.
5- از زمان آخرين گزارش مديركل ايران حدود 260 كيلوگرم UF6 به آبشارها در كارخانه غني سازي سوخت تزريق كرده است. ايران اعلام كرده است كه سطح غني سازي را تا 8/4 درصد U-235 در كارخانه غني سازي سوخت رسانده است. آژانس در حال راستي آزمايي اين موضوع ميباشد. در 13 مي 2007 هشت آبشار 164 تايي به طور همزمان در حال كار بودهاند و UF6 به آنها تزريق ميشد. دو آبشار مشابه ديگر بدون تزريق مواد آزمايش شده بودند و 3 آبشار ديگر در حال ساخت بود.
6- از اوايل 2006 ، آژانس اطلاعاتي آنگونه كه قبلا ايران پيرو پروتكل الحاقي ارائه مينمود دريافت ننموده است. به عنوان مثال ميتوان به اطلاعات مربوط به مونتاژ سانتريفوژها، ساخت قطعات سانتريفوژ يا تجهيزات همراه و تحقيق و توسعه درباره سانتريفوژها يا فنون غني سازي اشاره كرد.
ب - فعاليتهاي باز فرآوري
7- آژانس استفاده از سلولهاي داغ در راكتور تحقيقاتي تهران و در تاسيسات توليد موليبدنوم، يد و راديو ايزوتوپ زنون را از طريق بازرسيها و راستي آزمايي اطلاعات طراحي نظارت نموده است. هيچ نشانهاي از ادامه فعاليتهاي بازفرآوري در اين تاسيسات مشاهده نشد. طبق تحليل تصاوير ماهوارهاي ادامه ساخت سلولهاي داغ در راكتور تحقيقاتي هستهاي ايران در اراك محدود شده است، ولي به هر حال از تاريخ 13 آوريل 2007 ايران دسترسي به سايت راكتور را براي راستي آزمايي اطلاعات طراحي نداده است. (GOV/INF/2007/10) (نگاه كنيد به بخش ج .2 )
پ- پروژههاي مربوطه به آب سنگين
8- تصاوير ماهواره اي نشان ميدهد كه ساخت راكتور IR - 40 و فعاليت كارخانه توليد آب سنگين ادامه دارد.
ت - موضوعات باقيمانده
9- ايران به درخواستهاي بلند مدت گذشته آژانس در ارتباط با مسائل زير پاسخ نداده است:
- آلودگي اورانيوم در مركز تحقيقات فيزيك ( بندهاي 16 و 17 گزارش GOV/2007/8)،
- دستيابي ايران به فنآوري سانتريفوژ p1 و p2 ( بند 18 گزارش GOV /2007/8 )،
- اسناد مربوط به فلز اورانيوم و ريختهگري آن به نيم كرهها ( بند 19 GOV/2007/8 ).
10- در 18 آوريل و 2 مي 2007 ايران اطلاعات مربوط به دو مجموعه سوخت راكتور نشت شده از راكتور تحقيقاتي تهران، كه از نظر ايران منشاء آلودگي اورانيوم با غناي بالاي يافت شده درنمونه هاي محيطي گرفته شده از تاسيسات انبار زباله كرج به آنها مربوط است، را ارائه نمود ( بند 21 ، GOV/2007/8 )
ج - ديگر اقدامات
ج .1 تبديل اورانيوم
11- آژانس راستي آزمايي سياهه فيزيكي سالانه ( PIV ) تاسيسات تبديل اورانيوم ( UCF ) را در مارس 2007 انجام داد. در طول اين راستي آزمايي ايران 269 تن UF6 را براي انجام راستي آزمايي توسط آژانس ارائه نمود كه تمام آن تحت اقدامات مهار و نظارت آژانس قرار دارد. آژانس در حال ارزيابي نتايج اين راستي آزمايي ميباشد.
ج.2 اطلاعات طراحي.
12- در 29 مارس 2007 ايران به آژانس اطلاع داد كه اجراي كد اصلاحي 1/3 را كه در سال 2003 پذيرفته بود اما تا كنون توسط پارلمان تصويب نشده را به حالت تعليق در آورده و به اجراي نسخه كد 1/3 سال 1976 باز ميگردد . كدي كه طبق آن ارائه اطلاعات طراحي براي تاسيسات جديد به طور معمول بيش از 180 روز قبل از ورود مواد هسته اي براي اولين بار به تاسيسات، مورد نياز نميباشد. در نامهاي به تاريخ 30 مارس 2007 آژانس از ايران درخواست كرد كه در تصميم خود تجديد نظر كند.
13- ايران موضوع حق آژانس براي راستي آزمايي اطلاعات طراحي را كه طبق قانون اصلاحي 1/3 درباره راكتور IR-40 در اراك ارائه شده بود مطرح نموده است. مبناي نظر ايران اين است كه تحت نسخه 1976 كد 1/3 كه ايران به آن بازگشته است راستي آزمايي چنين اطلاعاتي با توجه به مرحله مقدماتي ساخت اين تاسيسات (اينكه زمان بسياري به دريافت مواد هسته اي مانده است) و فعاليتهاي قبلي آژانس در اراك، توجيه پذير نيست.
14- طبق ماده 39 موافقتنامه پادمانهاي آژانس، ترتيبات فرعي نميتواند به طور يكجانبه اصلاح شود، و نيز مكانيسمي در موافقتنامه پادمان براي تعليق مفاد توافق شده وجود ندارد. علاوه بر اين كد 1/3 مربوط به ارائه اطلاعات طراحي است نه تعداد يا زمان راستي آزمايي آژانس از چنين اطلاعاتي. حقوق آژانس براي راستي آزمايي اطلاعات طراحي ارائه شده يك حق دائمي است كه مستقل از مرحله ساخت يا وجود مواد هستهاي در تاسيسات ميباشد.
ج .3 ديگر موضوعات
15- در 29 آوريل 2007 ايران به آژانس اطلاع داد كه كارخانه توليد سوخت ( FMP ) به زودي پودر اكسيد اورانيوم طبيعي به منظور آماده سازي براي آزمايشهاي فرايند مقدماتي را دريافت خواهد كرد.
16- مسائل ديگري كه آژانس هيچ اطلاعات جديدي درباره آنها دريافت ننموده است وجود دارد از جمله درباره فعاليتهاي معادن اورانيوم ايران ( بندهاي 26 تا 31 (GOV/2005/67)، آزمايشهاي انجام شده با پلونيوم ( بند 34 GOV /2005/67 )، و انتصاب بازرسان براي ايران (بند 23 GOV 2007/8 ). مديركل درباره اين موضوعات هر زمان كه آژانس اطلاعاتي دريافت نمايد گزارش خواهد نمود.
چ - اقدامات شفاف سازي
17- ايران با هيچيك از اقدامات شفاف سازي مورد نياز كه براي روشن سازي برخي ابعاد دامنه و ماهيت برنامه هسته اش اساسي است موافقت نكرده است. اين اقدامات شامل بحث درباره اطلاعات ارائه شده به آژانس درباره مطالعات ادعا شده مربوط به تبديل دي اكسيد اورانيوم به UF4 و آزمايش انفجارهاي بالا و طراحي موشكهاي ورود مجدد ميباشد( بند 25 GOV/2007/8 )
ح - جمع بندي
18- اگر چه آژانس قادر است عدم انحراف مواد هستهاي اعلام شده در ايران را راستي آزمايي كند، آژانس همچنان قادر نيست پيشرفت بيشتري در تلاش هاي خود براي راستي آزمايي برخي از ابعاد مربوط به دامنه و ماهيت برنامه هسته اي ايران داشته باشد. طبق موافقتنامه پادمانهاي NPT ، ايران به آژانس دسترسي به مواد هستهاي اعلام شده را داده است و گزارشهاي حسابرسي مواد هستهاي را درباره مواد و تاسيسات هستهاي اعلام شده فراهم نموده است. در عين حال ايران اجراي كد اصلاحي 1/3 ترتيبات فرعي را درباره ارائه زود هنگام اطلاعات طراحي متوقف كرده است و اجازه اجراي راستي آزمايي اطلاعات طراحي در راكتور IR-40 نداده است.
19- همانطور كه قبلا گفته شد تا زماني كه ايران به موضوعات راستي آزمايي بلند مدت گذشته نپردازد و پروتكل الحاقي و اقدامات شفاف سازي مورد نياز را اجرا نكند آژانس قادر نخواهد بود كه تاريخ برنامه هستهاي ايران را به طور كامل بازسازي كند و درباره نبود مواد و فعاليتهاي هستهاي اعلام نشده يا ماهيت صرفا صلح آميز اين برنامه در ايران اطمينان بدهد. لازم به توجه است كه بخاطر عدم دريافت اطلاعات طي بيش از يكسال گذشته كه ايران از جمله طبق پروتكل الحاقي ارائه مينمود ميزان دانش آژانس نسبت به برخي از ابعاد فعاليتهاي مرتبط هستهاي ايران بدتر شده است.
20- ايران فعاليتهاي مربوط به غني سازياش را تعليق نكرده است. ايران همچنان به فعاليت كارخانه نيمه صنعتي غني سازي سوخت ادامه ميدهد. ايران همچنين به ساخت كارخانه غني سازي سوخت ادامه داده و تزريق UF6 به آبشارها را آغاز كرده است. ايران همچنين به پروژههاي مربوط به آب سنگين ادامه داده است. ساخت راكتور IR-40 و فعاليت كارخانه توليد آب سنگين ادامه دارد.
21- مدير كل همچنان به نحو مقتضي گزارش خواهد نمود.
U.S., Europeans Split at UN on How to Tighten Sanctions on Iran
By Bill Varner
May 23 (Bloomberg) -- The U.S. diverged from its European allies today over how much more pressure to exert on Iran at the United Nations after a nuclear watchdog agency said existing sanctions aren't working.
``It is clear that what we have done so far has not been enough,'' U.S. Ambassador Zalmay Khalilzad told reporters at the UN. ``The time has come to take a look at additional pressure, to ratchet up the pressure to bring about a change in the Iranian calculation.''
French and German envoys said they would support an ``incremental'' tightening of sanctions imposed on Iran in an attempt to halt uranium-enrichment and open its nuclear program to more scrutiny. ``I didn't use that word,'' Khalilzad said, while declining to speculate on what the U.S. would propose in a new measure on Iran.
The International Atomic Energy Agency said it is learning less about Iran's atomic work than before the Security Council imposed sanctions, increasing concern that Iran may be diverting uranium for military purposes.
The Vienna-based agency's ``level of knowledge of certain aspects of Iran's nuclear-related activities has deteriorated,'' read a four-page report released today. The deputy chairman of Iran's Atomic Energy Organization, Mohammad Saeedi, told the official Iranian news agency that there is no obstacle to legal inspections of nuclear facilities by the IAEA. Saeedi said Iran had suspended some of its cooperation because its rights are being ignored by the UN.
The Security Council backed resolutions in December and March that imposed penalties on Iran for its refusal to stop its nuclear development work.
`Background Music'
German Ambassador Thomas Matussek described U.S. pressure for tougher sanctions as ``background music'' that the Europeans and the other Security Council member governments should resist.
``We really are in a very, very difficult and sensitive moment of time and we have to keep working and looking at all the possibilities,'' Matussek said. ``The solution cannot come from the sanctions track.''
The Security Council voted on March 24 to ask all UN member nations to ``exercise vigilance and restraint'' in the supply, sale or transfer of weapons to Iran and to deny Iran training or financial assistance that would be used to procure weapons. The measure said nations and international lenders such as the World Bank should stop giving grants, loans or other financial aid to Iran, except for humanitarian or development purposes.
Russian and Chinese envoys, whose governments have resisted sanctions, reacted cautiously to the IAEA report, repeating their position that a negotiated settlement of the matter is needed.
Paris Talks
Chinese Deputy Ambassador Liu Zhenmin said envoys of Britain, China, France, Germany, Russia and the U.S. would meet before the end of May in Paris to discuss a diplomatic solution and ``if talks fail, what could we do in the Security Council.''
Other envoys said work in New York on a new resolution would await the June 6-8 Group of Eight summit of major economies in Germany and a meeting before the end of May between Ali Larijani, Iran's top nuclear negotiator, and European Union foreign policy chief Javier Solana.
``There is nothing much left to impose sanctions,'' Ambassador Dumisani Kumalo of South Africa, a Security Council member said. ``We have to rethink. We have to talk to them.''
`Atmosphere Has Changed'
Matussek said while the U.S. and the European governments don't fully agree on tactics, talks on a new resolution should be easier with Khalilzad leading the U.S. mission. Khalilzad is a Muslim born in Afghanistan who has served as U.S. ambassador to Afghanistan and Iran.
``With the new ambassador here the atmosphere has changed in the sense that it makes it much easier to think of solutions together, to work as a team,'' Matussek said. ``He is a team player.''
Khalilzad's predecessor as U.S. envoy, John Bolton, was regarded by many diplomats as having a divisive impact on negotiations.
Iran suspended inspector access to military and research sites last year after the IAEA sent the country's case to the Security Council. The IAEA report found that Iran continues to enrich uranium, ignoring a 60-day deadline to stop issued by the Security Council on March 24. Iran has fed uranium gas into more than 1,300 centrifuges at its fortified underground enrichment plant in Natanz, according to the IAEA.
Centrifuges spin at high speeds, separating uranium isotopes that can be used to fuel nuclear power plants or arm an atomic weapon. Iran says it wants the uranium to generate electricity. The U.S. suspects Iran wants to build a bomb.
To contact the reporter on this story: Bill Varner in United Nations at wvarner@bloomberg.net .